HF 130 C diesellok (7 fotos)
Hej.
Jeg tvivler på, at jeg får løst gåden om ex militæbanelokomotiverne. Jeg har været i gang før, dengang der kun var fodpost. Hvis tyskerne ikke har styr på deres lokomotiver, kan jeg ikke stille meget op med et lokomotiv, der var på et toårigt udvekslingsophold her i landet.
Mit egentlig problem var også, at Fiskbæks såkaldte store vogne på 16 m3 pludselig dukker op i Herningarkivet i Herning by angivelig fra brunkulsfiaskoen i Sunds, hvor de ikke ses på nogle af de mange fotos herfra. Jeg kviede mig ved at tro, at den tyske entreprenør først tog sine Fiskbæk-vogne hjem til Tyskland, og så sendte dem til Danmark igen et årstid senere, men det hænger nok sammen således.
I Fiskbæk-sagen har jeg også spurgt og selv søgt som en gal efter Skagensbanens smalsporede nr. 2 s skæbne.
Jeg kan intet bevise, men jeg hælder lidt til Rishøj Mosebrug, der i forvejen havde et metersporlokomotiv.
Det gamle Risdallejes arvtagere havde et damplokomotiv til at pumpe vand helt til 1930. Det kunne jo så være Kalle, der "forsvinder" med Risdallejet salg 1920. Lokalarkiverne har ikke fotos derfra, og de henviser mig til min mangeåroge medarbejder og brunkulsekspert.
Noget Risdal eller Rishøj mergel er stadig ikke fundet og har næppe eksisteret.
Skulle der komme nyt i sagen, kan den følges også på bentsbane.dk
Mvh. BH.