Vamdrup Lokalhistoriske Arkiv har et herligt billede B12595, som viser et arbejdstog i gang i 1918 mellem Lunderskov og Vamdrup stationer.
Jeg har ikke kunnet finde den specifikke model har på siden, men det ligner et tog fabrikeret af Stephenson og hørende til DSB Litra H - serien.
Er det én af disse modeller (H37-H42), som nævnes der?
Hvad var opgaven for sådanne arbejdstog? Har der været et konkret større projekt i gang på linjen dette år?
Hejsa,
Billedet viser et entreprenørtog med primitive grusvogne, der typisk blev benyttet ved anlægsarbejder. Opgaven for et sådant arbejdstog var at transportere grus, hvilket ses af de mange arbejdere med skovle, som blev brugt til at læsse gruset af og på grusvognene.
Lokomotivet er ganske rigtig en af de nævnte Stephenson-maskiner, men ikke i DSB-regi, da skorstensbåndet og påskrifter på førerhuset mangler. H 42 blev i 1910 solgt til entreprenør Fibiger, og H 39 blev solgt til samme entreprenør i 1914.
I årene mellem 1910 og 1929, da Fibiger udrangerede den sidste af de to maskiner, deltog entreprenørfirmaet, så vidt jeg ved, i anlægget af følgende banestrækninger:
Års - Hvalpsund (åbnet 3. juli 1910)
Nykøbing Falster - Stubbekøbing (åbnet 26. maj 1911)
Rudkøbing - Bagenkop og Skrøbelev - Spodsbjerg (åbnet 5. oktober 1911)
Herning - Give (åbnet 1. januar 1914)
Dalby - Martofte (åbnet 26. februar 1914)
Grindsted - Brande (åbnet 1. november 1917)
Brande - Funder (åbnet 1. oktober 1920)
Skive - Spøttrup (åbnet 1. december 1924)
Ringsted - Hvalsø (åbnet 15. august 1925)
Hjørring - Hirtshals (åbnet 19. december 1925)
Strækninger fremhævet med fed var statsbaneanlæg.
På billedet ses, hvad der synes at være en statsbanemand ved siden af manden med hatten og det lyse tørklæde, mens manden på lokomotivet ikke er en statsbanemand. Ovenfor skråningen anes et trådhegn, som var en typisk statsbaneting. De fleste privatbaner var uindhegnede. Så vi har nok med et statsbanested at gøre.
Hvis det er fastslået, at billedet er fra 1918 og at toget har ”haft sit virke i Lunderskov eller Vamdrup”, så må man vel lokalt vide, hvorhenne billedet af toget er taget og kunne udpege stedet ret præcist. Ellers er billedteksten jo bare et postulat, og årstallet måske også. Selv skriver du jo, at billedet viser ”et arbejdstog i gang mellem Lunderskov og Vamdrup stationer”, så hvor er det konkret henne? Ved gennemsyn af 1954-luftfotos fra strækningen og de to stationer har jeg ikke kunnet finde en høj skråning ned til nogle spor (eller tidligere spor). Tværtimod virker egnen relativt flad, men det skal indrømmes, at jeg ikke samme kendskab til de lokale forhold langs banen, som andre måske har.
Dobbeltsporet mellem Lunderskov – Vamdrup blev først taget i brug i 1955, og sporudfletningen syd for Lunderskov, hvor der blev bygget sådanne skråninger, er anlagt i begyndelsen af 1950’erne. Så dér er det ikke.
Der var i 1918 ingen større projekter i gang i hverken Lunderskov eller Vamdrup eller imellem de to stationer. Stedet ligner med de to primitive, letbyggede spor heller ikke en banelinje, men snarere en grusgrav eller et stationsanlæg under bygning, med en høj skrænt. Den nærmeste statsbanegrusgrav til Vamdrup var Rolles Mølle Grusgrav mellem Ejstrup og Lunderskov, som var en større historie, men om Fibigers lokomotiver har kørt der, ved jeg ikke.