saksefjeder på ældre DSB bogier.

af Peter H, 4/12 2012, 17:15 (4336 dage siden)

Go'eftermiddag

Er der en der kan forklare mig hvordan saksefjedrene, i de ældre DSB personvogne fungere?

Sådan som jeg ser det, hviler svingbjælken indeni rammen, på disse fjedre, deres opgave er så at dæmpe vognens sidebevægelser, er det rigtigt el er det helt forkert? De fire skruefjedre tager selvfølgelig de lodrette bevægelser.

Jeg har bemærket at Litra Cb og de første 26 (28) Ac havde tre fjedre i hvert fjederbundt. Men de første Av (261-272)havde kun to fjedere i hvert fjederbundt. De første litra Cc havde to fjedre i hvert bundt, mens senere serier af både Cc og Av fik tre fjedre.

Håber at nogen kan belyse det her lidt, så jeg bliver lidt klogere...!

Mvh
Peter H

saksefjeder på ældre DSB bogier.

af ojk37, 4/12 2012, 22:01 (4336 dage siden) @ Peter H

Mon ikke denne skitse fra DSB's vognlære fra 1957 giver forklaringen(?)[image]
Ole-Jørn

saksefjeder på ældre DSB bogier.

af Peter H, 4/12 2012, 22:14 (4336 dage siden) @ ojk37

Hej Ole- Jørn

Mange tak for kigget, men har du også listen navne på de forskellige dele?

Mvh
Peter

saksefjeder på ældre DSB bogier.

af ojk37, 4/12 2012, 22:28 (4336 dage siden) @ Peter H

Nu strammer du den godt nok ;-), men her er teksten:[image]
Ole-Jørn

saksefjeder på ældre DSB bogier.

af Peter H, 4/12 2012, 22:43 (4336 dage siden) @ ojk37

Takker:-)

Mvh
Peter H

Indsend billederHectorrailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak