Vamdrup station - damplokomotiv P917

af Henrik P. Jensen, 14/12 2017, 16:55 (2618 dage siden)

Vamdrup lokalhistoriske arkiv har til information lagt 2 billeder ud på arkiv.dk af DSB damplokomotiv litra P(II) Nr. P917, h.h.v. foran remisen på den danske side af banegården (B1846), og hvor den kører forbi vandtårnet ved Vamdrup station væk fra remisen i baggrunden (B12614).

Det første billede er fra o.1912 og det andet fra 1911, men dateringen på sidstnævnte virker forkert, fordi vandtårnet i baggrunden synes at have fået de viste proportioner i 1914 (jf. B1810).

Billederne er altså få år efter, at det var blevet bygget i 1909 af "Hannoversche Maschinenbau AG" (Hannover-Linden, Tyskland), og imens det 1909-18 var stationeret i Fredericia. Vamdrup station var på det tidspunkt en grænsestation mellem Sønderjylland, der frem til 1920 siden 1864 hørte til Tyskland. Alle danske toge vendte derfor her og kørte tilbage - tilsvarende alle tyske toge - begge ankom på hver sin side. Passagererne måtte gå igennem banegården, der fungerede som told- og grænsestation, for at komme videre, eller stå af i Vamdrup.

Vamdrup station - damplokomotiv P917

af LBC, 14/12 2017, 17:58 (2618 dage siden) @ Henrik P. Jensen

Hej Henrik

På det første billede har P917 sandkasse ved domen. Denne er monteret i perioden 1914 -1918 jf “Danmarks Damplokomotiver”. Der står ikke et specifikt årstal for 917.
“Sagerne” på siden af røgkammeret viser at lokomotivet har overheder. Denne blev monteret kort efter Busses afgang i 1910, jf “Danmarks Damplokomotiver”

På billede 2 har maskinen ikke sandkasse ved domen og den har 2 olielygter. Billedet er altså ældre end det første. Olielygterne blev erstattet af gaslys i perioden 1914-1918 jf “Danmarks Damplokomotiver”

Vamdrup station - damplokomotiv P917

af Niels Munch, 14/12 2017, 18:14 (2618 dage siden) @ Henrik P. Jensen

DJMs vandtårnsliste, der desværre ikke kan findes på hjemmesiden mere, siger om vandtårnet i Vamdrup:

Vamdrup Maskindepot DJDS 1866 Jysk-fynsk type.
Højt, rundt tårn med tolvkantet, træbeklædt beholderhus med lavt pyramidetag. Beholderhus og cisterne forhøjet med 'top' i 1872/73.
Nedlagt og nedrevet ca. 1930.
Bem.: Beliggende ved maskindepotet på den danske del af stationen. Vindmølledrevet pumpe (vindmotor) 1883/84-1???.


M.v.h.
Niels

Avatar

Vamdrup station - damplokomotiv P917

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/12 2017, 18:52 (2618 dage siden) @ Niels Munch

DJMs vandtårnsliste, der desværre ikke kan findes på hjemmesiden mere


Kære Niels

Jeg kom selv til samme konklusion for et par dage siden, men fandt den dog nederst her:

https://www.jernbanemuseet.dk/da/viden-og-samlinger/aarsskrift

Bedste hilsner

Thomas

Vamdrup station - damplokomotiv P917

af Niels Munch, 14/12 2017, 19:20 (2618 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mange tak for ajourføringen, kære Thomas, det er godt nok mere end et par dage siden, jeg sidst søgte :-| .

Bedste hilsener
Niels

Vamdrup station - damplokomotiv P917

af Henrik P. Jensen, 14/12 2017, 22:46 (2618 dage siden) @ Niels Munch

Tusind tak til alle eksperterne - super, som I har øje for detaljerne. Jeg tænkte nok, at det var det rigtige sted at få spurgt.

Vamdrup station - damplokomotiv P917

af Henrik P. Jensen, 14/12 2017, 23:23 (2618 dage siden) @ Henrik P. Jensen

Jeg glemte for øvrigt at få et andet billede B2638 med af et damplokomotiv, som ligner P917, men skorsten m.m. er anderledes.

Førerhuset gør ligner et damplokomotiv, som hører til DSB Litra P (II) -serien, men umiddelbart kan jeg ikke få øje på de karakteristiske rød-hvide-striber på skorstenen, så måske var det ikke et dansk, men tysk lokomotiv.

Er der nogen, der har et bud? Og måske også kan bekræfte, at dateringen 1911 heller ikke er helt tosset?

Vamdrup station - damplokomotiv P917

af LBC, 15/12 2017, 07:18 (2617 dage siden) @ Henrik P. Jensen

Hej Henrik
Det er også P917. Zoom in på billedet, så bliver nummerpladen på røgkammerdøren synligt. Bemærk at nummerpladen sidder over midten af røgkammerdøren. Jf “Danmarks Damplokomotiver” blev den flyttet ned under midsten mens lokomotiverne var relativt nye.

Billedet er taget samtidigt med B12614 eller er et udsnit af B12614: personalet står på samme måde i førerrummet, kulkranen er samme sted bag førerrumstaget osv. Kun lysforholdene på billedet er anderledes

Vamdrup station - damplokomotiv P917

af Steffen Dresler, 18/12 2017, 23:02 (2614 dage siden) @ Henrik P. Jensen

Som et supplement til Lars´s udmærkede forklaringer.

De sidst leverede PI af 1. serie, nemlig 917 til 919, blev benævnt "Vamdrupperne", da de fra ca. 1913 kørte alle de internationale tog fra Fredericia, hvor de var hjemmehørende, til Vamdrup. Nr. 918 – 919 kom idrift i sommeren 1909, mens nr. 917 først kom i drift den 21-10-1909, da den havde været udstillet på Landsudstillingen i Aarhus.

En typisk Busse konstruktionsdetalje var at anbringe sandkasserne under barrierepladen. Det blev ændret til at anbringe sandkassen ovenpå kedelryggen sammenbygget med domen. Herved kunne sandet holdes tørt. Endvidere blev sandingen nu foretaget efter system Lambert. De første lokomotiver der fik dette var nr. 916 - 933 i tidsrummet 1914-1918. De resterende meget senere.
På et tidspunkt før den 1. verdenskrig, blev flere P udstyret med lodretstående, skråtstillede næsten kvadratiske sneplader på de forreste banerømmer.

Den nederste olielanterne blev allerede omkring den første verdenskrig ombyttet med acetylengasbelysning (A.G.A.). Særtogslanternen (den øverste) forblev olie. Der var to årsager til dette.
Den første var, at det var svært at skaffe olie under krigen og den anden ikke helt uvæsentlige, at gasbelysningen var tydeligere. A.G.A.-beholderen var anbragt på barrierepladens højre side foran trykluftbeholderen. Men allerede i 1925 fik P nr. 917, som det første DSB lokomotiv, forsøgsvis anbragt en lysturbine (generator) der blev drevet af damp. Denne lysturbine var jf. tegninger fra 1924/25 anbragt foran skorstenen som på tyske lokomotiver. Der findes dog ingen fotodokumentation på dette.
Samtidig med at den nederste lanterne blev udskiftet til gasbelysning, flyttedes særtogslanternen (den øverste) fra placeringen ovenover røgkammerdøren på kedelryggen og ned på en holder på øverste halvdel af røgkammerdøren.

Lige en bemærkning til ”overskriften” vedr. litra P på jernbanen som P (II) samt anvendelsen i teksterne om emnet, om at P nr. 917 er angivet som P II.
Jeg forstår godt at betegnelsen P (II) er anvendt som overskrift vedr. litra P (901-933), da der jo lige ovenover er henvist til P (I), altså ”de små” litra P (103-105 og 120 – 128). Og jeg kan ikke komme med en bedre overskrift.
Men netop dette gør jo, at spørgeren anvender betegnelsen P II om litra P nr. 917 m. fl. Og det er jo en fejl, da DSB internt anvendte betegnelsen P I om nr. 901-919 med cylinderdiameter Højtryk 340 mm og Lavtryk 570 mm og betegnelsen P II om nr. 920 – 933 med cylinderdiameter Højtryk 360 mm og Lavtryk 600 mm.

Grunden til at man skelnede meget mellem de såkaldte P I og P II var hovedsageligt akseltrykket. Men selvfølgelig også cylindrene som nævnt ovenfor, altså at P II var større end på P I og havde derfor lidt mere trækkraft i krogen, uden at dette dog – mærkværdigvis - ændrede noget på trækketabellerne.
P I nr. 901 – 919 blev så ovenikøbet fra ca. 1930 yderligere underdelt. P I nr. 901 – 909 blev nu benævnt P I, L (L = lille) og P I nr. 910 – 919 blev nu benævnt P I, S (S = stor). P I, S havde nemlig fået vendt balancerne, således at akseltrykket svarede til P II på ca. 19 tons. Omkring 1943/44 blev P I, S atter tilbageført til P I, L og sidstnævnte benævnelse forsvandt således som begreb. Ikke alene blev akseltrykket ændret på nogle lokomotiver, men alle P I fik på et eller andet tidspunkt nedsat deres kedeltryk fra de oprindelige 15 kg/cm3 til 13 kg/cm3 således. I perioden 1925 til 1944 nr. 901 – 909 og i perioden 1925 til ca. 1934 nr. 910 – 919.

Herunder nogle sidetegninger, der forhåbentligt tydeligøre ovennævnte fra LBC og undertegnede.

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: De første P havde ved leveringen blankpolerede cylinder- og recieverdæksler. De blev dog senere sortmalede.

Avatar

Vamdrup station - damplokomotiv P917

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/12 2017, 03:04 (2613 dage siden) @ Steffen Dresler

Lige en bemærkning til ”overskriften” vedr. litra P på jernbanen som P (II) samt anvendelsen i teksterne om emnet, om at P nr. 917 er angivet som P II.
Jeg forstår godt at betegnelsen P (II) er anvendt som overskrift vedr. litra P (901-933), da der jo lige ovenover er henvist til P (I), altså ”de små” litra P (103-105 og 120 – 128). Og jeg kan ikke komme med en bedre overskrift.


Umiddelbart vil jeg mene, at hvis man i stedet diskret skriver: P' og P", så er man ude over det problem. Så kan DSB's interne romertalbetegnelser frit benyttes uden forveksling hos andre end de mest tungnemme. Det er meget nemt: MX' og MX", MA' og MA", N' og N" osv. osv.

Avatar

Vamdrup station - damplokomotiv P917

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/12 2017, 06:02 (2617 dage siden) @ Niels Munch

DJMs vandtårnsliste, der desværre ikke kan findes på hjemmesiden mere, siger om vandtårnet i Vamdrup:

Vamdrup Maskindepot DJDS 1866 Jysk-fynsk type.
Højt, rundt tårn med tolvkantet, træbeklædt beholderhus med lavt pyramidetag. Beholderhus og cisterne forhøjet med 'top' i 1872/73.
Nedlagt og nedrevet ca. 1930.
Bem.: Beliggende ved maskindepotet på den danske del af stationen. Vindmølledrevet pumpe (vindmotor) 1883/84-1???.

Det kunne være interessant at få afdækket, hvorfra oplysningen om, at vandtårnet har fået de viste proportioner i 1914 (jf. B1810) egentlig stammer. Oplysningen om forhøjelsen af beholderhus og cisterne med "top" i 1872/73 fremgår klart og tydeligt af JFJ's driftsberetning, mens DSB's beretning fra 1914 intet nævner om udgifter til en sådan forhøjelse. En søgning i Mediestream på: vandtaarn vamdrup, giver heller ingen hits. Det virker endnu en gang som om, at "nogen" i et lokalarkiv bare har gættet.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak