Nakskov Havn

af Michael Olsen, 13/4 2017, 19:00 (2791 dage siden)

Postkort af færgen Langlandsbælt i havnen i Nakskov. Mit spørgsmål er, om bussen tilhører Lollandsbanen?

Postkort sendt 14. marts 1965 fra Holeby på Lolland til Ødis i Jyllands.

På forhånd tak for evt. svar.

Mvh Michael

[image]

Nakskov Havn

af Niels Munch, 13/4 2017, 19:20 (2791 dage siden) @ Michael Olsen

Postkort af færgen Langlandsbælt i havnen i Nakskov. Mit spørgsmål er, om bussen tilhører Lollandsbanen?

[image]


Lollandsbanen havde en Bedford SB med Ørum-P. karosseri, der godt kunne passe på signalementet, selv om farven synes lidt "falsk". Nummerpladen er gul, så det er ikke en turistbus.

M.v.h.
Niels

Nakskov Havn

af ojk37, 13/4 2017, 19:39 (2791 dage siden) @ Niels Munch

Lollandsbanen havde busforbindelse fra Nakskov st. til Spodsbjergfærgen helt frem til færgeforbindelsen flyttede til Tårs. Det var normalt en portør på Nakskov st., der kørte bussen, som havde "base" i den nærmeste P-bås til stationen - de sidste år blev evt. togrejsende til færgen dog kørt i taxi, som togføreren bestilte via togets radio til Nakskov st. Da det ikke var alle tog, der havde passagerer - eller kun ganske få - til korresponderende færgeafgange, var taxikørslen langt billigere end at have en chauffør og en bus til rådighed hele dagen.
Ole-Jørn

Nakskov Havn

af Michael Olsen, 14/4 2017, 10:53 (2790 dage siden) @ ojk37

Tak for svarene.

Mvh Michael

Nakskov Havn

af Anders Madsen, 14/4 2017, 11:41 (2790 dage siden) @ Michael Olsen

Se også billede 6 på denne side

Rutebilen på billede 6 har øjensynligt kørt til havnen. I forbindelse med Spodsbjergfærgen etableredes kørsel mellem stationen og havnen i Nakskov fra 1957. Rutebilen blev i mange år kørt af en chauffør, der blev kaldt "Farmand"!

Nakskov Havn

af gamle ole2, 14/4 2017, 16:16 (2790 dage siden) @ Michael Olsen

Og fotoet viser tydeligt hvor få meter spor der skulle til for at have en jernbanefærgeforbindelse til Spodsbjerg og LB- jvnf tidligere tråd.


Ole

Nakskov Havn

af Steffen Jacobsen, 14/4 2017, 17:57 (2790 dage siden) @ gamle ole2

Det var først i efteråret 1958, at overfarten fik rigtige færgelejer med broklap osv., indtil da lastede man biler over sideporte under ret primitive forhold. Behovet for at overføre jernbanevogne mellem Nakskov og Spodsbjerg har næppe været stort, og da banen mellem Spodsbjerg og Rudkøbing blev nedlagt allerede i 1962, må en investering i jernbanefærger på Langelandsbælt nok siges at havde været spild af penge.

Nakskov Havn

af gamle ole2, 15/4 2017, 11:00 (2789 dage siden) @ Steffen Jacobsen

Ved det godt. Ville næppe ha sin gang på jorden. Men det var principielt ikke meget der manlede hvilket jo foto klart virker. Men kun et tankesksperiment.

Ole

Nakskov Havn

af Anders Madsen, 25/4 2017, 21:49 (2779 dage siden) @ Michael Olsen

Postkort af færgen Langlandsbælt i havnen i Nakskov. Mit spørgsmål er, om bussen tilhører Lollandsbanen?

Postkort sendt 14. marts 1965 fra Holeby på Lolland til Ødis i Jyllands.

På forhånd tak for evt. svar.

Mvh Michael

[image]

Et nedslag i historien fra før rutebilforbindelsen:

[image]
Lolland-Falsters Socialdemokrat 27. december 1950

Nakskov Havn

af Michael Olsen, 25/4 2017, 23:31 (2779 dage siden) @ Anders Madsen

Ja, der er desværre ikke noget nyt under 'bæltestedet'.

Jeg så helst flere broer og bæltforbindelser - og især letbaner, læs sporveje i de større byer. Men det trækker ud, når man hellere bygger motorveje i de tyndt befolkede områder i Jylland, hvor fartgrænsen kun er vejledende,

Mvh og nu håber jeg, at foråret snart kommer
Michael

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak