Karlshamn, Blekinge, før og nu - del VI (ialt 15 fotos)

af Niels Munch, 16/8 2014, 20:32 (3739 dage siden)

God eftermiddag,

I del V gjorde vi os færdige med "vestbredden" af havnen og Mieån i Karlshamn og fik set på jernbanebroen over til Östra Kajen, som blev opført i 1891 i f.m. anlægget af södra sammanbindingsbanen.

[image]
Karlshamn, Fisktorget (Sjöfartens Museum, Karlshamn).

Igen ses "Sjömandshuset". Det lille hus foran er "Klapphuset" eller "Tvättflotten", hvor byens koner kunne vaske deres tøj i åens vand - indendørs. Jernbanebroen er fast, hvorfor kun småbåde kunne lande fisk på Fisktorget, som blev etableret her i 1908.

Lad os vende os 180 gr. og se, hvor jernbanebroen lander på Östra Kajen:

[image]
Mieån. Cyklist- og gangbro, fhv. jernbanebro, og t.v. Fisktorget, 29.07.2014 (nm).

Den hvide bygning med det runde hjørne og savtakkerne er elektricitetsværket (aktivt 1899 - 1937, hvor man overgik til vekselstrøm).

[image]
Vy mot östra kajen från Hinseberget, ca. 1940. ( www.samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KAFF00823:).

Efter elværket 2 ejendomme samt "Skoogs hörna" ved Ronnebygatan. Derefter, lidt tilbagetrukket, Saluhallen (Karlshamns "kødby" fra 1908, nedrevet 1960). Tårnet er brandstationens, hvorefter østhavnens magasiner ses. Yderst t.h. ses toldkammerbygningen.

Jeg besteg selvfølgelig Hinseberget for at finde dette eminente fotosted; men dels var noget af klippen bortsprængt ved vejtunnellens etablering i 1970, dels var der opsat hegn for at skåne bilisterne mod nedfaldende sten & fotografer:

[image]
Udsigt mod Ågatan/Hamngatan og den fhv. jernbanebro fra Hinseberget, 29.07.2014 (nm).

En fotograf fra ca. 1950 zoomede - upåvirket af højdeskræk etc. - ind og fik:

[image]
Östra kajen ca 1950. (Foto: Erik Liljeroth. Karlshamn Kommun).

Foruden 1067 mm hovedsporet Karlshamn-Karlskrona er der side-/havnespor til såvel Skeppsbron som til magasinbygningerne (og Saluhallen).

Selv om der også blev udskibet tømmer fra Västra Kajen (og importeret biler), foregik den overvejende del af tømmertrafikken over Östra Kajen.

Men med breddningen af Kustbanen i 1957 øgedes behovet for normalspor i østhavnen.

ÖSJ-bladets specialnummer fra 1989 beretter:

"Spåret på bron över Mieån och spåren på hamnens östra sida behölls smalspåriga tills den nya bron var färdig, då der blev 3-skensspår.
I oktober 1958 påbörjades en ny bro över ån väster om den gamla. Bron är 42 meter lång i två spann med överbyggnad av stål, tillverkad av Trelleborgs Mek. Verkstad. Brons mittpelare vilar på betongpålar med ända upp till 28 meters längd, som går ner till berget. Bron togs i bruk den 28 januari 1959."

Den gamle gitterbro med den pudsige overbygning havde ikke fritrumsprofil til norrmalsportog, end mindre til normalsporvogne på 1067 mm transportører. Derfor byggede man, klods op ad den gamle, en ny jernbanebro med treskinnespor. Det er den, der siden sidst i halvfemserne er cykel- og fodgængerbro.


Fortsættes (p.g.a. pladsmangel) .....

Karlshamn, Blekinge, før og nu - del VI (fortsat)

af Niels Munch, 16/8 2014, 20:33 (3739 dage siden) @ Niels Munch

Fortsat:

[image]
Virkesbåtar vid kaj. (Karlshamn Kommun).

På billedet er tømmer klar til udskibning, bl.a. fra 1067 mm godsvogne. De øvrige spor er normalspor. Den nye bro er såedes taget i brug. Længst oppe t.v. på södra piren, der blev etableret og besporet i 1960, ses de i 1965 opførte magasinbygninger.

[image]
Ca. samme sted; udsigt fra First Hotel Karlshamn, der blev bygget, hvor Saluhallen og brandstationen lå, 31.07.2014 (nm).

södra piren er magasinbygningerne i 2003 erstattet af Blekinge Tekniska Högskolan.

[image]
Lastning i Karlshamns hamn. Fortuna von Hamburg. Fototid: 1964-08-19 - 1964-08-20 ( www.samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KBDB13220:03).

Bag vognene Skoogs Hörna, og t.h. uden for billedet lå Saluhallen, i dag First Hotel Karlshamn:

[image]
Skoogs Hörna og t.h. Ronnebygatan og First Hotel Karlshamn, 30.07.2014 (nm).

[image]
Ett växellok (Z 65) på östra kajen i Karlshamns hamn. Fotograf: Peter Blom. Fotoår: 1974-11-27.
(Blekinge Museum - Bildnummer: PB 51).

Med den nye bro fra 1959 holdt normalsporet således sit indtog, efter at 1067 mm hovedsporet mod Karlskrona allerede i 1957 var overflødigt og væk.

[image]
Tog mod Karlskrona på Östra Kajen ud for magasinbygningerne, før 1957 (Karlshamn Kommun).

Når östra sammanbindingsbanan havde passeret Toldkammeret, svingede den i en bue mod øst og forlod Karlshamn i retning mod Ronneby:

[image]
Näsviken 1948. Hamnparken i bakgrunden. Notera även järnvägen som hade sin sträckning här fram till 1957 (Karlshamn Kommun).

[image]
Södra Piren med rester af normal- og kranspor. Bagved Blekinge Tekniska Högskolan og yderst t.v. toldkammeret, 29.07.2014 (nm).

1067 mm sporet fulgte Ronnebyvägen øst ud af Karlshamn og blev på et tidspunkt nået af det nye normalspor fra Karlshamn C:

[image]
Järnvägsbro nära Karlshamn, nybyggd 1957. ( www.samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KBDB06228:).

"Vägport vid Stockholmsledet, Karlshamn, brotyp 81, inv.nr 1191", "Bronr: 2780", "km: 63+844", "Nuvarande Överbyggnad, tillverkare/entreprenör: AB år: 1957", "Banan som ursprungligen var smalspårig byggdes för Mellersta Blekinge järnväg, MBIJ, och öppnades för trafik 1889. Banan uppgick 1903 i Blekinge kustbanor, BKB. Sedan dessa förstatligats breddades de till normalspår 1954-1957. Bansträckningen flyttades då ut från Karlshamn centrum varvid porten över den dåvarande riksvägen byggdes", "Brotillverkare och byggentreprenörer AB Armerad Betong, Malmö".

[image]
Sammesteds, 29.07.2014 (nm).

Og hermed nåede vi gennem Karlshamn. Håber, at turen har kastet lidt lys over byens særegne jernbanehistorie!


Bedste hilsener
Niels

Avatar

Karlshamn, Blekinge, før og nu - anno 2017

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 30/8 2017, 17:30 (2629 dage siden) @ Niels Munch

Og hermed nåede vi gennem Karlshamn. Håber, at turen har kastet lidt lys over byens særegne jernbanehistorie!


Karlshamn anno 2017 er en noget trist affære.

[image]

[image]

[image]

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak