![Avatar](images/avatars/1.jpg)
DSB R 957
Redaktionen har fra Hans-Peter Balle modtaget et sjældent billede af DSB R 957, der var hensat i Frederikshavn i 1963-68. Det var tilsyneladende for langt væk for de fleste af datidens jernbanefotografer.
Redaktionen har fra Hans-Peter Balle modtaget et sjældent billede af DSB R 957, der var hensat i Frederikshavn i 1963-68. Det var tilsyneladende for langt væk for de fleste af datidens jernbanefotografer.
..........og det vi skal bemærke og hér ses ganske tydeligt er, at BORSIG R II erne havde knækket førerrumsside, hvor de senere FRICHS havde lige førerrumsside, Det betød også, at forkanten af førerhuset med de lodrette vinduer frem, var skrå.
Men det er jo ikke så mærkeligt at lokomotivet har skrå sider, da det jo var et forstadie til de lidt senere tyske såkaldte "Einheitslokomotiven" af BR 02 og 01 m.fl.
Det var jo også formanden for netop det udvalg, der havde de nye typer som ansvar, chefkonstruktør, overingeniør ved BORSIG August Meister, der konstruerede DSB kommende store 3 cylindrede damplokomotiv (og H og S), der i skitseform for Deutsche Reichsbahn, blev fremlagt ved udvalgets 2. møde i SEP 1921.
Så lidt frækt, ja DSB havde tyske "Einheitslokomotiven" selvfølgelig med et lidt anderledes dansk udseende.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Fandt lige en enkelt i min lille arkiv ...
R 957, Aarhus - 1 juni 1960 ( fotograf: ukendt / arkiv: Baumann )
Jeg har nu altid synes, at Borsig's RII-maskiner var de mest sexede af tre cylindrede på grund af de skrå førerhussider. Frichs maskinerne var mere klodset med deres firkantede førerhus. Her ses R 958 i Bjerringbro 13 september 1976 - kort tid inden den forsvandt til genbrug... også en skandale at den måtte lade livet.
Sic Transit Gloria mundi
Bent Mikkelsen
Kæmpe bilfusion kollapset: Stolthed var måske årsagen
Boeings fald fra toppen: Krisen stikker dybt i verdens engang største flyfabrikant
Trafikstøj blokerer for nye boliger i København og andre byer: De gode råd er dyre
Passagerer blev badet i brandvarm kølervæske: Togselskab beklager
Synspunkt: Metroselskabet jubler mens passagertallet svigter