Preussiske contra danske fødder

af Carsten, Valby, 20/10 2017, 10:27 (2640 dage siden)

Blandt artikelsamlingen på Jernbanen.dk finder man historien om Faxe Jernbane.
Citatet her er taget fra artiklen:
"I 1863 fik løjtnant C. F. Garde derfor tilladelse til, for egen regning, at anlægge og drive en 2½ fod (791 mm) bred skinnevej til transport af kalksten fra bruddet til ladepladsen ved stranden"
Citatet indeholder en ofte set misforståelse, nemlig den at sporvidden på 2½ fod skal omregnes til 791 mm.
I 1835 havde man i Danmark jvf. f.eks Wikipedia: https://da.wikipedia.org/wiki/Rhinlandsk_fod forladt den danske fod på omkring 316 mm og tilsluttet sig den Rhinlandske/Preussiske fod på 313,853 mm.
Med danske "fødder": 2,5x316 = 790mm.
Med preussiske "fødder" 2,5x313,853 = 784,6325 eller afrundet 785 mm.
I leverancelisterne fra Krauss & Cie opgives sporvidden på de i 1874, 1907, 1914 og 1926 leverede lokomotiver til 785 mm.

Rigtigt sjovt bliver det selvfølgeligt når man kigger i specifikationerne for de sidst leverede diesellokomotiver til FJ.
Her er Faxe Jernbanes ingeniører nemlig selv "faldet i" og har bestilt lokomotiver med 791 mm sporvidde!

Mvh

Carsten


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak