SFJ Jung-maskine? Hverdag på damplokomotiv

af Claus E. Hansen, 8/12 2012, 11:18 (4292 dage siden)
redigeret af Claus E. Hansen, 8/12 2012, 11:47

Her er en ny kopi af foto jeg har liggende i gemmerne. Og som viser hverdagen for personalet på et damplokomotiv i SFJ-tiden. Det rigtige foto er i SFvJ´s arkiv.

Mener jeg også i sin tid fik Arne Kirkeby til at hjælpe med data. Det et tidligt Svend Jørgensen foto, der er taget omkring 1948-49. Der er sandsynligvis tale om en Jung-maskine, som der var 4 stk.´s af. Årstallene passer meget godt, for længere fremme holder der en åben godsvogn med bremsehus. Stedet kan ikke afgøres.

Og når snakken går på en Jung-maskine, så er der tale om SNB Nr. 19-22, bygget 1897-98. De blev i DSB-tiden fra 1949 litreret AF. Man kan læse mere i Bays dampbibel og naturligvis i Lars Viinholt-Nielsens bøger.

I dag kan man ikke lade være med at tænke lidt på at fx nogle Frichs Firkanter, sikkert ville have gjort udmærket fyldest hos SFJ fra 1930´erne, så den dyre og mandskabstunge damp kunne være kvittet.


Mvh
Claus

[image]

SFJ Jung-maskine? Hverdag på damplokomotiv

af Claus E. Hansen, 8/12 2012, 13:40 (4292 dage siden) @ Claus E. Hansen

Måske er foto alligevel fra DSB-tiden. Jeg synes at lokomotivføreren til højre bærer en uniformsjakke, der meget ligner en DSB. Der kan jo også være tale om en form for indøvning, inden overtagelsen i 1949. Dette synes jeg at være faldet over fandt sted, i en af LVN´s bøger.

Iflg. Dancker åbnede regulatorhåndtaget modsat på Jung-maskinerne, i forhold til de fleste danske damplokomotiver.

Mvh
Claus

SFJ Jung-maskine? Hverdag på damplokomotiv

af Jesper Reinfeldt, 8/12 2012, 13:49 (4292 dage siden) @ Claus E. Hansen

Til gengæld ser det da ud til at kullene vist er en værre gang "snus"! Kunne man virkelig stadig i 1949 ikke få bedre kul?
Hilsen
Jesper

SFJ Jung-maskine? Hverdag på damplokomotiv

af Claus E. Hansen, 8/12 2012, 14:09 (4292 dage siden) @ Jesper Reinfeldt

I årene efter krigen var forsyningssituationen ikke den bedste. Man måtte tage hvad man kunne få, herunder kul. Det var først inde i 1950´erne sitationen var "normal" igen. Læser man de gamle Hvem-Hvad-Hvor bøger, så forsvandt de sidste rationeringer først midt i 1950´erne.

Hvilket land kullene stammer fra skal jeg ikke kunne sige, men vi begyndte straks efter besættelsen at handle meget med England, fordi de var stærkt interesserede i vores landbrugseksport. Så der kan vel være tale om engelske kul?
Det er en anden historie, men vi fik i efterkrigsårene også en del engelsk udrustning og materiel til den danske hær, inden Marshallhjælpen og amerikaniseringen af hæren for alvor slog igennem.

Vi fik også kul fra bl.a. Polen. De var vist heller ikke altid den bedste kvalitet.

Mvh
Claus

SFJ Jung-maskine? Hverdag på damplokomotiv

af Lars Viinholt-Nielsen, 8/12 2012, 15:43 (4292 dage siden) @ Claus E. Hansen

Jung-maskine og Jung-maskine. Det eneste tilbageværende af SNB's Jung-maskiner fra 1897-98, efter SFJ byggede 4 nye lokomotiver nr. 19-22 i 1923-24, var tenderen og driv- og kobbelhjulene. Lokomotiverne betegnedes da også af SFJ som nybyggede.
Om nr. 21 og 22 hedder det således i cirkulære af 26.marts 1923:
"Det meddeles herved, at der den 13. ds. er udgaaet to nye Lokomotiver fra Værkstedet med Numrene 21 og 22 i Stedet for de to i 1922 ophuggede Lokomotiver med samme Numre."
Billedet findes i bogen "Nyborg-Ringe-Fåborg Banen" (ISBN 87 7492 355 2)s. 120, hvor det af billedteksten fremgår at optagelsesstedet er Hågerup i slutningen af 1940'erne, idet fotografen ikke kunne angive tidspunktet nøjagtigere.
Jeg glæder mig til, der en dag i dette ærværdige forum kommer et billede fra Sydfyn, som ikke tidligere har været offentliggjort i de bøger, som er skrevet om de sydfynske baner.
venligste hilsener
Lars Viinholt-Nielsen

SFJ Jung-maskine? Hverdag på damplokomotiv

af Jesper Reinfeldt, 8/12 2012, 16:38 (4292 dage siden) @ Claus E. Hansen

Nå-ja, det minder mig om en historie, fortalt af en gammel SFJ-mand, Henning Sjøquist,der kom til DSB (Nyborg-senere Korsør) i 1949. Han fortalte engang, at han havde fyret på et stor DSB-lok fra Nyborg mod Odense med briketter! Han havde nærmest stakket dem i fyret, så mange, at lokoføreren tilsidst mente, at nu måtte han nok hellere holde op med at fylde flere ind. Han fortalte, at han kunne nøjes med at sidde ned hele vejen og blot sætte vand på, hver gang sikkerhedsventilen lettede og først fyre igen efter Odense.
Nå, Henning var ret god til historier fra hans tid både ved SFJ og senere DSB:-)
Hilsen
Jesper

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak