Kalenderlåge nr. 7 2017

af Bent Hansen, 6/12 2017, 22:25 (2607 dage siden)

[image].

Lokomotivet her er smalsporet. Det tilhører formentlig en offentlig jernbane i et såkaldt u-land. Oprindeligt kom det til landet i forbindelse med et større entreprenørarbejde i landet medført af en udenlandsk entreprenør, der deltog i arbejdet.

Entreprenøren havde købt det på fabrikken, der havde taget det tilbage, efter at lokomotivets første ejer opgav jernbanedrift . Hos den første ejer, der i øvrigt var dansk, havde lokomotivet én sporvidde, mens det på billedet her har en anden sporvidde, der er 21½ cm større. Man kan dog i litteraturen finde andre (fejlagtige) bud på den oprindelige sporvidde.

Billedet er taget af Carsten Elert 2010. Selv om lokomotivet ikke ser ud til at være i brug, var det dog i brug efter fotografens udsagn. Det var tilmed nymalet.

Opgiv venligst navn på landet, hvor billedet er taget. Desuden udbedes oplysninger om lokomotivest første ejer. Du må slippe for at spekulere i lokomotivet byggedata og driftsnummer i Danmark.

Med venlig hilsen og god fornøjelse

Bent Hansen.

Kalenderlåge nr. 7 2017

af Carsten, Valby, 6/12 2017, 23:03 (2606 dage siden) @ Bent Hansen

Byen, i hvis nærhed lokomotivet befandt sig i i 2010, var ved sin grundlæggelse i 1100-tallet et handelsmæssigt knudepunkt og fungerede også som regionens intellektuelle centrum med et universitet, der til tider har beskæftiget op til 25.000 forskere og studerende.

Mvh

Carsten

Kalenderlåge nr. 7 2017

af Jens, 30 cm fra skærmen, 6/12 2017, 23:19 (2606 dage siden) @ Bent Hansen

Det er vel kun jul én gang om året, men da klokken endnu ikke er slået d. 7. december, vil det jo være usportsligt at komme med de eksakte oplysninger (som i øvrigt forefindes som en notits i et ældre nummer af Tipvognen, hvor samme billede er vist!):

Lokomotivet har tilhørt en større dansk virksomhed, der brød en hvid stenart, der forefindes de fleste steder i den danske undergrund.
Værket havde et forholdsvis omfattende banenet, som etableredes så tidligt som i 1864.
Mangen udflugt er gået til banen, hvor dampdriften indstilledes så sent som i 1973. Fem damplomotiver derfra er bevaret.
Dele af banen var anlagt som tre-strenget spor på en idag eksisterende privatbane, men der er ikke mange tydelige spor af smalsporsbanens eksistens. Værket er idag også blot en skygge af sig selv, måske med undtagelse af selve bruddet. Sporvidden angives i øvrigt flere steder til at være én størrelse, mens andre kilder oplyser at den var 6 mm større.

I pågældende "notits" er lokomotivets nuværende placering ligeledes angivet.

Kalenderlåge nr. 7 2017

af Bent Hansen, 7/12 2017, 08:24 (2606 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.
;-) og;-)

De, der læser Tipvognen, er godt kørende. Som, jeg skrev i går: Det bliver vanskeligt at finde noget i mit elektroniske arkiv, der ikke har været offentliggjort før. Hvorfor skulle jeg ellers skanne det til skyen?

De, der ikke læser Tipvognen og er henvist til at gætte, kan endnu nå at være med endnu, men som skrevet i går, er jeg et sted, hvor der ikke pt. er vand, og nu skal jeg snart ud og finde et offentligt..... Derfor lukker jeg ned, men vender tilbage først på eftermiddagen.

Mvh. BH.

Kalenderlåge nr. 7 2017

af Niels Munch, 7/12 2017, 09:08 (2606 dage siden) @ Bent Hansen

Byen, Carsten nævner, er hovedstad i landet, du søger, og den syvendestørste by i den vestlige del af omhandlede kontinent.

Lokomotivet kom angiveligt til landet i 1990.

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge nr. 7 2017

af Bent Hansen, 7/12 2017, 14:26 (2606 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.

Jeg ser, at jeg skal give tip i løbet af dagen. Hm.... Om byen ligger i nærheden af det kulturcetrum Carsten nævner, er en smags sag. Vi er i et uland, så afstande skal tages med et gran salt. Der er som antydet toget et stykke af vejen, og så er man henvist til bus eller skib. Dette sidste tager flere dage og sejler kun, når der er vand i floden. Mange foretrækker frem for bussen at gå på torvet og træffe aftale med en bilejer, der skal samme vej. Når bilen så er fuld, oftest med får og geder foruden passagerer, kører man. Det nævnte universitet blev for nogle år siden overtaget folk med andre ideer. Mange af universitetets uerstattelige bøger blev brændt, og andre er sikkert havnet på det sorte marked. I dag er de rettruende jaget ud, men landets politi er ikke kommet igen, så byen er slet ikke et sted, man skal tage hen, fordi kriminelle bander regerer og ser enhver rygsækturist som omvandrende løsepenge.

Vi skal imidlertid den modsatte vej. Her er en vej, men den er ikke videre farbar. Landkort viser ikke bare de få tankstationer, hvor man måske kan få diesel og i hvert fald ved, hvor mange kanistre, man skal medbringe. Som noget særligt her, viser kortet også de få brønde, der er ved vejen, så man også ved, hvor meget vand, man skal medbringe til en tur til havet. Ikke underligt, at de få bilister vælger at køre på jernbanens spor og derfor opdagede lokomotivet. Ikke desto mindre er der her kørt et meget kendt motorløb, der imidlertid pt. bruger andre ruter, da der dels er uro, og dels sker for store skader på de lokales ejendomme på grund af de utilpassede motorrigmænds ambitioner.

Et tip, du måske får mere ud af: Det dansk firma solgte to lokomotiver, der mentes at have en fremtid på skinner. Søstermaskinen kom til en offentlig personbane og blev i øvrigt også omsporet. Dets nye hjemmebane var ganske kort og ligger på en ø. På banen kører der i sommersæsonen en gang om ugen damptog.

Blev du klogere? Jeg mangler stadig land og første ejer.

Mvh. BH.

Avatar

Kalenderlåge nr. 7 2017

af EH6762, 7/12 2017, 15:16 (2606 dage siden) @ Bent Hansen

Hej igen

Det må være Mali. Der er meget overraskende jernbaneforbindelse i hovedstaden Bamako. Det ses på Google maps. Jeg er ikke ekspert i sidste del af spørgsmålet.

Vh

Kristian Sørensen

Kalenderlåge nr. 7 2017

af Thyge, Rønnede, 7/12 2017, 15:52 (2606 dage siden) @ EH6762

Hej!
Det afbillede lok er FJ nr 9
Det er foreløbigt endt i Mali!
FJ = Faxe Jernbane!
Sporvidde var 785 mm
men forvirringen om længdemål inden mm systemet indførelse
var skyld i at man har angivet 791mm flere steder!
Iøvrigt er nr 9 bestilt med sporvidde 791!!
Flere målinger foretaget i 1980 viser alt fra 780 til 793 mm!
Iøvrigt henvises til Tommys artikel.
Med venlig hilsen

Thyge

Kalenderlåge nr. 7 2017

af Oversmeden, 7/12 2017, 15:17 (2606 dage siden) @ Bent Hansen

Hmm - det lugter lidt af at vi er i Syrien eller Irak.
Måske Mosul i Irak?

Kalenderlåge nr. 7 2017

af Bent Hansen, 7/12 2017, 16:40 (2606 dage siden) @ Oversmeden

Hej.

Ja, vi er i Mali.

Ved fotografens besøg i 2010 tog han et billede af et lokomotiv. Det var af indisk oprindelse. Inderne havde i vid udstrækning bygget store dele af deres meterspor om til bredspor og fået en masse lokomotiver til overs. Disse er så afhændet blandt andet til Mali. Jeg skal se, om jeg hjemme kan finde fotoet og så enten lægge det ud på siden her eller måske begå et indlæg på min hjemmeside. Denne rummer nemlig ret meget mere end jernbanen.dk

Det var ganske rigtigt Fakse Jernbane, der var første ejer af det viste lokomotiv. Den andet der senere blev omtalt, havnede på Borkum i Tyskland.

Carsten bragte Timbuktu på banen. Denne by ligger også i Mali. Det var der Joachim von And i min bardom ofte tog hen! Også min datter købte, da hun var ung en enkeltbillet til Timbuktu, men nåede dengang aldrig frem, da hun havde valgt kano, men de indfødte opdagede pludselig flodheste i Nigerfloder foran kanoen, og da flodhestene ikke ville flytte sig, sluttede turen på bredden langt fra Timbuktu.

Så bragte jeg motorløbet Paris - Dakar på banen. Løbet førte i sin tid forbi byen, hvor lokomotivet i 2010 var rangermaskine.

Lidt flere data sikkert i uddrag fra Tipvognen:
Lokomotivet er Schöma 3574/1974. Type CFL 200 DA. Til 1983 kørte det som Fakse Kalkværk 9 på 785 mm spor.

Da banedriften blev opgivet 1983, solgtes lokomotivet tilbage til Schöma, der istandsatte det og solgte det til ECBM, Entreprises de Construction du Barrage de Manantali, hvor det var det tyske entreprenørfirma, Züblin, der stod for købet af lokomotivet. Forinden var det blevet omsporet til 1000 mm, idet det blev indsat på banegården i Mahina, hvor det rangerede med jernbanevogne med containere og andet ankommet entreprenørgrej. Da der stadig ikke er farbar landevej hele vejen til havnen i Dakar i Senegal, benyttedes jernbanen, selv om hovedparten af Malis handel går med lastbiler over Elfenbenskysten - i hvert fald, når der ikke er uro der. Lokomotivet er i øvrigt, så vidt jeg kan se, stadig mærket med ECBMs hvide klistermærke.

Efter dæmningens færdiggørelse omkring 1990 solgte entreprenørerne lokomotivet til bygherren OMVS, Organisation pour la Mise en Valeur du Fleuve Senegal. Hvad dette overrislingselskab bruger lokomotivet til, vides ikke. Selskabet arbejde også på at gøre Senegal sejlbar, men det projekt er opgivet.

Det er muligt, at lokomotivet på de tyve forgangne år er afhændet til Statsbanen? Det så ikke ud til at have kørt, siden ukrudtet spirede, hvilket i landets klima går temmelig hurtigt, men på den anden side var det i god stand og anvendtes uden tvivl lejlighedsvis.

Malis jernbaner hedder CFM, Chemins de Fer du Mali. Betegnelsen RCMF er også set på engelsk. Der er kun en linje fra grænsen til hovedstaden Bamako og videre til Koulikoro ved Nigerfloden. På den sidste del øst for hovedstaden Bamako køres kun med gods. I fransk tid hed banen Chemins de Fer Dakar - Niger. Nu er banerne statsejede og delt i en malinesisk del og en senegalinesisk del, SMCS Societe National de Chemins de Fer du Senegal.

Hvem blev vinder af stafetten?

Mvh. BH

Avatar

Kalenderlåge nr. 7 2017

af EH6762, 7/12 2017, 19:35 (2606 dage siden) @ Bent Hansen

Hej Bent

Du må afgøre hvem, der skal have stafetten.

Vh

Kristian

Avatar

Kalenderlåge nr. 7 2017

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/12 2017, 00:18 (2605 dage siden) @ Bent Hansen


Hvem blev vinder af stafetten?

Det bør du afgøre, men siden du spørger - Thyge. Han kom med det fuldstændige og korrekte svar.

Kalenderlåge nr. 7 2017

af henning h087 ⌂, Græsted, 7/12 2017, 16:39 (2606 dage siden) @ Bent Hansen

:-)

et skud i blinde ( ved ikke rigtig noget om smalspor )
Måske Senegal, (Dakar rally) ex FJ 8 eller 9 ?

mvh
henning h087

Kalenderlåge nr. 7 2017. Afgørelse.

af Bent Hansen, 8/12 2017, 08:48 (2605 dage siden) @ henning h087

Hej.

Jeg ser før nu, langt op ad næste dag, at jeg skal afgøre, hvem der vandt.

Først vil jeg dog beklage, at de, der læser tipvognen, havde en fordel, som de dog ikke udnyttede. Tak for det. Den med at favorisere nogen på andres bekostning går ikke i politik, men vi er ikke her politiske ret meget, vel. Også de, der er med i mit netværk, havde en fordel.

Som jeg ser det var Kristian Jensen ført med Mali.
Thyge var lidt senere først med FJ.

henning h087 peger på Thyge som vinder, og det vil jeg så holde mig til og imødese en ny opgave. Vi pensionister har jo ikke andet at tage os til i denne søde juletid. Min dam er totalt stået af juleræset, og i går forsøgte jeg at komme i stemning i et stormagasin, men det mislykkedes totalt. Jeg skulle nok have gået i en kirke i stadet for......

Kalenderlåge nr. 7 2017. Afgørelse 2. Endelig.

af Bent Hansen, 8/12 2017, 08:57 (2605 dage siden) @ Bent Hansen

Hej igen.

Da jeg ville begynde på en ny linje, må jeg have rørt ved en forkert tast, for mailen røg af sted. Urettet

Jeg ser nu, at det var Michael Deichmann, der har udnævnt Thyge til næste opgavestiller.

Undskyld henning.

Jeg beklager min manglende omhu med dette program. Jeg opererer med mange hjemmesideprogrammer, der alle er forskellige. Vidt forskellige og endnu flere skriveprogrammer, der også er forskellige og slet ikke kan arbejde sammen. Min procedure er total afformatering og så start forfra på formatering. Og det hjælper ikke engang altid.

Med venlig hilsen

BH.

Avatar

Kalenderlåge nr. 7 2017. Afgørelse 2. Endelig.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 8/12 2017, 17:32 (2605 dage siden) @ Bent Hansen

Jeg ser nu, at det var Michael Deichmann, der har udnævnt Thyge til næste opgavestiller.

Ja undskyld, Bent, men du havde jo advaret os om at du ikke var helt skarp på de uskrevne regler for disse hyggequizzer og da det snart var d. 8 følte jeg det hastede med at få fastlagt hvem der havde den.
Og Thyge var efter min bedste overbevisning den der først svarede på alle spørgsmålene i klar tekst.
Det er også helt sædvanligt at der forinden er nogle af de skrappe der forinden har givet antydninger og hnts, der viser at de godt kender svaret, men det bliver de ikke vindere af :-) Det er bare storsindet og med til at holde "legen" kørende så flere kan nå et lege med. Der er ikke noget mere - ja - ødelæggende når den første der svarer lukker legen med et korrekt svar.

PS: Tidligere år har vi haft quiz på begge "kanaler" men iår ser det ud til at "Ungdomsklubben" helt har droppet det.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak