Avatar

Kalenderlåge nr. 10

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 10/12 2012, 16:42 (4290 dage siden)

[image]

Avatar

Kalenderlåge nr. 10

af Morten Beck, Græsted, 10/12 2012, 16:46 (4290 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg ved hvad det er, men da jeg ingen billeder har til upload, vil jeg ikke gætte..:-) :-|

Kalenderlåge nr. 10

af UTJ, 10/12 2012, 16:52 (4290 dage siden) @ Morten Beck

Jeg ved hvad det er, men da jeg ingen billeder har til upload, vil jeg ikke gætte..:-) :-|

Et tidligt IC4-produkt, sammenlagt produceret i 100 stk af forskellige fabrikanter.

Kalenderlåge nr. 10

af Steffen Dresler, 10/12 2012, 16:59 (4290 dage siden) @ UTJ

Og de kørte fint lige fra begyndelsen og til de blev udrangerede.

Avatar

Kalenderlåge nr. 10

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/12 2012, 17:11 (4289 dage siden) @ Steffen Dresler

Det ligner noget fra det eneste damplokomotiv der er i drift (til kørsel på de lange skinner og ikke på egne skinner i Græsted) i NSVJ, men det kan selvfølgelig også være fra søsteren hos DSB Museumstog.

Kalenderlåge nr. 10

af Filip Gram, 10/12 2012, 17:43 (4289 dage siden) @ Steffen Dresler

Og de kørte fint lige fra begyndelsen og til de blev udrangerede.

Jeg var helt sikker på svaret fra jeg så billedet til dit indlæg, Steffen. - Nu har jeg nemlig INGEN ide om hvilken maskine vi snakker om?? - Mener du ikke bare:

Og de kørte lige fra begyndelsen og til de blev udrangerede. ??:-D

/Filip

Kalenderlåge nr. 10

af Steffen Dresler, 10/12 2012, 18:05 (4289 dage siden) @ Filip Gram

Næ, næ, min gode Herr Lkf. De kørte jo fra begyndelsen UDEN problemer og frem til de blev udrangerede, ik´?

Avatar

Kalenderlåge nr. 10

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/12 2012, 18:11 (4289 dage siden) @ Steffen Dresler

Næ, næ, min gode Herr Lkf. De kørte jo fra begyndelsen UDEN problemer og frem til de blev udrangerede, ik´?

Og selv om de blev udrangeret var det ikke dem alle der blev hugget op? Der blev een tilbage af lige den æt?

Kalenderlåge nr. 10

af Filip Gram, 10/12 2012, 18:16 (4289 dage siden) @ Michael Deichmann

Næ, næ, min gode Herr Lkf. De kørte jo fra begyndelsen UDEN problemer og frem til de blev udrangerede, ik´?

Det betyder vel bare et de kørte? At påstå at den maskintype kørte godt, kan kun komme fra en der ikke omgå dem. :-D
Alene det faktum at halvdelen fik højere liggende kedler, indikere vel at der var plads til forbedringer i løbeegenskaberne og fra det vedligeholdesmæssige synspunkt gjorde rundgliderne også deres.

Og selv om de blev udrangeret var det ikke dem alle der blev hugget op? Der blev een tilbage af lige den æt?

Der er nu tre, alle køreklare. Men rigtig, kun en med dét byggenummer... ;-)

Avatar

Kalenderlåge nr. 10

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/12 2012, 18:26 (4289 dage siden) @ Filip Gram

Og selv om de blev udrangeret var det ikke dem alle der blev hugget op? Der blev een tilbage af lige den æt?

Der er nu tre, alle køreklare. Men rigtig, kun en med dét byggenummer... ;-)

Fra Breda?

Kalenderlåge nr. 10

af Filip Gram, 10/12 2012, 18:48 (4289 dage siden) @ Michael Deichmann

Og selv om de blev udrangeret var det ikke dem alle der blev hugget op? Der blev een tilbage af lige den æt?

Der er nu tre, alle køreklare. Men rigtig, kun en med dét byggenummer... ;-)

Fra Breda?

Hvis jeg havde ulejliget mig med at søge på ordet "æt" og ikke blot antog at du skrev "art", så var jeg ikke røget i den fælde... Du har naturligvis ret! :-)

Avatar

Kalenderlåge nr. 10

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/12 2012, 18:55 (4289 dage siden) @ Filip Gram

Hvis jeg havde ulejliget mig med at søge på ordet "æt" og ikke blot antog at du skrev "art", så var jeg ikke røget i den fælde... Du har naturligvis ret! :-)

Nu er De jo ovre i det historiske rum ("Herreværelset") så der må forventes lidt altmodish talemåde og tiltaleformer Herr lkf :-)

Kalenderlåge nr. 10

af Steffen Dresler, 10/12 2012, 19:20 (4289 dage siden) @ Filip Gram

Hr. Lokomotivfører:-), "noch ein mahl"

Hvordan de er kørsels- og driftsmæssigt er/var og om der var plads til forbedringer lader jeg trykt Hr. Maskindirektøren O. F. A. Busse, R. af D. pp. om (fint udlæg ikke sandt).
Altså, i modsætning til en senere levering fra samme fabrik+ indgik maskinerne i driften ASAP og henstod således ikke. De skulle ej heller revideres af "selskabet" før end indsættelsen, vel? ;-)

Fortsat go´ dag/aften til alle.

Steffen

Kalenderlåge nr. 10

af Søndenfjords, 10/12 2012, 17:54 (4289 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]

Noterer mig med stor tilfredshed, at Tommy overholder det egentlige og oprindelige koncept for julekalenderen, nemlig at datoen skal indgå i opgaven.

Kalenderlåge nr. 10

af MES, 10/12 2012, 17:55 (4289 dage siden) @ Tommy Nilsson

Det skulle vel ikke være drivhjulkassen på K 582? :-)

Mvh
Morten

Avatar

Kalenderlåge nr. 10

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 10/12 2012, 18:36 (4289 dage siden) @ MES

Det skulle vel ikke være drivhjulkassen på K 582? :-)

Jo - for den har netop byggenummer 510 (ser jeg nu i Tommys oversigt)

I min søgning efter billeder hvor man kunne se teksten på drivhjulskassen var jeg over Youtube og fandt disse pragtfulde vidoer af det fine lokomotiv:
http://youtu.be/JkYvdXBNt24 (kaspertog fra Maribo turen 2011)
http://youtu.be/22FavkrmqQc (Jens Peter Holm Sørensen - afg. Græsted 2010 i vintervejr)

Søg selv videre her.

Kalenderlåge nr. 10

af henning h087 ⌂, Græsted, 10/12 2012, 20:52 (4289 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej

det må da være denne, her dog i vigør

foto: Arne Kirkeby/OMJK, 1960 Roskilde

[image]

mvh
henning h087

Avatar

Kalenderlåge nr. 10 - DSB K 582 - Rosendal

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 10/12 2012, 21:46 (4289 dage siden) @ Tommy Nilsson

[image]
Det var ganske rigtigt et lille udsnit af den imponerende "byggeplade" på DSB K 582.


[image]
I lørdags var jeg en tur i Nordsjælland og opleve rigtig damp i sneen i form af Nordsjællands Veterantogs tur til Rosendal Julemarked.
På billedet er K 582 netop ankommet til Helsingør (fra Hellerup) med 11 vogne på krogen. Til højre holder GDS L 1 og venter på at overtage halvdelen af toget. Hornbækbanens krydsningsspor er for korte til maskine og 11 vogne, så der må køres i to afdelinger.


[image]
Efter deling af toget afgår første afdeling fra Helsingør og snor sig over havnen forbi det gamle Helsingør Skibsværft til Hornbækbanens lokalstation i Grønnehave.


[image]
Her er anden afdeling netop ankommet til Rosendal trinbræt (mellem Skibstrup og Saunte). Folk fra første afdeling med barnevogne måtte vente på anden afdeling med pakvognen, hvor barnevognene blev transporteret. Den bagerste HJ-vogn var til juletræer.


[image]
Vandtagningen i Gilleleje blev hurtigt overstået, for brandhanen var frosset...
Man besluttede sig for vandtagning i Grønnehave, så der blev sparet på dampen.


[image]
Efter vandtagning i Grønnehave kunne der åbnes for dampvarmen og det blev der. Billedeteksten kunne være: Nykogte passagerer a la SB C 32.
Der var vist også et problem med manglende strøm og deraf manglende lygteføring men hvordan det blev løst ved jeg ikke, for da var mine tæer endegyldigt bundfrosne og jeg valgte at køre hjem.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak