Søges: Information om diesellokomotiv på Maribo Sukkerfabrik
Hej!
Du skriver at du erindrer loko som grønt! derfor kunne det være at det var
Gørlev Sukkerfabrik "nr 8" ?
Det er nemlig bygget i Maribo i 1955, og imodsætning til Maribos loko( se Tommys tegninger i artiklerne om de enkelte sukkerfabrikker)
malet grønt med rød undervogn, loko blev leveret til Gørlev i foråret 1956;
men kom adskellige gange på besøg i Maribo ;idet det ikke levede op
til forventningerne!
Det kom så tilbage; da roebanerne i Gørlev blev nedlagt i 1959-60.
Det kørte nogle sporoptagningstog her inden overførslen!
Det var oprindelig tanken, at det skulle til Højbygård,men inden det skete,
var det besluttet at stoppe Højbygård Sukkerfabrik og indlemme banerne i Maribos net!
Maskinen blev nu grundigt istandsat og ombygget ,så den opfyldte fabrikstilsynet Maribo amts krav! der åbenbart, var mere strikse end i Sorø amt!( eller hvad amtet der hed dengang) derfor blev den først sat i drift i november 1961.
Da Maribo blev nedlagt blev lokoet administrativt overført til Sakskøbing,
men stadig stationeret i Maribo!
Det var påregnet at det skulle anvendes i sporoptagningstog efter Sakskøbingbanernes nedlæggelse, og derefter overføres til Nakskov, dette ske dog ikke, Motoren stod af! og Nakskov betakkede sig for at få loko med de ret problematiske østtyske 6 cylindrede dieselmotorer!
Nå sikke en svada! kan du evt huske året og årstiden?
så kan vi måske fastslå hvilken du så?
Med venlig hilsden
Thyge