Mystisk spor. 2.

af Bent Hansen, 23/11 2017, 11:34 (2639 dage siden)

Hej.

Tak for reaktion på Mystisk spor (1.) Så længe der ikke er noget bedre bud, må det vel være "det."

Der var intet betjeningspanel ved sporet. Meget er i dag muligt elektronisk. Måske kan en stamme læssede vogne vejes mens de blot kører hen over sporstykket? Resultatet sendes så i givet fald til til manden i kommandoposten? Det er muligt, at akslerne en for en skal køres hen over sporstykket holde et kort øjeblik, men lokomotivet var radiostyret, og lokoføreren kunne med sin pult på maven stå ved skinnen og udføre sin vejning?

Men nu til noget helt andet fra samme skuffe. Her spurgte jeg, men tid var, men fik ikke svar. Hvad er dette anlæg til?[image]
Det er fotograferet på Havnebanen i Magdeburg 2017. Her ses trods alt noget betjeningspanel.

Også her få du et par bonusbilleder. En formiddag ved kaffetid var en godt dag at besøge havnebanen på. Ikke fordi de gav kaffen, men fordi kaffetørstige lokomotiver fra nær og fjern ankom til kantinen.[image]
Her ser du et udvalg af havnebanens lokomotiver samt nogle gæster. Der er først MHG 21 - en Karl Marx V22, dernæst en LEW V60 - CRL 245 (sikket lejet,) en massegodsvogn, to af RAG (Ruhrkohle)s tidligere lokomotiver - nu tilhørende DBAG-datterselskabet RBH, en TRAXX fra en privat kørselsentreprenør og fjernest næsten usynlig MHG (Magdeburger Hafen GmbH) 1 - en LEW V100. På broen en sporvogn.
[image]
På den gamle nedlagte havn havde den lokale jernbaneklub opstillet en hel del materiel, således denne Henschel, der tidligere var Leuna 23, men mærket (sikkert forkert) 89 6236.

Mvh.
Bent Hansen

Mystisk spor. 2 (damplok)

af Niels Munch, 23/11 2017, 12:05 (2639 dage siden) @ Bent Hansen

[image]
På den gamle nedlagte havn havde den lokale jernbaneklub opstillet en hel del materiel, således denne Henschel, der tidligere var Leuna 23, men mærket (sikkert forkert) 89 6236.


Hej Bent,

Om damplokomotivet findes i Merte's Lieferlisten flg.:

Henschel D* 17654 1920 Ct 1435 mm, neu Badische Anilin- und Sodafabrik BASF, Abt. Leuna-Werke /=> Leuna-Werke "23"
1971 Halle-Neustadt/Saale (U Panzerlok) /=> Denkmal Halle-Neustadt
1994 Altmärkische Eisenbahnfreunde
1995 Eisenbahnfreunde Magdeburg "89 6236"

DR nummeret "89 6236" tilhørte dette O&K-lokomotiv - også med relation til Magdeburg:

Hersteller: Orenstein & Koppel - Arthur Koppel AG
Baujahr: 1923
Fabriknummer: 10239
Bauart: C n2t
Spurweite: 1435 mm
Lebenslauf:
Aschersleben-Schneidlingen-Nienhager Eb. (ASN) 2
→'?? Aschersleben-Schneidlingen-Nienhagener Klb. (ASN) 51
→'?? Aschersleben-Schneidlingen-Nienhagener Klb. (ASN) 31
→'50 DR 89 6236
→01.06.57 verk. WL 9 VEB Binnenhäfen Magdeburg
→06.58 WL 1 VEB Binnenhäfen Magdeburg
+

Kilde: http://www.beitraege.lokomotive.de/datenbank/d_datenbank.php .


M.v.h.
Niels

Mystisk spor. 2 (tilbage til emnet.)

af Bent Hansen, 24/11 2017, 11:06 (2638 dage siden) @ Niels Munch

Hej.
Tak for indlæg.

Nu var det det myste spor, jeg spurgte om. Tyskerne må selv rede deres lokomotivnummerproblemer ud. Vi har i Danmark nok af problemfyldte lok at rede ud.

Jeg har gengivet en tekst om lokomotivet fra jernbaneklubben i Magdeburgs hjemmeside, med en bemærkning om, at den skulle tages med en grand salt.

Ud over jernbaneklubben i magdeburg har jeg to andre kilder: Jens Merte, der har fanget, at det oplyste og påmalede driftsnummer, 85 6236 tilhørte et helt andet lokomotiv.

Endvidere Leunaværket selv, som sikkert med rette og mod Jens Mertes udsagn hævder at Leuna 23, 17654/1920 ikke var et Henschellokomotiv, men et fra Hohenzollern!

Kort og godt: vær lidt forsigtig med jernbaneklubben i Magdeburgs opgive data.

Jeg håber stadig på et bud på det mystiske spor formål. Da anlægget sikkert er fra efter Genforeningen, tror jeg ikke min første tanke gælder. Den var ellers, at vi stod overfor et anlæg til at tage temperaturens på forbipasserende lokomotivføreres sociakistiske begejstring.

Leuna har jeg aldrig besøgt. Da jeg nærmede mig værket lige efter Genforeningen var hovedvejen fordi værket spærret, og jeg blev ledt ud på en lang omkørsel. Da jeg var tilbage på vejen igen, var jeg 10 kilometer længere fremme, men havde kørt 30 km. Der var på mit kort en motorvej, men ikke i virkeligheden. Den kom senere.

Vi er i området nordvest for Leipzig med store brunkulsområder, hvor der var en omfattende brunkulkemisk industri, men diverse udledninger til følge. Aviserne dengang refererede altid fra Bitterfeldt, hvor planter, dyr og selv børnehavebørn rask væk døde. Ingen talte om arbejderne. Aldrig har jeg set så mange rovfugle som her fra vejen. Det var røde glenter, der dengang stadig var sjældne i Danmark, og ikke gik af vejen for ådsler frem for at fange noget selv. Efter brunkulseventyret stod byplanlæggerne med problemer, idet de ikke bare kunne tegne et stak motorveje på et kort, men de skulle have styr på grundvandsafledningen flere hundrede meter under jordoverfladen, for alt var gennemgravet i den dybde. Der var ikke en regnorm tilbage, og uden dem er naturgenopretning svær. Jeg er faktisk spændt på, hvordan de løser opgaven.

Med venlig hilsen

Bent Hansen

Mystisk spor. 2 (tilbage til emnet.)

af Niels Munch, 25/11 2017, 13:38 (2637 dage siden) @ Bent Hansen

Nu var det det myste spor, jeg spurgte om. Tyskerne må selv rede deres lokomotivnummerproblemer ud. Vi har i Danmark nok af problemfyldte lok at rede ud.


Bevares, gode Bent.

Har du tænkt at spørge dine tyske venner om "de mystiske spor"; de er formentlig nærmere til at svare.

Mystisk spor. 2.

af re20000, 24/11 2017, 22:29 (2638 dage siden) @ Bent Hansen

Mit umiddelbare gæt er enten en vægt eller evt en akseltæller.

Nold

Mystisk spor. 2.

af re20000, 27/11 2017, 11:35 (2635 dage siden) @ re20000

Hej igen, jeg tror ikke el-skabet er et betjeningspanel, dertil er det for lavt. men det er nok noget elektronik der hænger sammen med Sporet. Jeg gætter på at der i de specielle sveller gemmer sig straingauges eller vejeceller i en eller anden form. man kan så køre vogne over sporet (stoppende eller langsomt) og bogier eller aksler kan vejes og vægten kan samles op i kassen og sendes videre ud i den store verden. De to små æsker på siden af skinnerne kan jeg ikke forklare, men det er nok ikke til "jordledninger", dertil er ledningerne for tynde, der måles noget i æskerne. Alt dette er rent gætteri!

Nold

Mystisk spor. 2.

af Bent Hansen, 27/11 2017, 09:45 (2635 dage siden) @ Bent Hansen

Hej.
Tak for gode råd og løsningsforsøg.

Jeg kan stadig ikke gennemskue anlægget her.

Ikke et ondt om om mit tyske netværk, for de er specialister, men så vidt jeg ved ikke lige på dette område. Jeg havde håbet, at herreværelset havde rådet over alsidige tekniske genier....

Vi er på en "privatbane," så anlæg til brug på de store baner, tror jeg ikke en privatbane ville investere i, men selvfølgelig hvis man i Bernburg på Sodaværket havde brug for data om transporter, kan det ikke udelukkes, at Magdeburger Hafen også havde? På den anden side, havde bernburgfabrikken flere afdelinger i Bernburg og i Europa, så de havde måske brug for viden om, hvad de flyttede med jernbane mellem afdelingerne?

Jeg ser ingen isoleringer i sporet, men ikke desto mindre er en 0-ledning ført udenom sporstykket, der ligger på "havelågen."

I Magdeburg anskaffede man i 2012 et hydbridlok. En V100 fra Alstom mage til Folkevognsfabrikkernes og Metrans i Hamborgs. Lokomotivet har akkumulator og dieselmotor. Man kan få op til 1000 kW ud af det. Dieselmotoren er på 250 kW. I pressen kaldes typen dog H3.

Det er svært for pressen at skrive noget her brugbart om lokomotivet. Det synes dog at fremgå, at der er to muligheder for akkumulatoropladning: dieselmotoren og en stikdåse, hvor man i sidstnævnte kan hente økostrøm.

Er det en sådan (stikdåse) vi ser her? Jeg ved det ikke, og jeg kan ikke på nettet finde noget om det.

De fleste billeder på nettet er i meget ringe opløsning, med det foresvæver mig, at hybridlokomotiverne på nettet har en art "støttefod," der rager ud faktisk lige, hvor DB har deres indusi-kontakter placeret eller lige over den kanal, der der på mit billede fører gennem svellenderne, og som 0-ledningen fører igennem. Jeg nægter dog at tro, at det er er en størmforsyningen i lighed med den, min elektriske tandbørste betjener sig af eller noget i retning at en induktionskomfur.

Skulle der mon været gæster i herreværselset, der er hjemme i hybridteknik og eventuelt kan aflive min teori. Ellers må jeg vel ty til den tyske pendant til jernbanen.dk.

Jeg så ikke i Magdeburg hydrid-lokomotivet, da det sammen med to V100 var til reparation. Derfor var der nogle spændende lejelokomotiver.

Vi du kigge på Magdeburgs Havnebane og andre tyske havnebaner, så prøv:

http://bentsbane.dk/tyskland-havnebaner/

Med venlig hilsen

Bent Hansen.

Mystisk spor. 2.

af Niels Munch, 27/11 2017, 12:03 (2635 dage siden) @ Bent Hansen

Det er desværre heller ikke svar på dit hovedspørgsmål; men Alstoms ombyggede V100 og nyudviklede H 3 er 2 forskellige loktyper.

Alstoms ombyggede 4-akslede V100 Hybrid er beskrevet her: http://www.v100-online.de/index.php?nav=1406371 .

Alstoms nyudviklede 3-akslede H 3 Hybrid er beskrevet her: http://www.alstom.com/de/products-services/product-catalogue/rail-systems/trains/produc... .

En oversigt over H 3-lok kan ses her: http://www.rangierdiesel.de/index.php?nav=1411940&lang=1 .

Udviklingen af H 3 Hybrid er givetvis baseret på erfaringerne fra de ombyggede V100 Hybrid.

Rangerlokomotiver, der har kørt hos MHG, kan findes her: http://www.rangierdiesel.de/index.php?view=fahrzeuge&object=MHG&nav=1406157&...
og her: http://www.deutsche-kleinloks.de/index.php?nav=1406157&action=results&view=fahr...
samt her: http://www.v100-online.de/index.php?nav=1406371&action=results&object=MHG

Forhåbentlig finder nogle læsere nytte i disse oplysninger.


M.v.h.
Niels

Mystisk spor. 2.

af Bent Hansen, 28/11 2017, 13:19 (2634 dage siden) @ Niels Munch

Hej.

Tak for svar.

Vi kommer nok ikke nærmere her i denne omgang. Jeg vil begynde at tage mig sammen til at prøve en udenlandsk hjemmeside. Hvis det skulle give resultat, så vender jeg tilbage. Sandsynligvis med et helt nyt indlæg, der vel vil hedde noget i retning af mystiske spor - løsning.

Mvh.

Bent Hansen.

Mystisk spor. 2.

af Niels, Aarhus, 28/11 2017, 15:34 (2634 dage siden) @ Bent Hansen

Men nu til noget helt andet fra samme skuffe. Her spurgte jeg, men tid var, men fik ikke svar. Hvad er dette anlæg til?[image]

Jeg tror bestemt, at der er tale om en vognvægt - og den minder i mistænkelig grad om den type, som kan findes på dette link.

Sachsen-Anhalt oplyser yderligere på deres hjemmeside om logistik i delstaten, at der i Magdeburger Hafen findes en offentlig vognvægt (Gleisswage), der kan veje op til 120 tons.

Venlig hilsen

Niels H.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak