I Venedig kaldes de "vandsporvogne" .....

af Niels Munch, 26/11 2017, 16:15 (2595 dage siden)

..... men i København "havnebusser". En overgang var der tvivl om opretholdelsen, men Movias udbud H5 sigter på udvidelse:

"Efter godt 17 år med havnebussejlads i Københavns Havn sendes driften på ny i udbud, så det kvarte århundrede passeres. Movias udbud H5 omfatter nemlig sejladsen de næste 10 år, og driften vil blive udvidet i forhold til i dag."

[image]Havnebussen HOLMEN (Westers Mekaniska AB, Uddevalla, Sverige 2000) ved Nyhavn, 09.08.2008 (nm).

Læs videre om H5-udbuddet her: http://myldretid.dk/nyheder/nr/927 .

[image]Havnebussen NYHAVN (Baltec Werft GmbH, Lübeck, Tyskland 2009) fotograferet i 2012 af Benny Dahl, Museet for Søfart, filnr. 000034996.JPG.

En oversigt over Havnebusserne kan ses her: http://faergelejet.dk/rute.php?id=336 .


M.v.h.
Niels

Avatar

I Venedig kaldes de "vandsporvogne" .....

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/11 2017, 01:57 (2594 dage siden) @ Niels Munch

Øh, i Venedig kaldes den slag da for en vaporetto, som direkte oversat betyder færge, gør det ikke?

I Venedig kaldes de "vandsporvogne" .....

af esni, Frederikssund, 28/11 2017, 07:26 (2594 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Øh, i Venedig kaldes den slag da for en vaporetto, som direkte oversat betyder færge, gør det ikke?

Indrømmet, mit italienske er ikke stærkt - men endelsen -etto er en diminutiv, så derfor er det måske en 'lille damper'?

I Venedig kaldes de "vandsporvogne" .....

af Niels Munch, 28/11 2017, 07:29 (2594 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Øh, i Venedig kaldes den slag da for en vaporetto, som direkte oversat betyder færge, gør det ikke?


G;-)d m;-)rgen M;-)rten,

"Vaporetto" betyder direkte oversat "lille dampskib", men er blevet hængende som venetianernes betegnelse for deres "vandsporvogn".

Navnet "vandsporvogn" kendes også fra litteraturen, f.eks. i børnebogsforfatteren Estrid Ott's "Amiks herlige Italiensrejse" (1955) samt i de trykte, danske guider, jeg benyttede mig af under min første Venedig-rejse i 1965. Desuden anvendte de stedlige danske rejseledere også udtrykket flittigt.

Dengang var det heller ikke svært for os danske at relatere til begrebet "sporvogn"; vi havde dem jo stadig i København og Århus.

Siden er oversættelsen sine steder blevet til "vandbus", som f.eks. her: https://da.wikipedia.org/wiki/Vaporetto . Man mener vel, at "sporvogn" nu er "forhistorisk".

Sådan forandrer sprogbrugen sig og forståelsen bag; måske den fremtidige betegnelse bliver "vandletbane" :-) :-P :-D ???


Bedste hilsener
Niels

Avatar

I Venedig kaldes de "vandsporvogne" .....

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/11 2017, 08:07 (2594 dage siden) @ Niels Munch

Øh, i Venedig kaldes den slag da for en vaporetto, som direkte oversat betyder færge, gør det ikke?

G;-)d m;-)rgen M;-)rten,

"Vaporetto" betyder direkte oversat "lille dampskib", men er blevet hængende som venetianernes betegnelse for deres "vandsporvogn".

Navnet "vandsporvogn" kendes også fra litteraturen, f.eks. i børnebogsforfatteren Estrid Ott's "Amiks herlige Italiensrejse" (1955) samt i de trykte, danske guider, jeg benyttede mig af under min første Venedig-rejse i 1965. Desuden anvendte de stedlige danske rejseledere også udtrykket flittigt.

Dengang var det heller ikke svært for os danske at relatere til begrebet "sporvogn"; vi havde dem jo stadig i København og Århus.

Siden er oversættelsen sine steder blevet til "vandbus", som f.eks. her: https://da.wikipedia.org/wiki/Vaporetto . Man mener vel, at "sporvogn" nu er "forhistorisk".

Sådan forandrer sprogbrugen sig og forståelsen bag; måske den fremtidige betegnelse bliver "vandletbane" :-) :-P :-D ???


Bedste hilsener
Niels

God morgen Niels og Esni :-) :-D :-P

Capisco! Men hvis det både er en "lille damper" og en "vandsporvogn", så er det vel en lille dampvandsporvogn? ;-) :-P

I Venedig kaldes de "vandsporvogne" (+1 foto)

af Niels Munch, 28/11 2017, 08:56 (2594 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Niels Munch, 28/11 2017, 09:15

Capisco! Men hvis det både er en "lille damper" og en "vandsporvogn", så er det vel en lille dampvandsporvogn? ;-) :-P


En rigtig, vaskeægte "dampvandsporvogn":

[image]Det Forenede Spor- og Vandvejsselskabs amfibiebåd SVANEN passerer landtangen ved Fiskebæk mellem Farum Sø og Furesøen. Anslået motivdato: Tidligst 1895, senest 1901. Fotograf: Emil Stæhr, Peer Thomassens samling. DJM billedarkiv filnr.: DJM01-00001853.tif.

PS: Læs om bl.a. S/S SVANEN i "Baadfarten på Lyngby Sø, Bagsværd Sø og Furesøen" af Jeppe Tønsberg, Historisk-topografisk Selskab for Lyngby-Taarbæk Kommune 1994 (ISBN 87-87298-25-2).

I moderne udgave "HAVNEMETRO".


M.v.h. & duk og væk
Niels

"Københavns havnebusser bliver elektriske"

af Niels Munch, 31/8 2018, 18:02 (2317 dage siden) @ Niels Munch

"Københavns havnebusser bliver elektriske

Arriva beholder havnebusdriften i Københavns Havn i yderligere 10 år, og hele flåden bliver fremover elektrisk."

Læs videre her: http://myldretid.dk/nyheder/nr/944 .


Det giver anledning til at kaste et blik på dette konglomerat til sporvogns- og færgefans'ene - under ét:

[image]Strausseefähre i Strausberg [D] 22.06.2008 (nm).

Elektrisk færge - "trolleyfærge" - drevet af Strausberger Eisenbahn, som er en sporvej.

Bonusbillede:

[image]Ex Strausberger Eisenbahn EL4 nr. 15 hos Buckower Kleinbahn, 22.06.2008 (nm).


M.v.h.
Niels

Avatar

"Københavns havnebusser bliver elektriske"

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/8 2018, 20:18 (2317 dage siden) @ Niels Munch

"Københavns havnebusser bliver elektriske

Arriva beholder havnebusdriften i Københavns Havn i yderligere 10 år, og hele flåden bliver fremover elektrisk."

Læs videre her: http://myldretid.dk/nyheder/nr/944 .


Det giver anledning til at kaste et blik på dette konglomerat til sporvogns- og færgefans'ene - under ét:

[image]Strausseefähre i Strausberg [D] 22.06.2008 (nm).

Elektrisk færge - "trolleyfærge" - drevet af Strausberger Eisenbahn, som er en sporvej.

Bonusbillede:

[image]Ex Strausberger Eisenbahn EL4 nr. 15 hos Buckower Kleinbahn, 22.06.2008 (nm).


M.v.h.
Niels

De små både inde i Tivolisøen har været elektriske i mange år. I min barndom var det vist kulbåde, i dag kinesiske junker.

"Københavns havnebusser bliver elektriske"

af bl, Greve, 31/8 2018, 20:46 (2317 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Var de ikke drevet af trykluft? System Ellehammer?

Avatar

"Københavns havnebusser bliver elektriske"

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/8 2018, 21:27 (2317 dage siden) @ bl

Var de ikke drevet af trykluft? System Ellehammer?

Jo, nu du siger det, Bjarne. Det passer meget godt. Der "puttede" noget luft ud fra dem i vandlinjen og det samme gælder de nuværende både. Jeg må have blandet dem sammen med Veteranbilerne. Tak for korrektionen.

"Københavns havnebusser bliver elektriske"

af Steffen Dresler, 1/9 2018, 10:08 (2317 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

https://www.tripadvisor.dk/LocationPhotoDirectLink-g189542-d243884-i121467394-Danish_Mu...

Når man blev "hevet ind" af manden med bådshagen når ens nummer lyste, blev båden ofte lige "tanket op" med trykluft fra en ditto slange til beholderen, der var placeret under den lille luge på forbåden. Det tog ikke lang tid og båden blev igen sendt ned langs "kajen" så endnu en håbefuld pige eller dreng kunne afprøve sine færdigheder sammen med "en voksen". Imens sad de andre ældre og spiste Wienerschnitzel i den udendørs restaurant langs søen i det Kinesiske tårn og så på børn og børnebørn.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler ex. rorgænger i Tivolisøen.

"Københavns havnebusser bliver elektriske"

af Sydfyn, 1/9 2018, 10:59 (2317 dage siden) @ Steffen Dresler

Den ægte vare - Budapest 2013
venlig hilsen
Lars Viinholt-Nielsen
[image]

Avatar

"Københavns havnebusser bliver elektriske"

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/9 2018, 15:00 (2316 dage siden) @ Steffen Dresler

https://www.tripadvisor.dk/LocationPhotoDirectLink-g189542-d243884-i121467394-Danish_Mu...

Når man blev "hevet ind" af manden med bådshagen når ens nummer lyste, blev båden ofte lige "tanket op" med trykluft fra en ditto slange til beholderen, der var placeret under den lille luge på forbåden. Det tog ikke lang tid og båden blev igen sendt ned langs "kajen" så endnu en håbefuld pige eller dreng kunne afprøve sine færdigheder sammen med "en voksen". Imens sad de andre ældre og spiste Wienerschnitzel i den udendørs restaurant langs søen i det Kinesiske tårn og så på børn og børnebørn.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler ex. rorgænger i Tivolisøen.

Ja, det var tider. :-) Put, put, put, put, put. :-) :-D

Avatar

"Københavns havnebusser bliver elektriske"

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/9 2018, 19:04 (2316 dage siden) @ Steffen Dresler

Der findes et billede af det runde bassin Ellehammer havde i baghaven hvor han testede bådene inden de blev godkendt af Tivoli og blev sat i produktion. Jeg kan bare ikke finde det nu (Google was not my friend)

Avatar

"Københavns havnebusser bliver elektriske"

af T. Rithmester @, Struer, 1/9 2018, 19:29 (2316 dage siden) @ Michael Deichmann

Der findes et billede af det runde bassin Ellehammer havde i baghaven hvor han testede bådene inden de blev godkendt af Tivoli og blev sat i produktion. Jeg kan bare ikke finde det nu (Google was not my friend)


Google var åbenbart mig mere venlig stemt :-)

[image]Kilde: www.ellehammerfonden.dk/bestyrelsen/

Avatar

"Københavns havnebusser bliver elektriske"

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 1/9 2018, 22:26 (2316 dage siden) @ T. Rithmester

[image]

"Københavns havnebusser bliver elektriske" - Teknisk Museum

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 1/9 2018, 23:29 (2316 dage siden) @ T. Rithmester

[image]

En af Ellehammers både til Tivoli indgår i en udstilling om ham og hans opfindelser på Danmarks Tekniske Museum. Samme museum afholder i øvrigt deres traditionelle modeljernbanetræf 15. og 16. september 2018.

Med venlige museum-hilsner
Leif Jørgensen

Tivolibåde O.T. (+3 fotos)

af Niels Munch, 20/1 2019, 16:18 (2175 dage siden) @ T. Rithmester

[image]

Endnu et foto af Ellehammers trykluftsbåd:

[image]Tivolibådene sejlede fra 1935-1970 med ikke-forurenende trykluft – her med Ellehammer selv.
Kilde: http://mandemarke.dk/?page_id=14403 .

Apropos Tivoli, her havde man også baljerne, der var uden motorkraft, men flød med strømmen, som vandhjulet holdt i bevægelse:

[image]Baljerne, Tivoli. Årstal og fotograf ukendt. Det Kgl. Biblioteks billedsamling - DT119396.

At Baljerne var baljer, ses tydeligt. Jeg husker dem som mere bådagtige, som f.eks.:

[image]Tivolibåde ved Dragør Baadeværft, 20.01.2019 (nm).

Hvor bådene stammer fra, aner jeg ikke, men de vidner om Baadeværftets alsidighed.


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Tivolibåde O.T. (+3 fotos)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 20/1 2019, 19:30 (2175 dage siden) @ Niels Munch

Endnu et foto af Ellehammers trykluftsbåd:

[image]Tivolibådene sejlede fra 1935-1970 med ikke-forurenende trykluft – her med Ellehammer selv.
Kilde: http://mandemarke.dk/?page_id=14403 .

Det billede er jeg ret sikker på er taget på den runde prøvebane som Ellehammer havde anlagt i enten egen baghave eller firmaets (det husker jeg ikke lige). Og manden i den lyse kittel er mesteren selv.

Tivolibåde O.T. (+3 fotos)

af Niels Munch, 20/1 2019, 21:09 (2175 dage siden) @ Michael Deichmann

Det billede er jeg ret sikker på er taget på den runde prøvebane som Ellehammer havde anlagt i enten egen baghave eller firmaets (det husker jeg ikke lige). Og manden i den lyse kittel er mesteren selv.


Ja, ved denne lejlighed her.

"Københavns havnebusser bliver elektriske"

af Niels Munch, 22/8 2020, 09:27 (1596 dage siden) @ Niels Munch

Det er vel passende ar runde denne "historiske tråd" med alle dens "sidespor" af med et foto af én af de nye elektriske havnebusser:

[image]Havnebussen "BRYGGEN" på linie 991 ved Nyhavn, 20.08.2020 (nm).

MOVIA skrev 01.07.2020: "Alle havnebusser i Københavns Havn sejler nu både miljøvenligt og emissionsfrit. Lørdag 20. juni stævnede de to første spritnye elhavnebusser ud med passagerer ombord og nu får de følge af tre mere."

Kilde med mere info: https://www.moviatrafik.dk/presse/presse-og-nyheder?vis=749524567471377 .


Bedste hilsener
Niels

Avatar

"Københavns havnebusser bliver elektriske"

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/8 2020, 10:19 (1596 dage siden) @ Niels Munch

Jeg finder denne tekst i linket tankevækkende:
"Med elhavnebusserne i drift vil den samlede udledning i Københavns Kommunes kollektive transport falde med 14 procent for NOx og hele 44 procent for partikler."
Men det skyldes jo nok at der idag er så meget filter på dieselbusserne, at luften der kommer ud af udstødningen nærmest er renere end den de suger ind :-)

"Københavns havnebusser bliver elektriske" (+1 foto)

af Niels Munch, 2/9 2023, 16:17 (489 dage siden) @ Niels Munch

..... og det er vel passende at runde denne "historiske tråd" med alle dens "sidespor" af med endnu et foto af én af de elektriske havnebusser:

[image]
MOVIA/Arriva havnebus "NORDHAVN" i Dragør Havn, 02.09.2023 (nm).

Der er p.t. en gåde, hvad "bussen" laver på "Udkantsamager"; skal den under behandling på det herværende, alsidige værft, er det den nye "cykelfærge" til Limhamn eller en ny forbindelse ind til Københavns Centrum.

Det er ikke en "gætter", for jeg kender ikke svaret (endnu).

I øvrigt var "bussen" jf. MarineTraffic 44 minutter om at tilbagelægge turen fra Københavns Havn til Dragør Havn den 31.08.2023; MOVIA bus 250S tager ca. 40 min. om turen fra Hovedbanegården til Dragør Stationsplads.

Weekendhilsener
Niels

"Københavns havnebusser bliver elektriske" (+1 foto)

af re20000, 2/9 2023, 21:00 (489 dage siden) @ Niels Munch

Måske er sammenhængen at Movia overvejer at afkorte 250S så den ikke kører til Drg mere?
(der var noget om det på TV2/Lorry...undskyld Komsomol forleden.)

Nold

"Københavns havnebusser bliver elektriske" (+1 foto)

af ivar, 2/9 2023, 23:20 (489 dage siden) @ re20000

Jeg har lidt svært ved at se et kundegrundlag i forhold til 250S. Men smid da hypotesen over i lømmelstuen, den kan vel klemmes ind som en vandbåren letbane - med lidt god vilje. Det skal der nok komme en fest ud af.

mvh
-iva

"Københavns havnebusser bliver elektriske" (+1 foto)

af re20000, 3/9 2023, 12:56 (488 dage siden) @ ivar

Jeg har lidt svært ved at se et kundegrundlag i forhold til 250S. Men smid da hypotesen over i lømmelstuen, den kan vel klemmes ind som en vandbåren letbane - med lidt god vilje. Det skal der nok komme en fest ud af.

Hehe, helt sikkert! Jeg glemte lige smileyen i skyndingen.. ;-) ;-) ;-)

Billige jernbane T-shirts

Indsend billeder

Danske privatbaner

Læs historien om:
Hads-Ning Herreders Jernbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak