![Avatar](images/avatars/1750.jpg)
DSB A 158
Hej Anders
Du har fat i noget - selvfølgelig prøveremisen i Aarhus, jeg kan næsten kende sandet - tak.![]()
A 158 fik S-revision i sommer 1926 og næste revision var juni-juli 1929. Det var jo ombygningstid, men mon ikke prøveremisen eller i starten benævnt hjælpeværksted var etableret i 1926, Den nye remise i Sonnesgade blev taget i brug i 1925. I følge mine oplysninger, var det kun 157 der som den eneste af A-maskinerne fik skiftet kedel, men derfor kan man jo godt ændre røgkammerdørene.
P 917 næsten samme sted i 1972.
Foto: FredslundM v h
Georg
Jamen, I er jo bare geniale i jeres blik og viden om tingenes rette sammenhænge. Revisionen i 1929 passer så vel også med Steffs oplysning om røgkammerdøren?
... og sporforløbet synes også at passe glimrende. Kulgården i baggrunden må så have fået betonvægge og eventuelt være gjort mindre, da de gamle vække var rådnet op. Vamdrup, som Georg også nævner som en mulighed, kan måske også passe, hvad angår kulgården og muligvis lamperne jf. nedenstående "nye2 fotos gaflet fra arkiv.dk viser, men sporskifterne synes at være afgørende. Når jeg zoomer ind på originalbilledet, ser det ud som om, at dette ikke er retoucheret, hvilket måske kunne tale for den blå himmel over Vamdrup, med mindre at f.eks. rampen op til sporoverføringen og andet opragende i Århus endnu ikke var anlagt på fototidspunktet - eller i hvert fald ikke var synligt på fotovinklen. Med hensyn til bagenden af den tender, vi ser på billedet, så var "de stor maskiner"s tid ved remisen i Vamdrup vel slut på fototidspunktet?