Torsdagsbilleder - Døstrup S

af Holger Sørensen, Hedehusene, 6/12 2012, 17:54 (4368 dage siden)

Lidt apropos afsporingen sidste uge i Sønderjylland,
og omvejskørslen over Tønder for nogle af godstogene,
kommer her lidt fra Døstrup Sønderjylland tilbage i 1973 bl.a. med et MY-godstog.

Mange hilsener fra Holger og Morten:-)



Døstrup S set fra syd d.21/5-1973
[image]

Tog 472 Esbjerg-Tønder - har der ikke ligget en stationsbygning til venstre?
[image]

Venteskur a´la Tønderbane (og mange andre steder) - se også Brøns[image]

Kik fra perronen mod nord - tidl. sidespor til venstre med læssevej i baggrunden.
Der har vist også været et krydsningsspor til højre for hovedsporet?
[image]

Læssevejen med vognvægt? og MY1133 med særgodstog på vej mod nord
[image]
Alle fotos HBDS 19730521

Torsdagsbilleder - Døstrup S - sporplan 1949

af henning h087 ⌂, Græsted, 6/12 2012, 18:24 (4368 dage siden) @ Holger Sørensen

Hej

igen herlige billeder fra Holgers 0g Mortens hånd
tak til begge

og dertil en sporplan Døstrup S

[image]

mvh
henning h087

Torsdagsbilleder - Døstrup S

af KimC, 8/12 2012, 18:57 (4366 dage siden) @ Holger Sørensen

På et af dine bileder ser man træventeskuret, det hyggelige tætte solide skur, der kunne holde blæsten ude..
Netop mht til skuret i Døstrup har jeg undret mig over at det var større (længere) end de tilsvarende skure i Rejsby, Brøns, etc, men selve venterummet var på samme størrelse som i de førnævnte øvrige venteskure.
Mod perronen kan man ikke se noget der antyder hvad den ekstra plads har været brugt til. Da jeg selv jagtde Mo på Tønderbanen bemærkede jeg denne forskel, men fik aldrig studeret årsagen nøjere. Og nu er træskurene jo væk. Nogen der kender svaret på dette lille mysterie?

Avatar

Torsdagsbilleder - Døstrup S

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 8/12 2012, 19:17 (4366 dage siden) @ KimC

Netop mht til skuret i Døstrup har jeg undret mig over at det var større (længere) end de tilsvarende skure i Rejsby, Brøns

Kære KimC

Holger linker i sit indlæg til det tilsvarende skur i Brøns, der også var "model lang".

Jeg kender ikke svaret på, hvorfor netop disse læskure (og flere?) var model lang. Jeg fotograferede marskbanen i slutningen af 1970-erne og vil lejlighedsvist scanne negativerne og se om der dukker flere lange læskure op.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Avatar

Torsdagsbilleder - Døstrup S

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 9/12 2012, 09:05 (4365 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Netop mht til skuret i Døstrup har jeg undret mig over at det var større (længere) end de tilsvarende skure i Rejsby, Brøns


Kære KimC

Holger linker i sit indlæg til det tilsvarende skur i Brøns, der også var "model lang".

Jeg kender ikke svaret på, hvorfor netop disse læskure (og flere?) var model lang. Jeg fotograferede marskbanen i slutningen af 1970-erne og vil lejlighedsvist scanne negativerne og se om der dukker flere lange læskure op.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Relæhytte?

Avatar

Torsdagsbilleder - Døstrup S

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 9/12 2012, 09:08 (4365 dage siden) @ Michael Deichmann

Netop mht til skuret i Døstrup har jeg undret mig over at det var større (længere) end de tilsvarende skure i Rejsby, Brøns


Kære KimC

Holger linker i sit indlæg til det tilsvarende skur i Brøns, der også var "model lang".

Jeg kender ikke svaret på, hvorfor netop disse læskure (og flere?) var model lang. Jeg fotograferede marskbanen i slutningen af 1970-erne og vil lejlighedsvist scanne negativerne og se om der dukker flere lange læskure op.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Relæhytte?

Jeg var også lige ved at skrive relæhytte, men da der jo ikke er noget sikringsanlæg i hverken Døstrup Sønderjylland eller Brøns, der jo begge er trinbrætter, er der vel ikke behov for en relæhytte? Eneste "sikringsanlæg" på stedet er vel overkørslens "sikringsanlæg" og det har vel sit eget skab?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billige jernbane T-shirts


Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak