Oprangering af rødt InterCity

af jhcn, Lystrup, Århus, 29/11 2012, 19:14 (4360 dage siden)

Jeg har bl.a. læst på lektien i bogen "Fra lyntog til Intercity" og har desuden læst med her:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=49569
og her:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=49546

Er det korrekt forstået af et normalt oprangeret IC-tog i slutfirserne i Holstebro (med retning mod København) ville være A-B-Bk-B-B og at vognnumrene så ville være 11-12-13-14-15?

På forhånd tak for hjælp fra jer der husker bedre end jeg!!

Oprangering af rødt InterCity

af Ole Dinesen ⌂ @, 29/11 2012, 19:21 (4360 dage siden) @ jhcn

Jeg har bl.a. læst på lektien i bogen "Fra lyntog til Intercity" og har desuden læst med her:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=49569
og her:
http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=49546

Er det korrekt forstået af et normalt oprangeret IC-tog i slutfirserne i Holstebro (med retning mod København) ville være A-B-Bk-B-B og at vognnumrene så ville være 11-12-13-14-15?

På forhånd tak for hjælp fra jer der husker bedre end jeg!!

Næsten korrekt :-) Omvendt oprangering og nummerering.

Her ses IC 119 til Thisted den 28/10-1989 med oprangeringen MY+MY+B(22)+B(21)+A(11)+B(12)+Bk(13)+B(14+B(15):
http://www.oledinesen.dk/danmark-1983-1989/?album=159&gallery=183&pid=3787

Oprangering af rødt InterCity

af jhcn, Lystrup, Århus, 29/11 2012, 20:02 (4360 dage siden) @ Ole Dinesen

Næsten korrekt :-) Omvendt oprangering og nummerering.

Mange tak!!

Skønt billede - ville ønske jeg havde taget flere billeder som ung knægt i Holstebro.... Men det havde jeg ikke råd til, så jeg stod bare ved posthuset og nød synet (og lyden!)

Avatar

Oprangering af rødt InterCity

af ove, Struer, 30/11 2012, 10:39 (4360 dage siden) @ jhcn

som ung mand var jeg i praktik i Holstebro (bor i Struer) og tog toget hver morgen. Jeg kan stadig huske højttalermeldingen der kom "Intercitytog mod København, 7:32 spor 1. Indtil Fredericia standser toget i Holstebro, Aulum, Vildbjerg, Herning, Brande Give og Vejle :-) Utroligt hvad der bider sig fast. Toget var som oftest MY/MX trukket men nogle gange også MZ. Der kunne men godt mærke forskellen i HK.

I parantes bemærket tog jeg nogle gange et tidligere tog, hvis vi skulle køre langt (på arbejdet), omkring kl 6 og det var et ret interessant tog. Jeg tror man benyttede det til at sende nogle af de lokomotiver retur der var kommet op med godstog i løbet af natten for det var tit med 2-3 lokomotiver i forspand og så bare en eller to personvogne og en enkelt godsvogn. Jeg har en gang oplevet at der var 3 MZ, en personvogn og en godsvogn. De trak nok ikke alle tre men det var en pudsig oprangering.;-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak