MY 1121 på museum
Hej.
Så er MY 1121 overdraget til et museum på sigt.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=204030
Mvh. Bent
Hej.
Så er MY 1121 overdraget til et museum på sigt.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=204030
Mvh. Bent
Kh 1974.
Foto: Georg Schmidt
Mvh
Georg
MY 1121, Hasselager, 1980'erne
MY 1121, Nyborg, 1989
M.v.h.
Keld Zumbach
Interessante påskrifter... jeg tror at 'MY' er håndmalet.. resten ligner de sædvanlige laktransfers.
-S
'MY' er nu helt efter bogen, dog mangler der skygger, de er slidt væk af vind og vejr m.v. 'DSB' og nummer har stadig let synlige skygger, men de er også ved at forsvinde..
Med venlig hilsen
Peter H
Håndmalede bogstaver var også 'efter bogen'...
Jeg har stået med den beskedne stavl laktransfers der var tilbage på museumstogs malerværksted dengang det stadig lå på centralværkstedet i København i hånden. De var lavet på samme måde som overføringsmærker til modeller (og cykler og grammofonplader samt meget andet) ved almindeligt silketryk, men baglæns i rækkefølge. Man starter med en bærefilm som kan bestå af celluloselak. denne bærefilm var ikke altid til stede men når den var der, dækkede den hele bogstavet uden at gå udenfor. Derpå silketrykker man spejlvendt de lag man vil se i bogstavet / tallet: Gul, dernæst det skyggeindfald som desværre mangler på moderne efterligninger, så brun og så til sidst et metallisk lag som forhindrer gennemskin af den mørke rødbrune overflade på vognen / lokomotivet.
Når så bogstavet skulle anbringes, malede man et lag lak på som bund og anbragte bogstavet oven på og trykkede det fast i lakken. Når lakken var tør fugtede man papiret og når det slap lakken, sad bogstavet tilbage på vognsiden. hele teksten blev lakeret over når man var færdig. I kronen indgik også rød og blå til ædelstenene.
Skiltemalerne ved centralværkstederne og i Nyborg værksted var ret dygtige til at håndmale tal og bogstaver, så der er ikke noget forkert i 1121's påskrifter, man manglede bare transfers til et M og et lidt mindre Y
Hele denne beskrivelse er sikkert en gentagelse, i så fald siger jeg undskyld.
-S
Hej Søren fra KM
Tak for beskrivelsen omkring de flotte skyggetal og bogstaver.
Jeg har vist det før, men her ser vi skyggerne tydeligt, det er nærmest et helt kunstværk.
Her en lidt anden afstand mellem My og nummer.
Fotos: Georg Schmidt
Mvh
Georg
Og på 1135 har man måttet male et 5-tal i hånden.....
Lægger man en lineal langs bunden af et-tallerne (og ignorerer skyggerne) kan man se at både 3 og 5 rager en anelse ned under ettallerne og her er det for at kompensere for buen i tallene som 'fylder' mindre optisk og derfor er gjort en smule større så de passer. I dag hvor alting er lavet på en computer ved folk det ikke, man vænner sig til at computeren gør det rigtigt.
Efter overgangen til computernumre på vognmateriellet forsvandt skiltemaler-kundskaberne fra værkstederne. Påskrifter blev efterhånden silketrykket direkte på vognsiden med hjælp fra såkaldte 'tafretter' (stavning?) som var rammer med standardopsætninger hvor kun løbenumre, taravægt og andre foranderlige ting blev trykt enkeltvis.
I halvtredserne blev der forhandlet et ark med laktransfers i ca. skala 1:45 som var ret pæne og havde skygger.
-S
Hej Søren
Jeg afviser ikke at du har ret i at nogle tal blev håndmalet på. Men jeg kan nu erkende svagt, men sikkert, at 'M' i 1121's litrering er med skygger, som blot er visket ud af tidens tand.
Skyggerne blev gerne slidt væk først.
Med venlig hilsen
Peter H
Hej Georg
Afstanden mellem 'MY' og '1127' er særdeles tæt, og der skulle gerne være lidt luft imellem her.
På dit foto af litreringen på MY 1135 er afstanden standard, eller i hvert fald det mest almindelige.
Med venlig hilsen
Peter H
Gul, dernæst det skyggeindfald som desværre mangler på moderne efterligninger, så brun og så til sidst et metallisk lag som forhindrer gennemskin af den mørke rødbrune overflade på vognen / lokomotivet.
Der findes efterligninger med skyggeindfald i dag.
Med venlig hilsen Jens
Gul, dernæst det skyggeindfald som desværre mangler på moderne efterligninger, så brun og så til sidst et metallisk lag som forhindrer gennemskin af den mørke rødbrune overflade på vognen / lokomotivet.
Der findes efterligninger med skyggeindfald i dag.
Med venlig hilsen Jens
Interessant, findes der billeder?
-S
Hej Søren
Hvis det kan glæde dig havde Centralværkstedet overladt loftets indhold af laktransfer til Nordsjællands Veterantog inden det blev ryddet, så derfor har vi faktisk en ret god samling af dem, og har brugt dem på vores materiel, bl.a K 582, OKMJ 14 og CE 1345 med godt resultat. En del af dem er meget gamle og vanskelige at arbejde med, men efter vi har fundet en ny(gammel lak) går det meget bedre. Hvis nogen i denne kreds skulle have nogle "lille O" og "lille Y" samt et "romer III", som de kunne tænke sig at donere,eller kender et sted hvor man kan få dem fremstillet, vil Nordsjællands Veterantog gerne fortsætte med at bruge den gamle teknologi .
En ældre medarbejder på CVK fortalte mig om påføringsmetoden, og hvad man skulle være opmærksom på og den har vi fulgt på ovennævnte køretøjer.
Midtjyske skal kører på Thybanen i 3 måneder og godstog via Struer til Ålborg
Banedanmarks overvågningssystem fanger dæmningsskred i tidligt stadie ved Funder
Midtjyske skal kører på Thybanen i 3 måneder og godstog via Struer til Ålborg
Midtjyske skal kører på Thybanen i 3 måneder og godstog via Struer til Ålborg
Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.
Læs mere