Preussiske contra danske fødder

af Carsten, Valby, 20/10 2017, 10:27 (2639 dage siden)

Blandt artikelsamlingen på Jernbanen.dk finder man historien om Faxe Jernbane.
Citatet her er taget fra artiklen:
"I 1863 fik løjtnant C. F. Garde derfor tilladelse til, for egen regning, at anlægge og drive en 2½ fod (791 mm) bred skinnevej til transport af kalksten fra bruddet til ladepladsen ved stranden"
Citatet indeholder en ofte set misforståelse, nemlig den at sporvidden på 2½ fod skal omregnes til 791 mm.
I 1835 havde man i Danmark jvf. f.eks Wikipedia: https://da.wikipedia.org/wiki/Rhinlandsk_fod forladt den danske fod på omkring 316 mm og tilsluttet sig den Rhinlandske/Preussiske fod på 313,853 mm.
Med danske "fødder": 2,5x316 = 790mm.
Med preussiske "fødder" 2,5x313,853 = 784,6325 eller afrundet 785 mm.
I leverancelisterne fra Krauss & Cie opgives sporvidden på de i 1874, 1907, 1914 og 1926 leverede lokomotiver til 785 mm.

Rigtigt sjovt bliver det selvfølgeligt når man kigger i specifikationerne for de sidst leverede diesellokomotiver til FJ.
Her er Faxe Jernbanes ingeniører nemlig selv "faldet i" og har bestilt lokomotiver med 791 mm sporvidde!

Mvh

Carsten

Avatar

Preussiske contra danske fødder

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 20/10 2017, 17:21 (2639 dage siden) @ Carsten

Ja, det var vel en grunn til at det metriske system fikk internasjonal anerkjennelse - bortsett fra hos noen angloamerikanske bakstrevere.

Gastoget
Gastoget

Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.

Læs mere
Hectorrail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak