Nakskov Havn
Postkort af færgen Langlandsbælt i havnen i Nakskov. Mit spørgsmål er, om bussen tilhører Lollandsbanen?
Postkort sendt 14. marts 1965 fra Holeby på Lolland til Ødis i Jyllands.
På forhånd tak for evt. svar.
Mvh Michael
Postkort af færgen Langlandsbælt i havnen i Nakskov. Mit spørgsmål er, om bussen tilhører Lollandsbanen?
Postkort sendt 14. marts 1965 fra Holeby på Lolland til Ødis i Jyllands.
På forhånd tak for evt. svar.
Mvh Michael
Postkort af færgen Langlandsbælt i havnen i Nakskov. Mit spørgsmål er, om bussen tilhører Lollandsbanen?
Lollandsbanen havde en Bedford SB med Ørum-P. karosseri, der godt kunne passe på signalementet, selv om farven synes lidt "falsk". Nummerpladen er gul, så det er ikke en turistbus.
M.v.h.
Niels
Lollandsbanen havde busforbindelse fra Nakskov st. til Spodsbjergfærgen helt frem til færgeforbindelsen flyttede til Tårs. Det var normalt en portør på Nakskov st., der kørte bussen, som havde "base" i den nærmeste P-bås til stationen - de sidste år blev evt. togrejsende til færgen dog kørt i taxi, som togføreren bestilte via togets radio til Nakskov st. Da det ikke var alle tog, der havde passagerer - eller kun ganske få - til korresponderende færgeafgange, var taxikørslen langt billigere end at have en chauffør og en bus til rådighed hele dagen.
Ole-Jørn
Tak for svarene.
Mvh Michael
Se også billede 6 på denne side
Rutebilen på billede 6 har øjensynligt kørt til havnen. I forbindelse med Spodsbjergfærgen etableredes kørsel mellem stationen og havnen i Nakskov fra 1957. Rutebilen blev i mange år kørt af en chauffør, der blev kaldt "Farmand"!
Og fotoet viser tydeligt hvor få meter spor der skulle til for at have en jernbanefærgeforbindelse til Spodsbjerg og LB- jvnf tidligere tråd.
Ole
Det var først i efteråret 1958, at overfarten fik rigtige færgelejer med broklap osv., indtil da lastede man biler over sideporte under ret primitive forhold. Behovet for at overføre jernbanevogne mellem Nakskov og Spodsbjerg har næppe været stort, og da banen mellem Spodsbjerg og Rudkøbing blev nedlagt allerede i 1962, må en investering i jernbanefærger på Langelandsbælt nok siges at havde været spild af penge.
Ved det godt. Ville næppe ha sin gang på jorden. Men det var principielt ikke meget der manlede hvilket jo foto klart virker. Men kun et tankesksperiment.
Ole
Postkort af færgen Langlandsbælt i havnen i Nakskov. Mit spørgsmål er, om bussen tilhører Lollandsbanen?
Postkort sendt 14. marts 1965 fra Holeby på Lolland til Ødis i Jyllands.
På forhånd tak for evt. svar.
Mvh Michael
Et nedslag i historien fra før rutebilforbindelsen:
Lolland-Falsters Socialdemokrat 27. december 1950
Ja, der er desværre ikke noget nyt under 'bæltestedet'.
Jeg så helst flere broer og bæltforbindelser - og især letbaner, læs sporveje i de større byer. Men det trækker ud, når man hellere bygger motorveje i de tyndt befolkede områder i Jylland, hvor fartgrænsen kun er vejledende,
Mvh og nu håber jeg, at foråret snart kommer
Michael