Avatar

Ukendte spor ved Oddesund Nord og Oddesund Syd 1908/1912

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/6 2012, 09:04 (4535 dage siden)

Jeg faldt over et par fine sporplaner over henholdsvis Oddesund Nord og Oddesund Syd. De lå i en kasse med sagsakter vedrørende DSBs "ålegårdsrettigheder" (angivet med rødt på sporplanerne).

Sporplanerne vil på et tidspunkt blive lagt på www.havnebaner.dk.

Hvis studerer sporplanerne nærmere, vil man kunne se, at der såvel i Oddesund Nord som Oddesund Syd på en mole hvert sted er et spor, som ikke har forbindelse til stationens øvrige spornet og at sporet nærmest ligger vinkelret på nærmeste "rigtige" spor.

En umiddelbar forklaring vil være, at der er tale om et tipvognsspor, som har været anvendt, da man byggede molerne. Hvis det er historien, undrer det mig, at sporet har samme signatur, som stationens øvrige spornet. For sådan "plejer" det ikke at være.

Ved nogen noget?

Klik på billederne for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Sporplan Oddesund Syd 1912.
[image]
Del af sporplan Oddesund Syd 1912.
[image]
Detalje sporplan Oddesund Syd 1912.
[image]
Sporplan Oddesund Nord 1908.
[image]
Detalje sporplan Oddesund Nord 1908.
Klik på billederne for højere opløsning. Arkiv: Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-456/Thomas Boberg Nielsen.

Fiktive spor på Samsø

af UTJ, 23/6 2012, 12:24 (4535 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Molesporene ved Oddesund kender jeg ikke til, men i DSB's fiktion indgik kattegatforbindelsen en overgang inkl banegård i Koldby Kås:

[image]

En mulig banelinje skulle fortsætte ud af billedets højre side......

Fiktive spor på Samsø

af Gert, Aalborg, 23/6 2012, 13:37 (4535 dage siden) @ UTJ

Nu er det sådan, at der har været spor på Samsø. Min vinterferie en gang først i 70'erne på Samsø gav mig da den oplevelse. Det var ganske vist en meget kort strækning. Der var lagt en længde spor ud på asfalten på havnen, og på det spor var der placeret en lukket godsvogn.

De nærmere omstændigheder kender jeg ikke - og jeg er ikke længere i besiddelse sf de billeder jeg tog af det. De gik tabt ved en skilsmisse.

Gert

Ukendte spor ved Oddesund Nord og Oddesund Syd 1908/1912

af Peter Andersen, Hedehusene, 23/6 2012, 22:06 (4534 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Et forslag:

Spor i forbindelse med isbådstransport. Begge spor ender ved en grusperron ved hovedsporet. Limfjorden havde jo det med i hårde vintre at fryse til.
Jeg kan dog ikke mindes at have læst noget om sådanne transporter ved Oddesund.
Formentlig har DSB brugt normalspor, da man jo havde troljer til dette i forvejen.

Avatar

Ukendte spor ved Oddesund Nord og Oddesund Syd 1908/1912

af ove, Struer, 25/6 2012, 08:28 (4533 dage siden) @ Peter Andersen

Jeg tror ikke der har været isbådsejlads ved Oddesund. Strømforholdene gennem sundet er sådan at stedet MEGET sjældent fryser til og desuden var en af færgerne derude vist nærmest en isbryder (Valdemar?). Der var i hvert fald en færge der blev brugt til det inde omkring Struer.
Det lyder mere sansynligt at det har været tipvognsspor til molebyggeriet, det gjorde man i stor udstrækning.

Avatar

Ukendte spor ved Oddesund Nord og Oddesund Syd 1908/1912

af Ove Nygaard, 26/6 2012, 17:05 (4531 dage siden) @ ove

Jeg tror ikke der har været isbådsejlads ved Oddesund. Strømforholdene gennem sundet er sådan at stedet MEGET sjældent fryser til og desuden var en af færgerne derude vist nærmest en isbryder (Valdemar?). Der var i hvert fald en færge der blev brugt til det inde omkring Struer.

Kære "navnebror".

Du har ret med hensyn til isbryderfærgen "Valdemar". Min far var udstationeret til Oddesund Syd op til åbningen af Oddesundbroen den 15. maj 1938. Han var rangerleder og var beskæftiget med at rangere vogne ombord på færgerne, herunder isbryderfærgen Valdemar. Kong Christian den X var til stede ved indvielsen og holdt indvielsestalen. Jeg var der også i en alder af 3 år, men blev bedt om at tie stille under højtideligheden. Har kun en svag erindring om Majestæten og han sikkert om mig :-D
Om isbryderfærgen Valdemar fortalte min far vi børn en lile sjov episode fra "tiden i Oddesund Syd". Han havde en kollega, som var meget "smart" - lidt af en "verdensmand" - , som gerne ville "gøre indtryk på" det modsatte køn. Han - altså "den smarte kollega" - havde for sine sparsomme midler lejet en motorbåd, som han sejlede rundt i havnen på Oddesund Syd i. Da han på kajen så en af de nydelige damer, som han ville imponere, lod han motorbåden tage "et rigtigt herresving", men desværre til "den forkerte side", så motorbåden ramlede ind i siden på Valdemar, som dog ikke fik en skramme - bygget som den var til værre "stød". "Kaptajn Smart" røg hen ad dækket på motorbåden, som vist nok alligevel slap med "mindre skader". En portørløn var den gang ikke til de store erstatningskrav! Var det forskellen på "styrbord og bagbord" og den distraherende udsigt, der var skyld i episoden?;-)

Bedste hilsener

Ove
afløser i 8. trafiksektion i Struer 1960 - 1963

Avatar

Ukendte spor ved Oddesund Nord og Oddesund Syd 1908/1912

af ove, Struer, 27/6 2012, 08:15 (4531 dage siden) @ Ove Nygaard

Jeg tror ikke der har været isbådsejlads ved Oddesund. Strømforholdene gennem sundet er sådan at stedet MEGET sjældent fryser til og desuden var en af færgerne derude vist nærmest en isbryder (Valdemar?). Der var i hvert fald en færge der blev brugt til det inde omkring Struer.


Kære "navnebror".

Du har ret med hensyn til isbryderfærgen "Valdemar". Min far var udstationeret til Oddesund Syd op til åbningen af Oddesundbroen den 15. maj 1938. Han var rangerleder og var beskæftiget med at rangere vogne ombord på færgerne, herunder isbryderfærgen Valdemar. Kong Christian den X var til stede ved indvielsen og holdt indvielsestalen. Jeg var der også i en alder af 3 år, men blev bedt om at tie stille under højtideligheden. Har kun en svag erindring om Majestæten og han sikkert om mig :-D
Om isbryderfærgen Valdemar fortalte min far vi børn en lile sjov episode fra "tiden i Oddesund Syd". Han havde en kollega, som var meget "smart" - lidt af en "verdensmand" - , som gerne ville "gøre indtryk på" det modsatte køn. Han - altså "den smarte kollega" - havde for sine sparsomme midler lejet en motorbåd, som han sejlede rundt i havnen på Oddesund Syd i. Da han på kajen så en af de nydelige damer, som han ville imponere, lod han motorbåden tage "et rigtigt herresving", men desværre til "den forkerte side", så motorbåden ramlede ind i siden på Valdemar, som dog ikke fik en skramme - bygget som den var til værre "stød". "Kaptajn Smart" røg hen ad dækket på motorbåden, som vist nok alligevel slap med "mindre skader". En portørløn var den gang ikke til de store erstatningskrav! Var det forskellen på "styrbord og bagbord" og den distraherende udsigt, der var skyld i episoden?;-)

Bedste hilsener

Ove
afløser i 8. trafiksektion i Struer 1960 - 1963

Hehehe ja sådan går det når man skal vise sig.:-)

Min Bedstefar var på maskine 2 i det tog der kørte Christian den X over Oddesundbroen ved åbningen, jeg mener det var 2 G-maskiner i forspand. Jeg har set et enkelt billede af toget holdende i Oddesund Syd.

Om "Valdemar" ved jeg at den altid havde en lastet kulvogn på dækket når de brød is. Hvis de så sad fast kunne de trække vognen frem og tilbage og på den måde vrikke sig løs. Hele historien er her : Isbryderen Valdemar

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak