Kalenderlåge nr. 11 - 2017

af Niels Munch, 11/12 2017, 08:44 (2621 dage siden)

Kære alle,

Engang skrev en deltager i en julekalender i det andet forum: "Hvorfor H...... skal det hele tiden være billeder fra udlandet, vi er jo ikke alle så store nørder at man kender alle jernbaner og stationer i stort set hele Europa/verdenen."

Men den udfordring, der ligger i, at horisonten nu & da flyttes, plejer ikke at genere Herreværelsets deltagere (nørder?), og vi skal derfor i dag atter syd for Kongeåen, men lige knap så langt væk, som da vi blev inviteret med på Ahrtalbahn.

Nu til gættebilledet, der er taget i sommeren 1994, og som teknisk er ret kritisabelt:

[image]

Spørgsmålet er ganske enkelt: Hvilken station?

Og som allerførste hint (af måske flere?) nævnes, at stationen er endestation for det tog ud ad hvis vindue, jeg fotograferede billedet.


God fornøjelse!
Niels

Kalenderlåge nr. 11 - 2017

af Oversmeden, 11/12 2017, 09:24 (2621 dage siden) @ Niels Munch

Lugter lidt af DDR og så er jeg stået af....

Kalenderlåge nr. 11 - 2017

af Niels Munch, 11/12 2017, 10:03 (2621 dage siden) @ Oversmeden

Lugter lidt af DDR og så er jeg stået af....


Ja, og som gl. FLV-officer var jeg i mange år forment adgang til de himmelstrøg. Men DDR ophørte jo 3. oktober 1990, og Deutsche Reichsbahn fusionerede 1. januar 1994 med Deutsche Bundesbahn til Deutsche Bahn, og vi er nu i juli 1994.

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge nr. 11 - 2017

af Lars Henning Jensen, 11/12 2017, 10:20 (2621 dage siden) @ Niels Munch

Lugter lidt af DDR og så er jeg stået af....

Ja, og som gl. FLV-officer var jeg i mange år forment adgang til de himmelstrøg. Men DDR ophørte jo 3. oktober 1990, og Deutsche Reichsbahn fusionerede 1. januar 1994 med Deutsche Bundesbahn til Deutsche Bahn, og vi er nu i juli 1994.

M.v.h.
Niels

Jo, men materiellet på denne strækning var stadig "Reichsbahn-materiel" ...
Og selvom det "lugter lidt af DDR", behøver det ikke at være DDR - det kan også godt "lugte", selvom man er lidt derfra ...;-)

vh
LH

Kalenderlåge nr. 11 - 2017

af Niels Munch, 11/12 2017, 10:44 (2621 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Der var stadig megen Reichsbahn-flair over denne strækning, som siden har set Desiro.

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge nr. 11 - 2017

af Lars Henning Jensen, 11/12 2017, 12:10 (2621 dage siden) @ Niels Munch

Der var stadig megen Reichsbahn-flair over denne strækning, som siden har set Desiro.

M.v.h.
Niels


I dag er trafikken ret sporadisk i al fald i den ene retning.
Og af den store stationsbygning står kun 5 fag tilbage ...

vh
LH

Kalenderlåge nr. 11 - 2017

af Niels Munch, 11/12 2017, 12:23 (2621 dage siden) @ Lars Henning Jensen

I dag er trafikken ret sporadisk i al fald i den ene retning.
Og af den store stationsbygning står kun 5 fag tilbage ...


Den store stationsbygning var allerede i 1994 luvslidt grænsende til det faldefærdige; men hvorfor var den mon bygget sååå stor?


M.v.h.
Niels

Kalenderlåge nr. 11 - 2017

af Jens Bruun-Petersen, 11/12 2017, 13:43 (2621 dage siden) @ Niels Munch

Måske har den en havnebane?

Mvh
Jens

Kalenderlåge nr. 11 - 2017

af Niels Munch, 11/12 2017, 14:02 (2621 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Måske har den en havnebane?


Næh kære Jens, nærmeste vand er vel nærmest en å eller bæk, der trods lidenhed har en vis betydning!

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 11 - 2017

af Søndenfjords, 11/12 2017, 13:48 (2621 dage siden) @ Niels Munch

Den store stationsbygning var allerede i 1994 luvslidt grænsende til det faldefærdige; men hvorfor var den mon bygget sååå stor?

Ehemaliger Zonengrenzübergang ...

Kalenderlåge nr. 11 - 2017

af Niels Munch, 11/12 2017, 14:03 (2621 dage siden) @ Søndenfjords

Ehemaliger Zonengrenzübergang ...


Næh, gode Søndenfjords, ikke noget med Zone her!

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 11 - 2017

af Lars Henning Jensen, 11/12 2017, 14:10 (2621 dage siden) @ Niels Munch

Ehemaliger Zonengrenzübergang ...

Næh, gode Søndenfjords, ikke noget med Zone her!

Bedste hilsener
Niels


Er det nu, jeg må svare, Niels - eller skal vi trække den lidt endnu? ;-)
(det skal ikke være for sent, for fruen har fødselsdag og vi skal ud og have lidt at spise, når vi er færdige her på kontoret ...)

vh
LH

Kalenderlåge nr. 11 - 2017

af Niels Munch, 11/12 2017, 14:16 (2621 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Er det nu, jeg må svare, Niels - eller skal vi trække den lidt endnu? ;-)
(det skal ikke være for sent, for fruen har fødselsdag og vi skal ud og have lidt at spise, når vi er færdige her på kontoret ...)


Kom du bare med svaret, gode L.H., som du har gættet, og du har åbenbart intet imod at arve stafetten. Måske der så kommer noget fra Harzen :-P ?

Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 11 - 2017

af Lars Henning Jensen, 11/12 2017, 14:21 (2621 dage siden) @ Niels Munch

Er det nu, jeg må svare, Niels - eller skal vi trække den lidt endnu? ;-)
(det skal ikke være for sent, for fruen har fødselsdag og vi skal ud og have lidt at spise, når vi er færdige her på kontoret ...)

Kom du bare med svaret, gode L.H., som du har gættet, og du har åbenbart intet imod at arve stafetten. Måske der så kommer noget fra Harzen :-P ?

Bedste hilsener
Niels

OK så ...:
https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_Vejprty

Jeg har selv kørt med tog fra Cranzal til Vejprty i begyndelsen af '90'erne, nok ca. samtidig med dig, Niels, men jeg sidder på arbejde nu og "lusker" mig blot til at kigge med her i forum, så I skal få lov at slippe for min egen beretning om stedet. Wikipedia gør det også ganske pænt ...

I år ved jeg nu, at jeg har stafetten (det gik galt sidste år), så der skal nok komme noget fra mig en gang i aften;-)

vh
LH

Kalenderlåge nr. 11 - 2017

af Torben Jensen, 11/12 2017, 15:00 (2621 dage siden) @ Lars Henning Jensen

[image]

Var der også.

Med venlig hilsen
Torben Jensen

Kalenderlåge nr. 11 - 2017 LØST (+7 fotos)

af Niels Munch, 11/12 2017, 16:40 (2621 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle,

Stationen er Vejprty (Weipert) i Tjekkiet, grænsestation på strækningen Chomutov-Vejprty–Annaberg-Buchholz unt Bf, og Lars Henning overtager stafetten.

Bygningen har udover stationsforvaltningen også skullet rumme såvel Sachsiske som Böhmiske grænsemyndigheder. Den var i 1994 temmelig forfalden med kun få brugelige lokaler i midterdelen (der nu er eneste tilbage).

I juli 1994 ferierede vi i Grumbach i Erzgebirge, og det skulle vise sig at være et godt udgangspunkt for bilture til Chemnitz, Dresden hhv. Prag, ligesom fire 750 mm smalsporbaner var inden for rækkevidde.

Et besøg på den nærliggende Bärenstein station godtgjorde, at der var persontrafik til Vejprty:

[image]Bärenstein st. med tog fra Vejprty til Cranzahl og Annaberg-Buchholz med DB 201 095-7 og 2 Halberstädter Mitteleinstiegswagen.

..... og vi besluttede os for en togtur derfra til Vejprty - her et lille års tid efter, at regelmæssig togtrafik over grænsen var blevet genoptaget efter 2.VK! Billetudstedelsen var kompleks; vi (2 pers.) skulle hver have én DB énzones regionaltogsbillet samt én håndskrevet international billet. Det tog sin tid, og i toget, hvor vi var de eneste rejsende, tog billetteringen næsten lige så lang tid, som selve turen. Kun det forhold, at vi kørte i skridtgang over den gamle, vakkelvorne jernbanebro over grænsevandløbet Pöhlbach, gjorde det muligt for mig at nå gættebilledet. I Vejprty blev vi modtaget af både en pas- og en toldbetjent (Tjekkiet kom først med i Schengen 2007), én af hvert køn, så vi var "mands"opdækkede .....

I Vejprty ventede en Brotbüchse - forgæves - på rejsende videre mod Chomutov.

[image]

[image]CD 810 601-5 mod Chomutov og vort tog med DB 201 087-4 inden omløb.

[image]Godstog i Vejprty under oprangering med CD type 742.

Vi spadserede genne byen og over fodgængergrænsen tilbage til Bärenstein. I dag er de 2 byer nærmest smeltet sammen.

I Cranzahl var der forbindelse med 750 mm banen til Oberwiesental:

[image]099 749-4 med tog mod Kurort Oberwiesental, t.v. tog fra Vejprty mod Annaberg-Buchholz.

Men nærmest ved ferieboligen var byen Jöhstadt, endestation for Pressnitztalbahn, der i 1993 var blevet genopbygget til Schlössel:

[image]Jöhstadt, IV K 99 1568-7 ankommer med tog fra Schlössel.

Endelig var der folkefest i Jöhstadt, idet det frivillige brandværn fejrede 125-års jubilæum. I et skovrigt område som Erzgebirge er et effektivt brandvæsen en livsnødvendighed, og børnene går ikke til spejder, de er junior-brandfolk:

[image]Feuerwehr-Pioniere på minibane i Jöhstadt, trukket af en model af lokomotivet 99 211 fra Wangerooge.


Bedste hilsener & tak for medspil
Niels

Kalenderlåge nr. 11 - 2017 LØST (+7 fotos)

af Lars Henning Jensen, 11/12 2017, 22:56 (2621 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle,

Stationen er Vejprty (Weipert) i Tjekkiet, grænsestation på strækningen Chomutov-Vejprty–Annaberg-Buchholz unt Bf, og Lars Henning overtager stafetten.

Bygningen har udover stationsforvaltningen også skullet rumme såvel Sachsiske som Böhmiske grænsemyndigheder. Den var i 1994 temmelig forfalden med kun få brugelige lokaler i midterdelen (der nu er eneste tilbage).

I juli 1994 ferierede vi i Grumbach i Erzgebirge, og det skulle vise sig at være et godt udgangspunkt for bilture til Chemnitz, Dresden hhv. Prag, ligesom fire 750 mm smalsporbaner var inden for rækkevidde.

Et besøg på den nærliggende Bärenstein station godtgjorde, at der var persontrafik til Vejprty:

[image]Bärenstein st. med tog fra Vejprty til Cranzahl og Annaberg-Buchholz med DB 201 095-7 og 2 Halberstädter Mitteleinstiegswagen.

..... og vi besluttede os for en togtur derfra til Vejprty - her et lille års tid efter, at regelmæssig togtrafik over grænsen var blevet genoptaget efter 2.VK! Billetudstedelsen var kompleks; vi (2 pers.) skulle hver have én DB énzones regionaltogsbillet samt én håndskrevet international billet. Det tog sin tid, og i toget, hvor vi var de eneste rejsende, tog billetteringen næsten lige så lang tid, som selve turen. Kun det forhold, at vi kørte i skridtgang over den gamle, vakkelvorne jernbanebro over grænsevandløbet Pöhlbach, gjorde det muligt for mig at nå gættebilledet. I Vejprty blev vi modtaget af både en pas- og en toldbetjent (Tjekkiet kom først med i Schengen 2007), én af hvert køn, så vi var "mands"opdækkede .....

I Vejprty ventede en Brotbüchse - forgæves - på rejsende videre mod Chomutov.

[image]

[image]CD 810 601-5 mod Chomutov og vort tog med DB 201 087-4 inden omløb.

[image]Godstog i Vejprty under oprangering med CD type 742.

Vi spadserede genne byen og over fodgængergrænsen tilbage til Bärenstein. I dag er de 2 byer nærmest smeltet sammen.

I Cranzahl var der forbindelse med 750 mm banen til Oberwiesental:

[image]099 749-4 med tog mod Kurort Oberwiesental, t.v. tog fra Vejprty mod Annaberg-Buchholz.

Men nærmest ved ferieboligen var byen Jöhstadt, endestation for Pressnitztalbahn, der i 1993 var blevet genopbygget til Schlössel:

[image]Jöhstadt, IV K 99 1568-7 ankommer med tog fra Schlössel.

Endelig var der folkefest i Jöhstadt, idet det frivillige brandværn fejrede 125-års jubilæum. I et skovrigt område som Erzgebirge er et effektivt brandvæsen en livsnødvendighed, og børnene går ikke til spejder, de er junior-brandfolk:

[image]Feuerwehr-Pioniere på minibane i Jöhstadt, trukket af en model af lokomotivet 99 211 fra Wangerooge.


Bedste hilsener & tak for medspil
Niels

God aften!
Kalenderlåge nr. 12 må I vente med til tirsdag morgen - med denne gamle pc, som vi har stående herhjemme, kan jeg ikke indsætte billeder, så jeg må møde lidt tidligt i morgen og klare det fra min arbejds-pc. Hold øje sådan fra ca. kl. 8.30 ...!
Men jeg kan godt skrive tekst og kommentere, så jeg kan da lige benytte lejligheden til at korrigere Niels' billedtekster en smule:
- det er ikke midterdelen af stationen, der er bevaret, men derimod enden nærmest grænsen
og
- damptoget i Cranzahl er ganske rigtigt på vej mod Oberwiesental, men normalsporstoget til venstre må være på vej MOD Vejrpty, da det jo tydeligvis er bagenden af toget, man ser.
Men ellers er det fine billeder :-)
I øvrigt har normalsporsdelen af stationen i Cranzahl for få år siden mistet sine daglys-udkørselssignaler og fået armsignaler i stedet ...
På gensyn/-hør i morgen tidlig!
vh
LH

Kalenderlåge nr. 11(12) - For tidlig afgang.. ;o)

af K.B.Andreasen, 11/12 2017, 23:14 (2621 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Kalenderlåge nr. 12 må I vente med til tirsdag morgen - med denne gamle pc, som vi har stående herhjemme, kan jeg ikke indsætte billeder, så jeg må møde lidt tidligt i morgen og klare det fra min arbejds-pc. Hold øje sådan fra ca. kl. 8.30 ...!

Det gør skam ikke noget Lars.

Erfaringsmæssigt har vi jo set at når en kalenderlåge bliver lagt op "før tid", så har nysgerrige fingre og barnlige sjæle svært ved at vente på at morgendagen gryr :-P :-D (duk og væk) ;-)

Fortsat glædelig aften til alle
Klaus :-)

Kalenderlåge nr. 11 - 2017 LØST (+7 fotos)

af Niels Munch, 12/12 2017, 00:01 (2621 dage siden) @ Lars Henning Jensen

Tak til L.H. for kommentarer og korrektioner, du har helt ret. Jeg fik "endevendt" normalsporet i Cranzahl, hvis sporplan kan findes her: http://www.sachsenschiene.net/bahn/glp/glp422.gif . Kilde: http://www.sachsenschiene.net/bahn/sta/sta0190.htm .

Samtidig kan jeg benytte lejligheden til at indsætte "the missing link" vedr. CD lok type 732: https://de.wikipedia.org/wiki/%C4%8CSD-Baureihe_T_466.2 .

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge nr. 11 - 2017 LØST (+7 fotos)

af Georg Schmidt, 12/12 2017, 01:19 (2620 dage siden) @ Niels Munch

Her udsnit af kort i DR køreplan 1966-67 med de mange smalsporsbaner.

[image]
Da jeg passerede Meinersdorf i sommeren 1975 på vej fra Aue til K M Stadt var der ret stille, der var måske stadig på det tidspunkt lidt godstrafik på strækningen til Thum. Man skulle nok have forsket lidt i det sted, men BR 01 i Dresden skulle jo også i kassen.

Mvh
Georg

DSB N203Hectorrail
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak