Kalenderlåge nr.5

af baldrick, 6/12 2012, 06:23 (4334 dage siden)

Beklage. Kunne ikke få upload af foto til at virke.
Den der måtte have lyst kan forsætte.

Kalenderlåge nr. 5 - kommer her:

af Niels Munch, 6/12 2012, 09:58 (4334 dage siden) @ baldrick

[image]

Hvis vi taber 1 dag for hver 4, kan vi dårligt nå at holde jul i år :-D !

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge nr. 5 - kommer her:

af Thorbjørn, Kbh Ø, 6/12 2012, 10:33 (4334 dage siden) @ Niels Munch

Her er der helt bestemt tale om ø-drift

Avatar

Kalenderlåge nr. 5 - kommer her:

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 6/12 2012, 10:38 (4334 dage siden) @ Thorbjørn

Her er der helt bestemt tale om ø-drift

Og et noget varmere vejr end her p.t.
Det ser ikke ud til, at der er anmeldelser af spisestedet endnu på tripwolf.com.

Kalenderlåge nr. 5 - løst her:

af Niels Munch, 6/12 2012, 13:05 (4334 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Men du er på den rigtige lokalitet, Carsten:

[image]
The Malta Railway, Museum Station, juni 2003 (nm).

Den metersporede jernbane fra Valletta til bymurens fod ved øens opr. hovedstad Mdina (Rabat) blev åbnet i 1883. I 1900 forlængedes banen i tunnel under Mdina til Museum Station nord for byen. Strækningslængden var 11,1 km.

I 1905 åbnedes en sporvejslinie, som delvist konkurrerede med jernbanen; men den måtte opgive i 1929 på grund af den omsiggribende bustrafik. Denne var selvsagt også en trussel mod jernbanen, der måtte dreje nøglen om pr. 31.03.1931.

Mere om jernbanen: http://en.wikipedia.org/wiki/Malta_Railway .

Malta's bustrafik udviklede sig efterhånden til en ren turistattraktion i sig selv, og fungerede i mange år efter den såkaldte "owner-operator model". Busserne var bygget lokalt og ofte på bedagede chassiser, bl.a. fra gamle militærkøretøjer. Malta's indtræden i EU betød bl.a. skærpede krav til såvel materiellet som køre-/hviletid, og øens busdrift blev i 2011 "normaliseret" efter et udbud, ARRIVA vandt. Et antal traditionelle Malta-busser er bevaret under organisationen "Heritage Malta".

Mere om Malta's busdrift: http://en.wikipedia.org/wiki/Malta_bus .

Oprindelig havde hver vognmand sine egne farver på vognene. Dette blev dog i tidens løb standardiseret, og i 1975 så busserne således ud:

[image]
Malta busser ved den centrale busterminal i Valletta, 09.1975 (nm).

Efter en omstrukturering i 1977 blev farveskemaet dette:

[image]
Malta busser ved den centrale busterminal i Valletta, 06.2003 (nm).

P.S.: En fin beskrivelse af en togrejse med The Malta Railway findes i Monsarrat's absolut læseværdige roman "Kapellanen på Malta"


Du har stafetten, Carsten!

Bedste hilsener & tillykke
Niels

Avatar

Kalenderlåge nr. 5 - stafetten givet videre

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 6/12 2012, 20:37 (4334 dage siden) @ Niels Munch


Du har stafetten, Carsten!

Bedste hilsener & tillykke
Niels

Hej Niels

Uha-uha, jeg har ikke alverdens arkiv at trække på, men jeg må prøve så godt jeg kan i denne tråd.

Avatar

Museum station i Mdina/Rabat

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 21/10 2022, 10:21 (728 dage siden) @ Niels Munch

Men du er på den rigtige lokalitet, Carsten:

[image]
The Malta Railway, Museum Station, juni 2003 (nm).

Den metersporede jernbane fra Valletta til bymurens fod ved øens opr. hovedstad Mdina (Rabat) blev åbnet i 1883. I 1900 forlængedes banen i tunnel under Mdina til Museum Station nord for byen. Strækningslængden var 11,1 km.

I 1905 åbnedes en sporvejslinie, som delvist konkurrerede med jernbanen; men den måtte opgive i 1929 på grund af den omsiggribende bustrafik. Denne var selvsagt også en trussel mod jernbanen, der måtte dreje nøglen om pr. 31.03.1931.

Mere om jernbanen: http://en.wikipedia.org/wiki/Malta_Railway .

Stationen ligger der endnu og er fortsat restaurant. Den har lukket om mandagen så gæt selv, hvilken dag jeg var der...

[image]

I den anden ende af Malta Railway findes denne bro og port ind til den underjordiske endestation i Valletta.

[image]

Museum station i Mdina/Rabat (epilog med 2 fotos)

af Niels Munch, 23/10 2022, 14:20 (726 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Niels Munch, 23/10 2022, 14:48

Tak for de aktuelle fotos, Tommy.

Jeg kvitterer med et par ældre:

[image]Museum Station, lokomotivet har løbet om, og toget er klar til afgang mod Valletta, ca. 1918 (postkort, Malta Bay-Retro).

Maskinen er ét af fire 1C2T lokomotiver, Beyer Peacock leverede i perioden 1895 - 1905 (nr. 7 - 10, f.nr. 3678, 3852, 4162 og 4719). Bebyggelsen i baggrunden er Mtarfa, der med kaserne og militærhospital var anledning til banens forlængelse i tunnel tværs under den gamle hovedstad Mdina/Rabat.

Og nu til hovedstaden Valletta i banens anden ende - med et blik på busserne, der udkonkurrerede såvel sporvej som bane:

[image]Den centrale busstation ved The Triton Fountain (fra 1959) og King's Gate i Valletta, engang i 1960'erne (postkort, Malta Bay-Retro).

Byporten King's Gate (Porta Reale) t.v. i billedet er opført i 1965 som erstatning for et smukt, gammelt bygningsværk fra 1853. I bymuren t.h. for adgangsvejen ses tunnelmundingen til Valletta Station, som lå på/10,7 m under det her åbne areal bag muren. Jernbaneroen, du har fotograferet, og som fører over fæstningsgraven fra stationen til den 900 m lange Floriana-tunnel, var i h.t. militærets krav oprindelig opført som en trækonstruktion, der imidlertid rådnede og blev erstattet af den i sten.

Både tunnelerne i Mdina/Rabat og Valletta/Floriana blev under 2VK anvendt som beskyttelsesrum, idet Malta som flådebase og allieret militært støttepunkt især i f.t. Afrika-felttoget særdeles ofte var bombemål for aksemagterne. Allerede i 1940 blærede Mussolini sig med, at hans luftstyrker havde sat Malta Railway ud af spillet - 9 år efter banens nedlæggelse!

I en boghandel i Old Bakery Street købte jeg den læseværdige bog "The Malta Railway" af J. Bonnici og M. Cassar; så var godnat-læsningen sikret. Forfatterparret har også udgivet bøgerne "The Malta Buses" og "The Malta Tramway and the Barracca Lift" samt nogle ikke-trafikorienterede bøger om denne stærkt historiemættede ø næppe større end Als.

Bedste hilsener
Niels

Hedeland Veteranbanes lokomotiver
Hedeland Veteranbanes lokomotiver

Her er en oversigt over alle smalsporslokomotiver (damp, benzin og diesel) tilhørende Hedelands Veteranbane (Industribaneklubben). Listen er forsynet med links til lokomotiverne i Jernbanen.dk´s database, hvor data og billeder kan ses.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak