"Sporhunden" - men hvilken bane?
Som vanligt: Hvor og hvornår? Og nu kører stopuret!
God fornøjelse
Niels
Som vanligt: Hvor og hvornår? Og nu kører stopuret!
God fornøjelse
Niels
Jeg har hvis kørt her flere gange.
Dog ikke på skinnecykel
Mvh.
Poul.
Hehe, men du har jo kørt overalt !
Er det Nørre Nebel-Nymindegab banen?
Er det Nørre Nebel-Nymindegab banen?
Jow, rigtigt, men hvornår mon biledet er taget?
M.v.h.
Niels
Vildt gæt:
En regnvejsdag om efteråret/vinteren omkring 2008.
Hehe, men du har jo kørt overalt !
Ja ! - næsten
Billedet kunne såmænd være taget i går eller i dag,
med de nuværende vejrforhold her i området.
Mvh.
Poul.
Billedet kunne såmænd være taget i går eller i dag,
med de nuværende vejrforhold her i området.
Nymindegab Plantage, 19.01.2017 (LM).
Ja, lidt snyd er det vel at bringe billedet i herreværelset, for det er nemlig taget tidligt i formiddags under sønnekes morgenløb i Nymindegab Plantage - på den del af banen, hvor der kan skinnecykles. Noget er jo omdannet til banesti.
Den historiske dimension følger så her:
Nymindegab. Ophav: Sylvest Jensen. År: 1959. KBs Luftfotosamling - Id: B02723_001.tif (klik på billedet for større udgave).
Til venstre tracéen for den nedlagte militærbane mod stranden, til højre sporet, der ender ved Nymindegablejren ("Nymindegab H").
Et billede fra dengang, banen var intakt:
Vestbanen, strækningen Nr. Nebel-Nymindegab 1989. Fotograf: Ukendt. Arkiv: Varde Lokalhistoriske Arkiv - Nummer B23279 (klik på billedet for større udgave).
Selv har jeg kun befaret strækningen en enkelt gang, i MHVJs motortog:
MHVJ motortog: APB M 1 - VNJ C 25 - FFJ M 1210 i Nymindegab, juli 1993 (nm).
..... sammen med Chr. Nielsen og B.A. Christensen, der skulle mødes med områdets turistchef i Nymindegab.
Det ville være herligt med flere billeder - gerne med tog - fra denne særlige strækning!
Bedste hilsener
Niels
Bortset fra de første 800 m. efter Nr. Nebel station, hvor sporet er fjernet, kan der skinnecykles helt til landevejen i Nymindegab.
Sporet i Nymindegablejren er også fjernet.
Er man til cykel med gummihjul, løber der en cykelsti langs sporet fra Nr. Nebel til Nymindegab.
Nymindegab H med særtog for Kolding Lokomotiv Klub, den 1. dec. 1968.
VNTJ 9 + VNJ E 41 + VNJ C xx + VNJ C xx + Ks-vogn med militærkøretøj til Nymindegablejren.
Mvh.
Poul.
Som en lille fortsættelse til historien her:
https://da.wikipedia.org/wiki/Varde-N%C3%B8rre_Nebel_Jernbane
kan man jo på luftfotoet tydeligt se sporudfletningen i nederste venstre hjørne og hvor man kan følge det optagne spor lige op og drejende svagt mod højre (nord) og ud til FLAK ARTILLERIE SCHIESSPLATZ i klitterne. Den var den ene årsag til at bygge jernbanen til ”Nørre Newel”. Den anden årsag var jo kystbefæstningerne, hvoraf en del stadig kan ses, især oppe på klinten fra lejren og ned mod ”Æ Gaf”.
Alt dette skulle jo huse soldater, hvorfor ORG. TODT opførte det vi i dag kender som Nymindegab lejren, der nu er hjemsted for Hjemmeværnets skolevirksomhed. Men bemærk måden at bygningerne er bygget på, anlagt som gårde. Men kommer man tæt på kan det meget tydeligt ses, at byggestilen er Frisisk og ikke Vestjysk. Kraftige murbuer, taget, dør- og vinduesrundinger m.v. Selv brandhanerne er typisk tyske for militære installationer. Udlægningen skulle angiveligt være for at kamuflere bygningerne som gårde og ikke som en militær installation. Ude fra billedet stik nord, hvis man følger sporet over vejen og ind i lejren, blev der bygget værksteder. De to/tre? spor endte med HØJE side- som enderamper, således at man kunne læsse fra siden også direkte på vognene. Ganske smart i stedet for den evindelige bakken/frem kørsel over 10-12 fladvogne med en 52 tons kampvogn, ikke altid lige morsomt. Yderligere var der en typisk tysk meget stor portalkran. Dette kompleks anvendte hæren efter krigen til værksteder og bl.a. reparation af kampvogne.
Ud over hjemmeværnet, var lejren i en stor periode også hjemsted for en afdeling HORNEST JOHN raketter. Da de blev udfasede overtog hjemmeværnet så hele lejren minus værkstederne.
I en lang periode, kender ikke hvornår det sluttede, blev der på ”skiftedagene” kørt særtog til lejren for de i hundredevis af hjemmeværnsfolk, der skulle på kursus. Det var ret store tog med mange vogne. Men privatbilismen stoppede dette.
Hjemmeværnet havde for resten i lang stillet en litra K til rådighed for indøvelse af sabotage!
Da den kolde krig var færdig, blev Nymindegab værkstederne i slutningen af 1990´erne anvendt af forsvaret som en ”site” for materiel, der skulle destrueres jf. CFE-traktaten. Det vil sige, at den ”anden side” pludseligt frit og kvit kunne kontrollerer området. DET skulle man lige vænne sig til.
Køre man ud af lejren og tilhøjre ud mod klitterne, passerer man først Nymindegab Kro, hvor især stegt ål med stuvede kartofter kunne give en pokkers hovedpine – ålefedtet ! Hvor vejen drejer mod nord i klitterne kan man stadig se en gevaldig stor og lang beton kampvognsspærring, da man faktisk kører igennem den.
Altså et område af historisk værdi på historisk- som jernbanemæssigt og absolut et besøg værd.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Det siges, at grunden til at Nymindegablejen er bygget i Frisisk byggestil, skyldes at der blev forbyttet nogle byggetegninger,
og der således skulle ligge en tilsvarende lejr i vestjysk byggestil et sted omkring den Tysk - Hollanske grænse.
Mvh.
Poul.
I fortsættelse af beretningen om Hjemmeværnets (HJV) brug af Nymindegablejren skal opmærksomheden henledes på denne levende artikel "Med IC3-tog til Nymindegab - Usædvanlig togtur ad det gamle tyske rangerspor i anledning af Jernbanehjemmeværnets 50-års jubilæum", der findes i Hjemmeværnsbladet nr. 4, juli 2001.
Det er Jørgen Finn Adsersen i Outrup, der har gjort opmærksom på denne usædvanlige personbefordring ad banen til Nymindegab. Samtidig har Jørgen sendt mig disse billeder:
HJV IC3-tog i Outrup, 9. juni 2001 (Jørgen F. Adsersen).
HJV IC3-tog På Nymindegab H, 9. juni 2001 (Jørgen F. Adsersen).
Det var MF-togsættene nr. 11 og 92, der stod for transporten.
Mange tak til Jørgen for bidraget!
Bedste hilsener
Niels
Kære Poul eller andre.
Denne historie med de forbyttede tegninger har jeg også hørt flere gange. Men adspurgt på HVS kender ingen til eventuelle tegninger og ej heller har nogen "besøgt" det modsatte sted og dermed fået konfirmation på historien.
Er der nogen af læserne der ved noget mere eksakt? Og hvis ikke er det da en god historie.
Med venlig hilsen og næsten godnat!
Steffen Dresler
Det siges, at grunden til at Nymindegablejen er bygget i Frisisk byggestil, skyldes at der blev forbyttet nogle byggetegninger,
og der således skulle ligge en tilsvarende lejr i vestjysk byggestil et sted omkring den Tysk - Hollanske grænse.
Hej Poul,
Det er vist en mytoman, som har bundet dig en skrøne på ærmet.
I sin bog "Den vestjyske klitgård - fra Nymindegab til Nissum Fjord" fortæller Peter Duun Andersen bl.a., at der langs den jyske vestkyst ligger en perlerække af fortrinsvis firlængede grundmurede, stråtækte gårde af meget høj arkitektonisk kvalitet. Gårdene er alle opført i 1800-tallet under påvirkning af frisisk byggeskik. Mange eksisterer endnu i dag, men et forholdsvis stort antal er i de senere år forsvundet eller ombygget i en grad, så de har mistet væsentlige bygningskulturelle værdier. Desuden ligger mange i dag indeklemt i en tæt sommerhusbebyggelse, der har berøvet gårdene det smukke samspil med klitlandskabet.
Så frisisk byggeskik var i 1940'erne almindelig for de større gårde i Vestjylland, og tyskerne ville have været godt dumme, hvis de ikke også opførte de større militære bygninger i området i samme byggeskik.
Det siges, at grunden til at Nymindegablejen er bygget i Frisisk byggestil, skyldes at der blev forbyttet nogle byggetegninger,
og der således skulle ligge en tilsvarende lejr i vestjysk byggestil et sted omkring den Tysk - Hollanske grænse.
Hej Poul,Det er vist en mytoman, som har bundet dig en skrøne på ærmet.
Den slags historier florerer åbenbart flere steder, også om Toldboden i Aabenraa. I artiklen under linket står bl.a.:
"Et hårdnakket rygte vil vide, at arkitekt L.A. Winstrups tegning til toldboden i Aabenraa blev forbyttet med tegningerne til en toldbod på de dansk-vestindiske øer, og toldbygningen på skibbroen i Aabenraa skulle have stået på de vestindiske øer.
Forklaringen på bygningens særprægede udseende har dog ikke kunnet dokumeres."
Skrøne eller ikke skrøne, kan altid diskuteres, men jeg fik i sin tid oplysningen af Kasernemesteren i Nymindegablejren,
mens der blev ventet på aflæsning af en "død" Centurion-kampvogn fra Næstved.
Mvh.
Poul.
Hvornår og hvorfor blev sporet kappet?
Forsvarets Værksteder var eneste kunde og efterhånden som "fredsdividenden" var blevet betalt, var der ikke mere brug for et panserværksted i det format.
Og da antallet af reparable enheder blev mindre, holdt op mod omkostninger for at holde sporet farbart, valgte man så, at der ikke mere var brug for jernbanetransport. De ting der skulle repareres, kunne/kan transporteres på transporter.
Hjemmeværnets brug for transport af elever var da også for længst en saga.
Jeg husker ikke året.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
DJK kørte sidste gang på sporet i 2002.
DJK kørte sidste gang på sporet i 2002.
F.eks. med MB 52+53 Nymindegab-Esbjerg den 11.01.2002:
Klargøring inden afgang fra Nymindegab H
Ankommet til Nørre Nebel ... meget passende i tiltagende "Nebel"
De ca. 800 spor fra Nr. Nebel station og til Blåbjergvej, blev fjernet i 2010.
Den daværende Overbanemester, har oplyst mig, at det var et krav fra Trafikstyrelsen at der ikke var sporforbindelse
mellem Vestbanen og "skinnecykelstrækningen".
Mvh.
Poul.
Forsvarets Værksteder var eneste kunde og efterhånden som "fredsdividenden" var blevet betalt, var der ikke mere brug for et panserværksted i det format.
Og da antallet af reparable enheder blev mindre, holdt op mod omkostninger for at holde sporet farbart, valgte man så, at der ikke mere var brug for jernbanetransport. De ting der skulle repareres, kunne/kan transporteres på transporter.
Hjemmeværnets brug for transport af elever var da også for længst en saga.
Jeg husker ikke året.Med venlig hilsen
Steffen Dresler
Der har ikke været kørt hjemmeværnselever med tog til/fra Nymindegab efter 1972.
Mvh. Poul.
Travlhed på VNJ omkring den 17/9 1978 jfr. nedenstående lille uddrag af forstærkningen den 17/9-78, der var på hele syv sider.
Mvh
Georg
Vi manglede heller ikke beskæftigelse denne dag
Mvh.
Poul.
Og sådan så der ud derude i dag, 1 år senere med sne:
Nymindegab plantage 17.01.2018 (LM).
M.v.h.
Niels
..... i år var der ingen sne; men det kommer der måske:
Ved Nymindegab, 25.01.2019 (LM).
M.v.h.
Niels
Uberørt af snestormen, der hærgede især Nordjylland ved julemånedens start:
Nymindegab Plantage 02.12.2021 (LM).
M.v.h.
Niels