DSB 10t-troljer- historie (+ 3 fotos)

af Niels Munch, 8/2 2017, 15:55 (2845 dage siden) @ Muncken
redigeret af Niels Munch, 8/2 2017, 16:18

[image]> Trolje 87 i skive 2016


Typen blev vel egentlig lanceret i 1950'erne:

[image]DSB Trolje nr. 16 i Holte, december 1958 (nm).

..... og videreudviklet til denne udgave, hvoraf LJ og HFHJ nyanskaffede hver én i begyndelsen af 1980'erne:

[image]LJ MT 1, Maribo 04.07.1983 (nm).

DSB havde også anskaffet typen i et af mig ukendt tal, og medio 1990'erne blev de, der fortsatte i drift, af bl.a. arbejdsmiljøhensyn forsynet med nye og større førerhuse m.v.:

[image]Aarsleff Trolje 70002 "Majbrit" (ex DSB 51) i Halsskov, 23.09.2014 (nm).

Det skete ved sporværktøjsdepotet i Langaa, hvor man bl.a. fortalte, at de nye førerhuse leveredes fra en fabrik i Herning.

En del DSB/BDK troljer er i tidens løb solgt til privatbaner m.fl.

I denne tråd i det andet forum er behandlet en række eksempler på troljer, også af andre typer.

PS: Maskinfabrikken JøLeMo A/S eksisterede 1978-2006.


M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak