En svensk museumsbane (15 illustrationer)

af Niels Munch, 26/7 2017, 11:16 (2676 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 26/7 2017, 11:35

G'da' i forum,

Her har kollega Eyolf fint beskrevet de jernbanemuseale muligheder i Norge. Men vil man ikke rejse så langt, kan jeg anbefale Skåne, nærmere betegnet "Ångtåget på Österlen - Sveriges äldsta normalspåriga museijärnväg" i Brösarp, godt 1½ times bilkørsel fra det centrale København:

[image]

[image]

Det var ikke ligefrem "summende svensk sommer", men dog tørvejr, medens vi botaniserede på Brösarp St., hvor restaurantstammen stod i spor 1. Og så ankom 1. tog fra S:t Olof:

[image]

[image]

[image]

..... hvis 3 vogne blev rangeret bagpå stammen i spor 1. Lokomotivet (E2 979) løb om, og kl. 11:50 satte hele toget sig i bevægelse de ca. 14 km mod S:t Olof. Vi tog ophold på bagerste åbne endeperron, i læ for regnen, men med kulrøgen i næsen og E2-maskinens dampslag i ørerne. Lokomotivet skulle knokle godt på det fugtige spor fra Brösarp 28 m o.h. til S:t Olof 130 m o.h. og med 18 velbelæssede aksler på slæb!

[image]

[image]Alle ovenstående fotos 16.07.2017 (nm).

Under opholdet i S:t Olof var der egentlig bedst ly mod regnen inde i toget, og efter omløb atter retur, denne gang ned ad bakke med den max. tilladelige fart. Alt i alt en stemningsfuld tur med autentisk skånsk jernbaneoplevelse, hvor naturen - uanset vejrlig - stod for sin del.

Selv om turen kan gøres på 1 dag, tog vi en overnatning på "Brösarp's Gästgifveri" og kørte dagen efter - i fineste solskin - langs banen:

[image]Brösarp St. i sol 17.07.2017 (nm).

[image]Ravlundabro Hp, privat bolig, men med intakt perron.

[image]I Ravlundabro betjenes bommene ved landevejen fra denne fine vindeplads.

[image]På den søndre side af overkørslen, ved Ravlunda Bränneri (der er café og B&B, og som har haft sidespor), er anlagt et lille trinbræt.

Næste station er den noget større Vitaby:

[image]Vitaby St. (set mod nord), hvor banen har en del af sit sporvedligeholdelsesmateriel.

Og så nås endestationen for museumsbanen:

[image]S:t Olof St. set mod nord. Alle solskinsbilleder er fra 17.07.2017 (nm).

Her er så billedet, der er alibiet for denne optræden i Jernbanehistorisk Forum:

[image]Flygvy över S:t Olof stationsområde med omnejd. Samlingsportalen.se - Bildnummer: Jvm.KAFR00995:

På venstre side af drejeskive/remise fortsatte banen mod Tomelilla; den er nu for længst væk. Stikbanen t.h. gik til Gärsnäs på Tomelilla-Simrishamn og benyttes delvist til kørsel på skinnecykler med udgangspunkt ved den lille remise i S:t Olof.

Undervejs til/fra Brösarp kan man f.eks. besøge Tomelilla, krydsnings- og rebroussementsstation på Ystad-Tomelilla-Simrishamn. Og/eller finde den nedlagte station i Dalby og konstatere, at der er god plads til at genanlægge banen fra Malmö-Staffanstorp over Dalby og Sjöbo til Tomelilla. Endelig kan man besøge mfÖSJ og det lille museumKristianstad Södra.

Og hvis man savner overblik over de skånske jernbaner, kan dette kort måske hjælpe :-P :

[image]

Om forskelligt materiel har jeg oplagt et par tråde på Tommy's ellers så stille http://www.svenska-lok.se/forum/ .


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak