Hej
Så er det tæt på Altenahr og floden Ahr?
Hilsen Henrik B.
Fuldstændig rigtig, og det er lige før Altenahr, lige inden banen løber igennem en tunnel og ind på stationen, som vist på dette billede der ligesom det første billede er taget d. 19. juli 1986.
Familien var taget på ferie til Ardennerne og valgte at have en overnatning på vejen der ned i den utroligt charmerende by Altenahr. Jeg opdagede jo så at der var en jernbane, og valgte at tage en tur med toget fra Altenahr til Remagen, hvor banen møder den venstre Rhin-strækning (det var Rhinen der var den store flod). Næste billede viser mit tog i Remagen.
I 2016 fik jeg i forbindelse med et møde hos Eisenbahn Bundes Amt i Bonn mulighed for at bruge nogle dage i området. En dag gik med Brohltalbahn, der var den smalsporsbane jeg nævnte som anden ledetråd. Så et enkelt billede fra den skal I ikke snydes for:
Jeg nåede også samme dag at besøge Drachenfelsbahn i Königswinter på den anden side af Rhinen (over for Bonn). Banen er Tysklands ældste tandhjulsbane. Et enkelt billede også her fra:
Dagen efter fik jeg så genset Ahrtalbahn, og det er jo stadig en bane der er et besøg værd, med udelukkende gamle mekaniske sikringsanlæg. Som man kan se af billedet fra Remagen ovenfor, var toget i 1986 skiltet med endestation Kreutzberg. I dag kører togene dog helt til Ahrbrück. Imidlertid er der ingen sikringsteknisk station i Ahrbrück. Så når toget ankommer til Kreutzberg, skal lokomotivføreren over til fungerende på stationen og hente en "token" inden han får udkørsel mod Ahrbrück. Når han vender tilbage igen til Kreutzberg, skal han så over og aflevere den igen inden han kan få lov at køre mod Altenahr.
Det var alt for denne gang.
Henrik har serverettet til kalenderlågen i morgen.
Hilsen
Niels