S-maskinerne - hvor langt kom de omkring?
Engang imellem kan man jo komme til at fundere over, om den eller den type lokomotiv eller motorvogn mon egentligt nogenside har befaret en given strækning. Og i tråd hermed er jeg kommet til at spekulere over, om S-maskinerne (S 721-740) egentligt har befaret alle DSB-strækninger i 1. distrikt, hvor akseltrykket tillod deres anvendelse?
Litteraturen og Internettet indeholder mange billeder af S-maskiner på Kystbanen, Nordbanen og Godsforbindelsesbanen, i mindre grad også Nordvestbanen og Frihavnsbanen. Men hvor meget kom de derudover rundt på Sjælland og Falster? Jeg sigter her til kørsler frem til ophøret af ordinær dampdrift i 1, distrikt i 1968 og altså ikke efterfølgende museumskørsler og transporter for ophugning.
Dancker skriver i Banebøgers Strejftog V "Damptog gennem Danmark" følgende: "Efterhånden kørte S-maskinerne ikke kun på Nord- og Kystbanen. De blev sendt helt til Masnedsund, ja endog helt til Gedser, da Storstrømsbroen. På et tidspunkt forhøjede man netop derfor kulbeholdningen på S-maskinerne med en ekstra høj kulkasse. De har også kørt Kalundborgekspres og over Sydbanen via Køge til Næstved samt på Frederikssundsbanen".
Tom Lauritsen skriver i "Danmarks Jernbaner 1960-1969" om S-maskinerne, at de "...dukkede af og til op så fjerne steder som Næstved, Køge og Holbæk".
Bay nævner, at de to Borsig-maskiner indtil 1927 kørte på Vestbanen - og så nævner han den sjove historie om færgeoverførsel af netop disse to maskiner fra Fredericia til Masnedø ved leveringen.
Men jeg mindes ikke at have set billeder af S-maskiner ret langt sydvest for Roskilde, på Lille Syd eller Sydbanen - endsige helt i Gedser. Men findes sådanne billeder? Og monstro om der nogensinde har været en S-maskine Slagelse-Næstved eller Slagelse-Værslev med hjælpetog eller lignende? Og hvad med Lille Nord?
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen