DBJ. 49 år gamle arkivfotos
Jamen så er her lidt flere billeder - og strøtanker. I hine tider fløj SAS med Metropolitan på indenrigsruterne - dejlig lille maskine til 56 personer, og hvis man var under 26 fløj man til ½ takst. Hvis man fløj uden reservation var der yderligere 50% rabat. Altså sparede vi en del, men så skulle vi meget nødig blive efterladt i Rønne. Vi kom med hjem med sidste forbindelse som 2. og 3. sidste ! DBJ var turistvenlig og solgte dagkort, så der blev kørt en del i dagens løb. Bageren i Snellemark leverede provianten.
Bodilsker er fejlagtigt rapporteret nedrevet. Formentlig fordi den i virkeligheden ligger i Stenseby. For et par år siden var den til salg.
Bornholm eksporterede masser af stenballast, men der var kun lidt på banen
Kannikegård
indkørsel til Lobbæk
Der var nok banepakker og stykgods til at køre 3-vognstog. Sm33-Sp31-Sb40 i Åkrikeby
M1 rangeres på sidespor i Nexø
Pilemølle findes endnu - enligt beliggende langt ude på en mark
M 5 var i fineste stand - tænk hvis den havde været bevaret !
Jernbanemiljø i Nexø
Vi ved jo hvordan en Sm ser ud indefra. Men læg mærke til at der er lyssofrør.
Al tilbageværende trækkraft var jo dobbeltrettet, så drejeskiven havde der ikke været brug for længe. Men den var også i orden.
Sm 30 kom ud senere på dagen, så den eneste vi ikke lærte at kende var M 3
Velholdt og rengjort overalt. Prøv at tænke på nutidens standard - fx når man kører gennem Randers eller Odense
Rønne Golfklub har integreret både banetraceen, sidesporet og ikke mindst grusgraven i udfordringerne. Så der - eller på en cykeltur - genoplever jeg det helt specielle dejlige lys, jeg mødte den dag for mange år siden. Og ja, fruen deler også min interesse for baner - jern- og golf-...
Måske kan der findes endnu flere, ikke sikker på at alle negativer er scannet
God weekend
Bo