Arbejdstog mellem Lunderskov og Vamdrup

af Bent Hansen, 15/12 2017, 14:37 (2617 dage siden) @ Henrik P. Jensen

Hej igen.

Der var intet elektronisk i mit arkiv, og jeg kan pt. ikke her fra Frederiksberg nå arkivet. Det eneste jeg ha,r er en notits fra Togfløjten:

1866 åbnedes Rolles Mølle Ballastgrav, hvis sidespor udgik fra fri bane 3,5 km fra den senere Ejstrup Station. 1884 åbnedes et nyt sidespor 3,8 km fra Ejstrup til Rolles Mølle Grusgrav. Det første sidespor lå sandsynligvis endnu. Den nye sidespor kom efter doppeltsporsanlægget 1908 - 20, formentlig 1916/17 til at udgå fra det sydlige hovedspor mod Kolding. Grusgraven lukkedes 1937. Der var sikringsanlæg fra 1900.
Kilde: Togfløjten 2.2012.

Toget holder lige på grænsen af den gamle del af graven, hvis tilvoksede skråninger ses.

Jeg har desværre ikke noteret, hvor jeg har billedet fra, men det er ikke fra Vamdrup-arkivet.

Hvis jeg må skyde, er det enten anlæg af Den skæve bane eller anlæg af Vejle - Herning. På sidstnævnte bijobbede F&V med at køre brunkul fra Fasterholt, hvor F&V også gravede, til jyske havne. Kunne F&V have afleveret et læs brunkul i Kolding og så taget grusvogne med retur? I forvejen havde F&V grusgrav nord for Give og ved Fasterholt, men fra Give leveredes også grus til Vejle - Give, der jo skulle bygget om i forbindelse med forlængelsen til Herning (-Struer.) Det kneb faktisk med grus på egnen, der fortrinsvis bestod af hedesand. Derfor. Jeg har nylig konstateret, at ud over de to H-maskiner kørte den gamle "Kvik" fra Jung også ved Vejle - Herning-anlægget. Da jeg vist nok tidligere har offentliggjort Kviks meritter, så tilføj venligst gruskørsel ved baneanlægget omkring Give.

Mvh. BH


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


DSB R962Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak