Kalenderlåge nr.5

af baldrick, 6/12 2012, 06:23 (4459 dage siden)

Beklage. Kunne ikke få upload af foto til at virke.
Den der måtte have lyst kan forsætte.

Kalenderlåge nr. 5 - kommer her:

af Niels Munch, 6/12 2012, 09:58 (4458 dage siden) @ baldrick

[image]

Hvis vi taber 1 dag for hver 4, kan vi dårligt nå at holde jul i år :-D !

M.v.h.
Niels

Kalenderlåge nr. 5 - kommer her:

af Thorbjørn, Kbh Ø, 6/12 2012, 10:33 (4458 dage siden) @ Niels Munch

Her er der helt bestemt tale om ø-drift

Avatar

Kalenderlåge nr. 5 - kommer her:

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 6/12 2012, 10:38 (4458 dage siden) @ Thorbjørn

Her er der helt bestemt tale om ø-drift

Og et noget varmere vejr end her p.t.
Det ser ikke ud til, at der er anmeldelser af spisestedet endnu på tripwolf.com.

Kalenderlåge nr. 5 - løst her:

af Niels Munch, 6/12 2012, 13:05 (4458 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Men du er på den rigtige lokalitet, Carsten:

[image]
The Malta Railway, Museum Station, juni 2003 (nm).

Den metersporede jernbane fra Valletta til bymurens fod ved øens opr. hovedstad Mdina (Rabat) blev åbnet i 1883. I 1900 forlængedes banen i tunnel under Mdina til Museum Station nord for byen. Strækningslængden var 11,1 km.

I 1905 åbnedes en sporvejslinie, som delvist konkurrerede med jernbanen; men den måtte opgive i 1929 på grund af den omsiggribende bustrafik. Denne var selvsagt også en trussel mod jernbanen, der måtte dreje nøglen om pr. 31.03.1931.

Mere om jernbanen: http://en.wikipedia.org/wiki/Malta_Railway .

Malta's bustrafik udviklede sig efterhånden til en ren turistattraktion i sig selv, og fungerede i mange år efter den såkaldte "owner-operator model". Busserne var bygget lokalt og ofte på bedagede chassiser, bl.a. fra gamle militærkøretøjer. Malta's indtræden i EU betød bl.a. skærpede krav til såvel materiellet som køre-/hviletid, og øens busdrift blev i 2011 "normaliseret" efter et udbud, ARRIVA vandt. Et antal traditionelle Malta-busser er bevaret under organisationen "Heritage Malta".

Mere om Malta's busdrift: http://en.wikipedia.org/wiki/Malta_bus .

Oprindelig havde hver vognmand sine egne farver på vognene. Dette blev dog i tidens løb standardiseret, og i 1975 så busserne således ud:

[image]
Malta busser ved den centrale busterminal i Valletta, 09.1975 (nm).

Efter en omstrukturering i 1977 blev farveskemaet dette:

[image]
Malta busser ved den centrale busterminal i Valletta, 06.2003 (nm).

P.S.: En fin beskrivelse af en togrejse med The Malta Railway findes i Monsarrat's absolut læseværdige roman "Kapellanen på Malta"


Du har stafetten, Carsten!

Bedste hilsener & tillykke
Niels

Avatar

Kalenderlåge nr. 5 - stafetten givet videre

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 6/12 2012, 20:37 (4458 dage siden) @ Niels Munch


Du har stafetten, Carsten!

Bedste hilsener & tillykke
Niels

Hej Niels

Uha-uha, jeg har ikke alverdens arkiv at trække på, men jeg må prøve så godt jeg kan i denne tråd.

Avatar

Museum station i Mdina/Rabat

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 21/10 2022, 10:21 (852 dage siden) @ Niels Munch

Men du er på den rigtige lokalitet, Carsten:

[image]
The Malta Railway, Museum Station, juni 2003 (nm).

Den metersporede jernbane fra Valletta til bymurens fod ved øens opr. hovedstad Mdina (Rabat) blev åbnet i 1883. I 1900 forlængedes banen i tunnel under Mdina til Museum Station nord for byen. Strækningslængden var 11,1 km.

I 1905 åbnedes en sporvejslinie, som delvist konkurrerede med jernbanen; men den måtte opgive i 1929 på grund af den omsiggribende bustrafik. Denne var selvsagt også en trussel mod jernbanen, der måtte dreje nøglen om pr. 31.03.1931.

Mere om jernbanen: http://en.wikipedia.org/wiki/Malta_Railway .

Stationen ligger der endnu og er fortsat restaurant. Den har lukket om mandagen så gæt selv, hvilken dag jeg var der...

[image]

I den anden ende af Malta Railway findes denne bro og port ind til den underjordiske endestation i Valletta.

[image]

Museum station i Mdina/Rabat (epilog med 2 fotos)

af Niels Munch, 23/10 2022, 14:20 (850 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Niels Munch, 23/10 2022, 14:48

Tak for de aktuelle fotos, Tommy.

Jeg kvitterer med et par ældre:

[image]Museum Station, lokomotivet har løbet om, og toget er klar til afgang mod Valletta, ca. 1918 (postkort, Malta Bay-Retro).

Maskinen er ét af fire 1C2T lokomotiver, Beyer Peacock leverede i perioden 1895 - 1905 (nr. 7 - 10, f.nr. 3678, 3852, 4162 og 4719). Bebyggelsen i baggrunden er Mtarfa, der med kaserne og militærhospital var anledning til banens forlængelse i tunnel tværs under den gamle hovedstad Mdina/Rabat.

Og nu til hovedstaden Valletta i banens anden ende - med et blik på busserne, der udkonkurrerede såvel sporvej som bane:

[image]Den centrale busstation ved The Triton Fountain (fra 1959) og King's Gate i Valletta, engang i 1960'erne (postkort, Malta Bay-Retro).

Byporten King's Gate (Porta Reale) t.v. i billedet er opført i 1965 som erstatning for et smukt, gammelt bygningsværk fra 1853. I bymuren t.h. for adgangsvejen ses tunnelmundingen til Valletta Station, som lå på/10,7 m under det her åbne areal bag muren. Jernbaneroen, du har fotograferet, og som fører over fæstningsgraven fra stationen til den 900 m lange Floriana-tunnel, var i h.t. militærets krav oprindelig opført som en trækonstruktion, der imidlertid rådnede og blev erstattet af den i sten.

Både tunnelerne i Mdina/Rabat og Valletta/Floriana blev under 2VK anvendt som beskyttelsesrum, idet Malta som flådebase og allieret militært støttepunkt især i f.t. Afrika-felttoget særdeles ofte var bombemål for aksemagterne. Allerede i 1940 blærede Mussolini sig med, at hans luftstyrker havde sat Malta Railway ud af spillet - 9 år efter banens nedlæggelse!

I en boghandel i Old Bakery Street købte jeg den læseværdige bog "The Malta Railway" af J. Bonnici og M. Cassar; så var godnat-læsningen sikret. Forfatterparret har også udgivet bøgerne "The Malta Buses" og "The Malta Tramway and the Barracca Lift" samt nogle ikke-trafikorienterede bøger om denne stærkt historiemættede ø næppe større end Als.

Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak