Kalundborg eller ej? OT: Brunkul ikke over Storebælt
. Mit gæt er, at vognene er lejet til lokale transporter af brunkul, der under krigen ankom med skib fra Jylland, det måtte jo ikke gå med jernbanen over Storebælt, men det er kun et gæt.
Det er jeg for grøn til at have hørt før, og det pirrer min nysgerrighed.Hvorfor måtte brunkul ikke gå med jernbane over Storebælt?
Kapacitetsproblemer. Færgerne havde mere end rigeligt at gøre med den almindelige godstrafik, og der var stor mangel på godsvogne. Derfor blev de brunkul, som skulle til Østdanmark, hvor man ikke kunne klare sig med midtsjællandske tørv alene, udskibet fra de østjyske havnebyer; Kolding, Vejle og Horsens. Så kom vognene ogdå hurtigere tilbage til Midtjylland til næste transport. Nu kan jeg så forstå på min øresnegl, at netop de ovenfor i tråden nævnte lokalvogne har en anden baggrund end brunkultransporterne, så de var et sidespring i en forkert retning. Ligeledes viser det sig, at Kallundborg Kulkompagni faktisk havde egne åbne lokalvogne, ligesom Korsør Margarinefabrik havde; dem kendte jeg blot ikke.