Overfarten Dragør-Limhamn - med jernbanefærge! (5 fotos)
God eftermiddag i Forum,
Denne tråd med en "skiltegætter", hvor jeg i min epilog kom ind på historien om nævnte overfart, gav anledning til, at jeg fra Henning Petersen modtog et dokument, der omhandlede et "tilløb" allerede i 1953/54 til en bilfærgeoverfart Dragør-Limhamn.
Det er et internt DSB-papir, stilet til "Trafikafdelingen" (DSB var dengang departement i Ministeriet for Offentlige Arbejder), dateret 23.02.1954, hvori man bedømmer muligheden for, at "Sockerbolagets" færge kan besejle Dragør alternativt Kastrup fra Limhamn som bilfærge. Hvem "man" (afsender) er, fremgår ikke.
Ud over, at man nævner, at færgen har sideramper og kan medføre ca. 30 biler på åbent dæk, påpeger man, at vanddybden i Dragør Havn er så ringe, at ny havn med sejlløb vil skulle anlægges. Den minestrøgne rute mellem de 2 havne angives til ca. 25 km, der med en "prøvekursfart" på 11 knob vil andrage ca. 2 timer. Omkostningerne til havneanlæg m.v. anslås til 2 mio. kr. excl. vejanlæg. Idéen kan derfor ikke anbefales.
Alternativet Kastrup Havn, som er noget dybere, forkastes også. Dels ejes havnen af Ny Kalkbrænderi A/S, dels er den minestrøgne rute hele 32 km, og mulighederne for at svaje i havn/sejlløb samt for liggeplads anses som begrænsende.
Endelig er man betænkelig ved udgifterne til, at skibet skal have yderligere redningsmateriel, og at der skal anbringes toiletter samt indrettes saloner, restauration m.v.
Sluttelig tager man ikke stilling til et tidligere fremsat forslag om, at pgl. færge indsættes på Storebælt.
"Sockerbolaget" er Svenska Sockerfabriks AB (SSA), som i 1953 fra England anskaffede en brugt dampfærge "Perch Rock", bygget 1929, til befordring af sukkerroer på jernbanevogne fra Bergkvara på fastlandet til Mörbylånga på Öland, hvorfor den i Göteborg bl.a. blev forsynet med 2 normalspor og blev jernbanefærge. På svensk hedder en "roe" en "bet", hvorfor færgen døbtes BETULA, der egentlig er latin for "birk" (dog stadig planteriget).
BETULA i Mörbylånga hamn (SSA på skorstenen). Foto: Allan Bernving. Kalmar Läns Museum (digitaltmuseum.se).
Da færgen kun anvendtes i roesæsonen, var der basis for udchartring, og danske Jørgen Jensen (Skandinavisk Linietrafik) indsatte BETULA i perioden juni 1954 - september 1954 på Korsør-Nyborg:
Skandinavisk Linietrafiks BETULA (SL på skorstenen og bølgeværn på stævnen). Den private Storebæltsoverfart. Fotograf: Ukendt. Arkiv: Lokalhistorisk Arkiv for Korsør og Omegn - Nummer: B1132.
Ruten blev ikke til noget; først med "Vognmandsruten" 1984 kom der et længerevarende alternativ til DSB. Og BETULA blev uden for roesæsonen i stedet udchartret til LB-færgerne Helsingør-Helsingborg som rutens første færge. Med ophør af roesejladsen for SSA købtes færgen af LB i 1959.
LB färjan Betula tar ombord en buss som går i linjetrafik: Stockholm - Basel - Nice. Lägg märke till att SSA (Svenska Skockerbruks AB) fortfarande står på skorstenen. Lindberg foto 1955. Helsingborg Museum (public domain).
BETULA (LB på skorstenen), IMO: 6501032. Rederi: L.B. Færgerne. MfS 000014390.jpg.
Færgen blev ombygget flere gange (overbygning, bovport, fjernelse af skinner m.v.), bl.a. i Helsingborg og endte sine dage som reservefærge (1968-72), stadig med sine 2 oliefyrede dampmaskiner:
BETULA, Fotograf: Fredfeldt, Knud 1962. MfS 000014391.jpg.
Efter ophugning blev noget af overbygningen til klubhus på havnen i Råå, og skroget anvendtes som pram af Skånska Cementgjuteriet AB, som havde cementfabrik i Limhamn - og så var ringen sluttet .
Færgehistorikere må forfølge DSBs sagsbehandling yderligere; selv holder jeg her med dette tidlige tilløb til en bilfærgerute Dragør-Limhamn med en "jernbanefærge".
Yderligere om BETULAs historie: http://www.perason.com/tura_betula.html -
samt en seværdig film: https://vimeo.com/60934142 .
Bedste hilsener
Niels