Kalenderlåge nr.5
Beklage. Kunne ikke få upload af foto til at virke.
Den der måtte have lyst kan forsætte.
af baldrick, 6/12 2012, 06:23 (4459 dage siden)
Beklage. Kunne ikke få upload af foto til at virke.
Den der måtte have lyst kan forsætte.
af Niels Munch, 6/12 2012, 09:58 (4458 dage siden) @ baldrick
af Thorbjørn, Kbh Ø, 6/12 2012, 10:33 (4458 dage siden) @ Niels Munch
Her er der helt bestemt tale om ø-drift
af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 6/12 2012, 10:38 (4458 dage siden) @ Thorbjørn
Her er der helt bestemt tale om ø-drift
Og et noget varmere vejr end her p.t.
Det ser ikke ud til, at der er anmeldelser af spisestedet endnu på tripwolf.com.
af Niels Munch, 6/12 2012, 13:05 (4458 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
Men du er på den rigtige lokalitet, Carsten:
The Malta Railway, Museum Station, juni 2003 (nm).
Den metersporede jernbane fra Valletta til bymurens fod ved øens opr. hovedstad Mdina (Rabat) blev åbnet i 1883. I 1900 forlængedes banen i tunnel under Mdina til Museum Station nord for byen. Strækningslængden var 11,1 km.
I 1905 åbnedes en sporvejslinie, som delvist konkurrerede med jernbanen; men den måtte opgive i 1929 på grund af den omsiggribende bustrafik. Denne var selvsagt også en trussel mod jernbanen, der måtte dreje nøglen om pr. 31.03.1931.
Mere om jernbanen: http://en.wikipedia.org/wiki/Malta_Railway .
Malta's bustrafik udviklede sig efterhånden til en ren turistattraktion i sig selv, og fungerede i mange år efter den såkaldte "owner-operator model". Busserne var bygget lokalt og ofte på bedagede chassiser, bl.a. fra gamle militærkøretøjer. Malta's indtræden i EU betød bl.a. skærpede krav til såvel materiellet som køre-/hviletid, og øens busdrift blev i 2011 "normaliseret" efter et udbud, ARRIVA vandt. Et antal traditionelle Malta-busser er bevaret under organisationen "Heritage Malta".
Mere om Malta's busdrift: http://en.wikipedia.org/wiki/Malta_bus .
Oprindelig havde hver vognmand sine egne farver på vognene. Dette blev dog i tidens løb standardiseret, og i 1975 så busserne således ud:
Malta busser ved den centrale busterminal i Valletta, 09.1975 (nm).
Efter en omstrukturering i 1977 blev farveskemaet dette:
Malta busser ved den centrale busterminal i Valletta, 06.2003 (nm).
P.S.: En fin beskrivelse af en togrejse med The Malta Railway findes i Monsarrat's absolut læseværdige roman "Kapellanen på Malta"
Du har stafetten, Carsten!
Bedste hilsener & tillykke
Niels
af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 6/12 2012, 20:37 (4458 dage siden) @ Niels Munch
Du har stafetten, Carsten!Bedste hilsener & tillykke
Niels
Hej Niels
Uha-uha, jeg har ikke alverdens arkiv at trække på, men jeg må prøve så godt jeg kan i denne tråd.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 21/10 2022, 10:21 (852 dage siden) @ Niels Munch
Men du er på den rigtige lokalitet, Carsten:
The Malta Railway, Museum Station, juni 2003 (nm).Den metersporede jernbane fra Valletta til bymurens fod ved øens opr. hovedstad Mdina (Rabat) blev åbnet i 1883. I 1900 forlængedes banen i tunnel under Mdina til Museum Station nord for byen. Strækningslængden var 11,1 km.
I 1905 åbnedes en sporvejslinie, som delvist konkurrerede med jernbanen; men den måtte opgive i 1929 på grund af den omsiggribende bustrafik. Denne var selvsagt også en trussel mod jernbanen, der måtte dreje nøglen om pr. 31.03.1931.
Mere om jernbanen: http://en.wikipedia.org/wiki/Malta_Railway .
Stationen ligger der endnu og er fortsat restaurant. Den har lukket om mandagen så gæt selv, hvilken dag jeg var der...
I den anden ende af Malta Railway findes denne bro og port ind til den underjordiske endestation i Valletta.
af Niels Munch, 23/10 2022, 14:20 (850 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Niels Munch, 23/10 2022, 14:48
Tak for de aktuelle fotos, Tommy.
Jeg kvitterer med et par ældre:
Museum Station, lokomotivet har løbet om, og toget er klar til afgang mod Valletta, ca. 1918 (postkort, Malta Bay-Retro).
Maskinen er ét af fire 1C2T lokomotiver, Beyer Peacock leverede i perioden 1895 - 1905 (nr. 7 - 10, f.nr. 3678, 3852, 4162 og 4719). Bebyggelsen i baggrunden er Mtarfa, der med kaserne og militærhospital var anledning til banens forlængelse i tunnel tværs under den gamle hovedstad Mdina/Rabat.
Og nu til hovedstaden Valletta i banens anden ende - med et blik på busserne, der udkonkurrerede såvel sporvej som bane:
Den centrale busstation ved The Triton Fountain (fra 1959) og King's Gate i Valletta, engang i 1960'erne (postkort, Malta Bay-Retro).
Byporten King's Gate (Porta Reale) t.v. i billedet er opført i 1965 som erstatning for et smukt, gammelt bygningsværk fra 1853. I bymuren t.h. for adgangsvejen ses tunnelmundingen til Valletta Station, som lå på/10,7 m under det her åbne areal bag muren. Jernbaneroen, du har fotograferet, og som fører over fæstningsgraven fra stationen til den 900 m lange Floriana-tunnel, var i h.t. militærets krav oprindelig opført som en trækonstruktion, der imidlertid rådnede og blev erstattet af den i sten.
Både tunnelerne i Mdina/Rabat og Valletta/Floriana blev under 2VK anvendt som beskyttelsesrum, idet Malta som flådebase og allieret militært støttepunkt især i f.t. Afrika-felttoget særdeles ofte var bombemål for aksemagterne. Allerede i 1940 blærede Mussolini sig med, at hans luftstyrker havde sat Malta Railway ud af spillet - 9 år efter banens nedlæggelse!
I en boghandel i Old Bakery Street købte jeg den læseværdige bog "The Malta Railway" af J. Bonnici og M. Cassar; så var godnat-læsningen sikret. Forfatterparret har også udgivet bøgerne "The Malta Buses" og "The Malta Tramway and the Barracca Lift" samt nogle ikke-trafikorienterede bøger om denne stærkt historiemættede ø næppe større end Als.
Bedste hilsener
Niels
Passagerfiasko: »Cityringen giver ikke trafikal mening«
Eksperter har undersøgt 30 millioner biler: Elbilers holdbarhed overrasker
Danske turister »fløjtende ligeglade« med bæredygtighed
Kæmpe bilfusion kollapset: Stolthed var måske årsagen
Boeings fald fra toppen: Krisen stikker dybt i verdens engang største flyfabrikant