Hs, Kbh
Prøver lige igen.
nogen der ved hvor de relativt få Hs-maskiner i Kbh var lokaliseret? 50-og 60erne. (kbh og Frdb).
Har kun antal men ikke lokalisation.
Ole
af gamle ole2, 24/11 2017, 10:47 (2638 dage siden)
Prøver lige igen.
nogen der ved hvor de relativt få Hs-maskiner i Kbh var lokaliseret? 50-og 60erne. (kbh og Frdb).
Har kun antal men ikke lokalisation.
Ole
af Steffen Dresler, 24/11 2017, 11:33 (2638 dage siden) @ gamle ole2
Kære Ole
I anden anledning så jeg at Gb havde følgende ved den sidste optælling jeg har pr. 31.8.1961
4Q, 1 Hs og 11 F.
Efter krigen i 1945 kun 1 Hs, i 1949 forøget til 5 Hs og herefter kun 1 Hs indtil litra udrangering.
Litra Hs var ikke anvendelig i Københavnsområdet, da den størrelsesmæssigt kunne og blev erstattes af traktorerne.
Hillerød havde en til 1953, Næstved en frem til 1960 og Slagelse en frem til 1961.
Kan se at du i din "arvemasse" mangler "Damprangerlokomotiverne hos DSB 1892-1970", TpT 2009, ISBN 978-87-992594-2-7.
Som titlen får du alle de informationer du kan bede om vedr. damprangermateriellet i den nævnte tidsperiode.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af HansA, 24/11 2017, 12:55 (2638 dage siden) @ Steffen Dresler
Goddag i forummet
I 'Københavns Godsbanegaard. Stationsordre Nr. 6. Bestemmelser for Rangering i Havnen m.v.' fra 1942 står under afsnit III, Særlige Bestemmelser, følgende om rangering på Enghave Brygge:
v.h.
HansA
af Morten Flindt Larsen, København K, 24/11 2017, 13:26 (2638 dage siden) @ HansA
Goddag i forummet
I 'Københavns Godsbanegaard. Stationsordre Nr. 6. Bestemmelser for Rangering i Havnen m.v.' fra 1942 står under afsnit III, Særlige Bestemmelser, følgende om rangering på Enghave Brygge:
HS'ernr blev benyttet i Sydhavnen (=Enghave Brygge), fordi sporene der, som tilhørte I/S Sydhavnens Sporselskab, var for letbygget til tungere rangermaskiner.
af gamle ole2, 25/11 2017, 11:52 (2637 dage siden) @ Steffen Dresler
Ved du om bogen stadig fås og evt pris?
Ole
af HansA, 25/11 2017, 11:56 (2637 dage siden) @ gamle ole2
Hej Ole
Det ved jeg ikke!
Jeg har købt den på QXL for flere år siden.
v.h.
HansA
af Lars, 25/11 2017, 14:21 (2637 dage siden) @ gamle ole2
Ved du om bogen stadig fås og evt pris?
Ole
den kan fås her
https://www.stenvalls.com/jarnvagar-railways/bocker/danmark/damprangerlokomotiverne-hos...
af HansA, 25/11 2017, 15:33 (2637 dage siden) @ Lars
Goddag i forummet
Eftersom der blev svaret på mit indlæg, antog jeg, at spørgsmålet gik på muligheden for at købe
'Københavns Godsbanegaard. Stationsordre Nr. 6. Bestemmelser for Rangering i Havnen m.v.'
og det er den, mit svar går på.
v.h.
HansA
af Georg Schmidt, 24/11 2017, 18:43 (2638 dage siden) @ gamle ole2
Tager vi midt 50'erne var Sydhavnen betjent af en Hs'er - 28.maskine- i tiden 6.30-22.00.
Mdt Gb havde på den tid normalt omkring to Hs stationeret.
På det øvrige Sjælland kunne Hs ses i Helsingør, Kalundborg, Næstved og Slagelse. I Helsingør og Kalundborg mest reserve, i Slagelse og Næstved rangerede de.
De øvrige havnemaskiner på Gb var to F-maskiner nummer 21 og 22. De kørte Kalvebod Brygge, Enghave Brygge og Islands Brygge, den ene hele døgnet den anden 6-22.00.
Mvh
Georg
af Niels Munch, 24/11 2017, 19:31 (2638 dage siden) @ Georg Schmidt
..... og i Hedehsene:
DSB Hs 415 i Hedehusene, 08.02.1959 (nm).
M.v.h.
Niels
af Georg Schmidt, 24/11 2017, 22:08 (2638 dage siden) @ Niels Munch
Ja det er rigtigt Niels, der var også 415 og tak for dejligt billede, men det var så lidt senere, men gamle ole2 spørger jo også ret bredt.
Hs 415 blev udlånt til Hedehusene skærvefabrik fra september 1958 til april 1963 i samspil med Hs 373 i samme periode. Foruden Hedehusene var 373 også en del på Valby rangerstation. Hs 388 nåede også lige en tur til Hedehusene fra april til august 1963.
Den Hs der holdt længst ud må være 385, der holdt sig kørende i Brande frem til december 1964.
Mvh
Georg
af Steffen Dresler, 24/11 2017, 23:42 (2638 dage siden) @ Georg Schmidt
Herunder to tabeller vedr. damprangerlokomotiver under Mdt Gb.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af re20000, 25/11 2017, 15:50 (2637 dage siden) @ Steffen Dresler
Herunder to tabeller vedr. damprangerlokomotiver under Mdt Gb.
hvad dækker forkortelserne Ki og Fn over?
Nold
af gamle ole2, 25/11 2017, 16:12 (2637 dage siden) @ re20000
Ja dem lurede jeg også på. Kan det være andre lokalisationer udenfor Gbs regi? Østerport havde f.ex. også mindst 2 F-maskiner som jeg husker det, og de andre "godsstationer" optræder heller ikke i skemaerne, Lersøen, Frederiksberg mf.
Ole
af Oversmeden, 25/11 2017, 16:26 (2637 dage siden) @ re20000
hvad dækker forkortelserne Ki og Fn over?
Ki kan være Københavns Nordbanegård
Da denne blev nedlagt i 1921, så forklare det nok hvor ingen lok er stationeret dér....
Hvorfor den så er på listen; det kan jeg ikke svare på.
Fn kunne være Københavns Frihavnsstation.
Den var i hvert fald aktiv i 40'erne og 50'erne, men der var åbenbart ikke behov for en rangermaskine.
af Steffen Dresler, 25/11 2017, 17:06 (2637 dage siden) @ Oversmeden
........som Oversmeden så rigtigt gætter/ved? er forkortelserne dækkende over "Københavns Nordbanegård" (den 2. og lukket 1921/22) og "Københavns Frihavn".
Årsagen til at forkortelserne er på listen er denne simple, at det er et uddrag af en liste der dækker perioden fra 1874 og frem til 1961. Og her er den interessant, da Nordbanegården (den anden) havde et selvstændigt lille maskindepot, der sørgede for togene til Klampenborg og Holte (Nordbanen). Her var stationeret litra A(s) og senere litra O. Om dette Mdt også havde en af de få Hs´ere, (Hs I) skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed. Men rangermaskinerne kørte "ud og hjem" hver dag efter endt arbejde på Frederiksberg og Nørrebro stationer.
Oprindeligt hed Nordbanegården "Klampenborg banegården".
Men se historien om banegårdene på EVP meget instruktive hjemmeside og blev klogere og ikke mindst overrasket over de daværende banegårdsforhold.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
af re20000, 25/11 2017, 19:27 (2637 dage siden) @ Steffen Dresler
Selvfølgelig! Nu kommer den tilbage, Fn er Frihavnen. Men jeg troede at Kn var (Københavns) Nordbanegård, hvis betegnelse gik i arv til Nørreport. Kk var jo oprindelig (Københavns) Kystbanestation, den var jo endestation indtil Boulevardbanen åbnede.
??
Nold
af Morten Flindt Larsen, København K, 26/11 2017, 01:47 (2637 dage siden) @ re20000
Selvfølgelig! Nu kommer den tilbage, Fn er Frihavnen. Men jeg troede at Kn var (Københavns) Nordbanegård, hvis betegnelse gik i arv til Nørreport. Kk var jo oprindelig (Københavns) Kystbanestation, den var jo endestation indtil Boulevardbanen åbnede.
??
Ki var Kjøbenhavns Nordbanegaards forkortelse frem til 1921.
Kn var Kjøbenhavns Klampenborgbanegaard frem til 1917.
Nt var Nørreport fra 1918 til 1922.
Kn er Nørreport siden 1922.
Formentlig ønskede man dengang ikke at bytte rundt på forkortelserne og de tilhørende stationer fra den ene dag til den anden, da det var telegrafforkortelser, som lå indpodet i medarbejdernes hukommelse og det derfor kunne medføre forvirring og rod, hvis en kendt og ofte brugt forkortelse den ene dag betød ét og den næste dag noget andet. Derfor blev det gjort med fem års pause, og fra 1922 var den indre logik i forkortelserne for de tre største københavnske stationer Kh, Kn og Kk genoprettet.
af Oversmeden, 25/11 2017, 22:59 (2637 dage siden) @ Steffen Dresler
........som Oversmeden så rigtigt gætter/ved?
Det er ikke det rene gætteri.
Banebøger udkom i 1995 med et lille hæfte over stednavneforkortelser og så er det bare at satse på at Morten F. Larsen har skrevet rigtigt.
Det hæfte har reddet mig mange gange med de mere underlige stationer (for de større kan man jo i hovedet).
af Morten Flindt Larsen, København K, 25/11 2017, 19:22 (2637 dage siden) @ Oversmeden
hvad dækker forkortelserne Ki og Fn over?
Ki kan være Københavns Nordbanegård
Da denne blev nedlagt i 1921, så forklare det nok hvor ingen lok er stationeret dér....
Hvorfor den så er på listen; det kan jeg ikke svare på.Fn kunne være Københavns Frihavnsstation.
Den var i hvert fald aktiv i 40'erne og 50'erne, men der var åbenbart ikke behov for en rangermaskine.
Joda, der var masser af færgerangering. Rangermaskinen kom fra det store maskindepot på Østerbro station, indtil dette blev nedlagt. Derefter fra Gb.
af Niels Munch, 25/11 2017, 07:05 (2637 dage siden) @ Georg Schmidt
Den Hs der holdt længst ud må være 385, der holdt sig kørende i Brande frem til december 1964.
DSB Hs 385 under damp ved Brande remise, 02.07.1964 (nm).
M.v.h.
Niels
af gamle ole2, 25/11 2017, 12:33 (2637 dage siden) @ Niels Munch
Egentlig et pudsigt design. En kæmpeskorsten med et loko nedenunder.
hilsen Ole
Morten Flindt Larsen har samlet en lang række små historier og anekdoner, der fortæller om livet ved banerne, den gang tiden var en anden i ´De gode gamle dage´. De stammer fra tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v. som Morten har gennemlæst.
Læs mere