D 816 i Ikast i 1960 (?) med tog retning Silkeborg
Go´formiddag til alle
Den omtalte D IV nr. 816 var efter krigen og frem til dets hensætning en Brande maskine.
Pr. 31. marts 1954 så det således ud i Brande:
- Fast tur: 811, 812, 813, 815, 816 og 817
- Reserve: 814, 847, 849 og 850
Pr. 30. juni 1954 så det således ud i Brande:
Brande havde 10 D i tur, D IV nr. 811, 812, 813, 814, 815, 816, 817, 847, 849 og 850. De kørte person- og godstog på strækningerne til Fredericia, Herning-Struer, Randers, Bramming-Esbjerg. En dobbelttur fra Randers til Struer i togene 355 og 380 på hverdage. D-maskinerne kørte nu også brunkulstog til Esbjerg til kraftværket dér og godstog Esbjerg-Randers. Fra 1955 og frem til 1961 køres brunkulstog fra Ejstrupholm/Fasterholt og til Aarhus.
Pr. 3. oktober 1954 var situationen i Brande ændret således:
Brande havde nu 6 D, heri blandt 816, for tog Bramminge-Brande-Randers, Randers-Struer, Brande-Fredericia.
Pr. 31. marts 1960 så det således ud i Brande:
Brande I fast tur nr. 816, 817 og 848 og i Reserve 803 og 849.
DSB litra D IV nr. 816 blev hensat den 16. juni 1960 og udtørret samme måned.
Men som i alle andre tilfælde var der regler og alligevel blev der foretaget ændringer når nødvendigt, herunder også kørsel på andre strækninger end normalt planlagt.
Billedet kan således IKKE være efter 16. juni 1960.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: I øvrigt er informationerne fra den i sidste uge udkommende helt nye bog ”DSB litra D, Statsbanernes universallokomotiv gennem mere end 50 år” fra Tpt (Lokomotivet) ISBN 978-87-999181-1-9.