Tønder og Hviding stationer i december 1972

af kbayer, 1/8 2017, 21:06 (2752 dage siden)

Vi starter i Tønder, som vist nok i dag er i fare for at blive fjernet. Jeg mener at have hørt, at Arriva ikke længere vil bruge den. Men det er der muligvis Forum-gæster, der ved mere om end mig.

I 70'erne var der noget storby-agtigt over Tønder station. Klassiske perroner med overdækning og en stor, flot murstensbygning. Desværre er der ikke megen aktivitet på stationen den 16/12 1972. Men her kommer billederne.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Men så kom der heldigvis den sædvanlige Mo'er til at afslutte billederne fra Tønder.

[image]

Og i Hviding gætter jeg på, at jeg forinden har kigget på afgangslisten på stationen, som vel nok var trinbræt i 1972. For jeg har fundet den rette position til at få tog og station med. Men først et kig mod Tønder i den disede luft.

[image]

Så kom der alligevel et lidt specielt tog. Jeg har noteret følgende ( for en gangs skyld ) i mine notater: Mo 1853 plus Mo 1819 plus Bhs og Cl.

[image]

[image]

[image]

[image]

Så vidt jeg kan se, stod der i hvert fald 1 person af toget. Her kommer så også lige et glimt af min trofaste VW 1200 :-)

[image]

I næste runde går turen til Vemb station i 70'erne.

Avatar

Tønder og Hviding stationer i december 1972

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 1/8 2017, 23:00 (2752 dage siden) @ kbayer

Og i Hviding gætter jeg på, at jeg forinden har kigget på afgangslisten på stationen, som vel nok var trinbræt i 1972. For jeg har fundet den rette position til at få tog og station med. Men først et kig mod Tønder i den disede luft.

[image]


Kære Kai

Endnu engang tak for interessante billeder.

I Tjenestekøreplan Vest, gældende fra 28. maj 1972 til 2. juni 1973 er Hviding opført som station, der dog var enten ubetjent eller betjent af stationspasser i visse dele af døgnet.

Bedste hilsner

Thomas

Tønder og Hviding stationer i december 1972

af KimC, 2/8 2017, 16:12 (2751 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Desuden er "juletræet" der stadig, så det tyder på at signalgivningen på stationen ikke var aflyst på det tidspunkt.

Avatar

Tønder og Hviding stationer i december 1972

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/8 2017, 16:43 (2751 dage siden) @ KimC

Desuden er "juletræet" der stadig, så det tyder på at signalgivningen på stationen ikke var aflyst på det tidspunkt.

Det var den nu alligevel.

Stationen åbnede 1. juni 1923 og blev sikkerhedsmæssigt nedsat til trinbræt uden sidespor fra 29. maj 1971.

Ekspeditionsmæssigt skete afviklingen i etaper: Station uden offentligt læssespor fra 1. april 1971, billetsalgssted med ekspresgodsekspedition fra 31. januar 1972 og trinbræt fra 28. maj 1972,

Relæsikringsanlæg fik stationen relativt sent, pr. 26. maj 1966, så det havde man ikke fornøjelse af særligt længe.

Avatar

Tønder og Hviding stationer i december 1972

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/8 2017, 17:16 (2751 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

blev sikkerhedsmæssigt nedsat til trinbræt uden sidespor fra 29. maj 1971


Kære Morten

Hmmm.....hvordan kan den så stå som station i tjenestekøreplanen?

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Tønder og Hviding stationer i december 1972

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/8 2017, 18:08 (2751 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

blev sikkerhedsmæssigt nedsat til trinbræt uden sidespor fra 29. maj 1971

Kære Morten

Hmmm.....hvordan kan den så stå som station i tjenestekøreplanen?

Beds

Hm. 29. maj 1971 var jo et køreplanskifte. Står den som station i tjenestekøreplanen, så kan nedrykningen være besluttet så sent, at køreplanen allerede var trykt. I så fald har jeg oplysningen andetsteds fra; fx "Jermbanen" eller måske La. Jeg har ikke ført noteapparat på disse informationer.

Tønder og Hviding stationer i december 1972

af Niels Munch, 2/8 2017, 18:44 (2751 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Om bl.a. Hviding, se: http://www.jernbaneklub.dk/jernbaneartikler/DSB_rsp.asp?searchkeyword=Hviding .

Det blev jeg ikke meget klogere af: fra K72S trinbræt men stadigvæk togfølgestation - på en strækning uden fjernstyring. Det rimer da ikke.


At Hviding står med "fed" dér skyldes funktionaliteten i søgefunktionen, idet "Hviding" af mig blev anvendt som søgekriterium.

Avatar

Tønder og Hviding stationer i december 1972

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/8 2017, 20:15 (2751 dage siden) @ Niels Munch

Om bl.a. Hviding, se: http://www.jernbaneklub.dk/jernbaneartikler/DSB_rsp.asp?searchkeyword=Hviding .

Det blev jeg ikke meget klogere af: fra K72S trinbræt men stadigvæk togfølgestation - på en strækning uden fjernstyring. Det rimer da ikke.

At Hviding står med "fed" dér skyldes funktionaliteten i søgefunktionen, idet "Hviding" af mig blev anvendt som søgekriterium.

Ooooh....:-| :-| :-| :-| :-)

Avatar

Tønder og Hviding stationer i december 1972

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/8 2017, 20:57 (2751 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Om bl.a. Hviding, se: http://www.jernbaneklub.dk/jernbaneartikler/DSB_rsp.asp?searchkeyword=Hviding .

Det blev jeg ikke meget klogere af: fra K72S trinbræt men stadigvæk togfølgestation - på en strækning uden fjernstyring. Det rimer da ikke.

At Hviding står med "fed" dér skyldes funktionaliteten i søgefunktionen, idet "Hviding" af mig blev anvendt som søgekriterium.


Ooooh....:-| :-| :-| :-| :-)


Meddelelser fra Generaldirektoratet M 70, 15. marts 1971: "Med virkning fra 1. april 1971 foretages følgende (...): I (...) Hviding nedlægges læssesporet (...) Nærmeste adressestation for vognladningsgods bliver herefter (...) Ribe."

-----

I følge Jernbanen nr. 4, 1972, bliver Hviding omdannet fra station til trinbræt pr. 28. maj 1972 (jf. Niels' link og efterfølgende præcisering).

Tilsvarende fremgår af den trykte udgave af Jernbanen nr. 4, 1972, side 23.

Ændringen er ikke omtalt i Meddelelser fra Generaldirektoratet.

-----

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Tønder og Hviding stationer i december 1972

af Georg Schmidt, 2/8 2017, 23:15 (2751 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Georg Schmidt, 2/8 2017, 23:34

Her et par sider fra togplan 8 fra den tid.

[image]
31.05.1970.

[image]
13.02.1972.

[image]

[image]
3.6.1973
M v h
Georg

Avatar

Tønder og Hviding stationer i december 1972

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/8 2017, 03:27 (2751 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Meddelelser fra Generaldirektoratet M 70, 15. marts 1971: "Med virkning fra 1. april 1971 foretages følgende (...): I (...) Hviding nedlægges læssesporet (...) Nærmeste adressestation for vognladningsgods bliver herefter (...) Ribe."

-----

I følge Jernbanen nr. 4, 1972, bliver Hviding omdannet fra station til trinbræt pr. 28. maj 1972 (jf. Niels' link og efterfølgende præcisering).

Tilsvarende fremgår af den trykte udgave af Jernbanen nr. 4, 1972, side 23.

Ændringen er ikke omtalt i Meddelelser fra Generaldirektoratet.

-----

Der er det så, at jeg har noteret, at stationen sikkerhedsmæssigt er nedrykket til trinbræt uden sidespor allerede fra 29. maj 1971 og ikke pr. 28. maj 1972.

Oplysningen om 28. maj 1972 i jernbanen kan gå få ekspeditionsforholdene alene, for Jernbanen var ikke altid særlig præcis med, hvad der var hvad og bør som altid tages med et gran salt. Nedlægningen af vognladningstrafikken pr. 1. april 1971 er dokumenteret, og ændringen fra uS til E pr 31. januar 1972 fremgår af en rettelse til DSB's Stationsfortegnelse, der dengang holdt styr på godstrafikken. Hviding udgik af Stationsfortegnelsen pr. 28. maj 1972, og det kan være det, som Jernbanen rapporterede.

Jeg vil for egen afskrive mit notat om en sikkerhedsmæssig nedrykning fra St til T allerede pr. 29. maj 1971, for på kbayers dejlige fotos ses jo tydeligt, at der fortsat var krydsningsmulighed den 16. december 1972, dvs. ubetjent station, hvilket også stemmer TKV pr. 28. maj 1972. Den sikkerhedsmæssige nedrykningen fra station til trinbræt må således være sket efter 16. december 1972 og som Poul Andersen skriver, er der nok bare udsendt en rettelse til TKV, eller et trafikcirkulære. Indtil videre har jeg noteret mig, at der er noget, der ikke stemmer i mine notater og takker for korrektionen.

Avatar

Tønder og Hviding stationer i december 1972

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/8 2017, 09:17 (2750 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære Morten

på kbayers dejlige fotos ses jo tydeligt, at der fortsat var krydsningsmulighed den 16. december 1972, dvs. ubetjent station


På det nederste af Kais billeder kan man se, at juletræet er annulleret med et hvidt kryds, hvilket må betyde, at stationen ikke mere er en station. Signal 112 må også betyde, at stationen ikke mere var en station.

nedrykningen fra station til trinbræt må således være sket efter 16. december 1972


Jeg vil - jf. ovenstående - mene, at nedrykningen må være sket før 16. december 1972

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Tønder og Hviding stationer i december 1972

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/8 2017, 09:30 (2750 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Kære Morten

på kbayers dejlige fotos ses jo tydeligt, at der fortsat var krydsningsmulighed den 16. december 1972, dvs. ubetjent station

På det nederste af Kais billeder kan man se, at juletræet er annulleret med et hvidt kryds, hvilket må betyde, at stationen ikke mere er en station. Signal 112 må også betyde, at stationen ikke mere var en station.

nedrykningen fra station til trinbræt må således være sket efter 16. december 1972

Jeg vil - jf. ovenstående - mene, at nedrykningen må være sket før 16. december 1972

Ja da, før, naturligvis. Det var også det jeg mente jf. tidspunktet for min kommrntar. ;-)

Men bortset fra det, så er der på Kais foto vel altså ikke tale om et trinbræt, med mindre at sporskifterne var fjernet.

Tønder og Hviding stationer i december 1972

af Poul Andersen, 3/8 2017, 09:49 (2750 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære Morten

på kbayers dejlige fotos ses jo tydeligt, at der fortsat var krydsningsmulighed den 16. december 1972, dvs. ubetjent station

På det nederste af Kais billeder kan man se, at juletræet er annulleret med et hvidt kryds, hvilket må betyde, at stationen ikke mere er en station. Signal 112 må også betyde, at stationen ikke mere var en station.

nedrykningen fra station til trinbræt må således være sket efter 16. december 1972

Jeg vil - jf. ovenstående - mene, at nedrykningen må være sket før 16. december 1972

Ja da, før, naturligvis. Det var også det jeg mente jf. tidspunktet for min kommrntar. ;-)

Men bortset fra det, så er der på Kais foto vel altså ikke tale om et trinbræt, med mindre at sporskifterne var fjernet.

Sporskifterne har været aflåst ved hjælp af låsebolte, og I-signalerne annulleret, hvilket sikkert har fremgået af et trafikcirkulære.
- Er der mon nogen der kan fremskaffe dette, - så burde gåden være løst (næsten lige så spændende som "Signal til mord").

Mvh.
Poul.

Avatar

Tønder og Hviding stationer i december 1972

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/8 2017, 09:58 (2750 dage siden) @ Poul Andersen

Kære Poul

Sporskifterne har været aflåst ved hjælp af låsebolte, og I-signalerne annulleret, hvilket sikkert har fremgået af et trafikcirkulære.
- Er der mon nogen der kan fremskaffe dette, - så burde gåden være løst (næsten lige så spændende som "Signal til mord").


Jeg vil tro, jeg har rørt ved cirkulæret på Landsarkivet for Nørrejylland; men jeg har formentlig ikke affotograferet det, for hvis stationen er gået fra at være station til at være trinbræt, har cirkulæret ikke haft min interesse, idet der så ikke har været et sidespor på fri bane involveret.

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Tønder og Hviding stationer i december 1972

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/8 2017, 09:03 (2736 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

[image]Vestkysten 24. marts 1971. Arkiv: Det Kongelige Bibliotek, Aarhus/Thomas Boberg Nielsen.

[image]Vestkysten 13. maj 1971. Arkiv: Det Kongelige Bibliotek, Aarhus/Thomas Boberg Nielsen.

[image]Holstebro Dagblad 16. oktober 1972. Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Det Kongelige Bibliotek, Aarhus/Thomas Boberg Nielsen.


Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Avatar

Tønder og Hviding stationer i december 1972

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/8 2017, 09:51 (2750 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kære Morten

Men bortset fra det, så er der på Kais foto vel altså ikke tale om et trinbræt, med mindre at sporskifterne var fjernet


Jo, der må være tale om et trinbræt (juletræet er annulleret og signal 112 er opstillet). Jeg gætter på, at sporskifterne er enten taget op eller er aflåst.

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Tønder og Hviding stationer i december 1972

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/8 2017, 18:24 (2751 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

blev sikkerhedsmæssigt nedsat til trinbræt uden sidespor fra 29. maj 1971

Kære Morten

Hmmm.....hvordan kan den så stå som station i tjenestekøreplanen?

Beds


Hm. 29. maj 1971 var jo et køreplanskifte. Står den som station i tjenestekøreplanen, så kan nedrykningen være besluttet så sent, at køreplanen allerede var trykt. I så fald har jeg oplysningen andetsteds fra; fx "Jermbanen" eller måske La. Jeg har ikke ført noteapparat på disse informationer.


Kære Morten

I tjenestekøreplanen gyldig fra 23. maj 1972 (altså et helt år senere) står den stadig som station, og det er det, der i den grad undrer mig.

Bedste hilsner

Thomas

Tønder og Hviding stationer i december 1972

af Jens V, 2/8 2017, 17:26 (2751 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Desuden er "juletræet" der stadig, så det tyder på at signalgivningen på stationen ikke var aflyst på det tidspunkt.


Det var den nu alligevel.

Stationen åbnede 1. juni 1923 og blev sikkerhedsmæssigt nedsat til trinbræt uden sidespor fra 29. maj 1971.


Man bemærker jo også signal Nr. 112, "Kendingsmærke for perron ved trinbrætter", som har heddet sådan siden 1970.

Avatar

Tønder og Hviding stationer i december 1972

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/8 2017, 17:42 (2751 dage siden) @ Jens V

Desuden er "juletræet" der stadig, så det tyder på at signalgivningen på stationen ikke var aflyst på det tidspunkt.


Det var den nu alligevel.

Stationen åbnede 1. juni 1923 og blev sikkerhedsmæssigt nedsat til trinbræt uden sidespor fra 29. maj 1971.


Man bemærker jo også signal Nr. 112, "Kendingsmærke for perron ved trinbrætter", som har heddet sådan siden 1970.


Hvis man kigger grundigt på det nederste af Kais billeder, kan man se, at juletræet er annulleret med et hvidt kryds, hvilket harmonerer med signal nr 112. Men det flugter ikke med TKV. Underligt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Tønder og Hviding stationer i december 1972

af Poul Andersen, 2/8 2017, 18:56 (2751 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Desuden er "juletræet" der stadig, så det tyder på at signalgivningen på stationen ikke var aflyst på det tidspunkt.


Det var den nu alligevel.

Stationen åbnede 1. juni 1923 og blev sikkerhedsmæssigt nedsat til trinbræt uden sidespor fra 29. maj 1971.


Man bemærker jo også signal Nr. 112, "Kendingsmærke for perron ved trinbrætter", som har heddet sådan siden 1970.

Hvis man kigger grundigt på det nederste af Kais billeder, kan man se, at juletræet er annulleret med et hvidt kryds, hvilket harmonerer med signal nr 112. Men det flugter ikke med TKV. Underligt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Måske der så er udsendt en rettelse til TKV, eller et trafikcirkulære ang. nedlæggelse af stationen ?.

Mvh.
Poul.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak