En bøjet trolje
Er der nogen, der kender de nærmere omstændigheder? Min første tanke var Olsenbanen og nogle tunge guldbarrer, men det var vist en lastbil, der sank sammen.
af Tommy Nilsson , Ringsted, 24/11 2012, 13:58 (4368 dage siden)
Er der nogen, der kender de nærmere omstændigheder? Min første tanke var Olsenbanen og nogle tunge guldbarrer, men det var vist en lastbil, der sank sammen.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 24/11 2012, 14:40 (4368 dage siden) @ Tommy Nilsson
Jeg tror den er kommet i klemme imellem noget andet.
Prøv at se pufferne - de er bøjet så de faktisk står nærmest lodret som "de skal".
Prøv så at se undervognen - der er en opbygning ved pufferplanken således at kraften fra disse overføres til rammen - men fordi pufferne er over rammerne påføres rammen her et moment.
Hvis slaget ind på pufferne er kraftigt nok kunne man forestille sig momentet stort nok til at bukke rammen som det ses her - men der har dæleme været et stort og rent slag!
Så et solidt rangeruheld?
af Niels Munch, 24/11 2012, 15:26 (4368 dage siden) @ Tommy Nilsson
Vi købte engang én på Østbanen - til reservedele -, som led af samme syndrom, dog knap så "knækket". Man havde løftet i noget tungt, men glemt at sænke støttebenene! Og så var der dømt skrot. Var der en epidemi i 1993?
Ex DSB Trolje 115 "Bananen" (Meulengracht 1968) ank. til Hårlev, juni 1993 (nm).
"Jens Vognbjørn" leverede.
M.v.h.
Niels
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 24/11 2012, 16:09 (4368 dage siden) @ Niels Munch
Man havde løftet i noget tungt, men glemt at sænke støttebenene!
Det var min teori B da det er tydeligt at knækket er sket der hvor kranen er fæstnet og hvor støttebenene sidder. Jeg tænkte bare at den almindelige "lastvognskran" vel ikke havde kræfter nok til at bukke de ret kraftige vanger. Der skal altså noget til at bøje sådan en U-bjælke i de dimensioner.
af Erik Olsen , Ishøj, 24/11 2012, 17:01 (4368 dage siden) @ Michael Deichmann
Jeg tænkte bare at den almindelige "lastvognskran" vel ikke havde kræfter nok til at bukke de ret kraftige vanger. Der skal altså noget til at bøje sådan en U-bjælke i de dimensioner.
På sådan en 10 t Meulengracht/Jølemo-trolje er undervognen faktisk ikke så forfærdeligt kraftig når man regner på den. Som Michael nævner er en væsentlig del af problemet at den lodrette afstand fra midte puffer til midte længdedrager giver et stort bøjningsmoment i drageren.
af KimC, 25/11 2012, 13:13 (4367 dage siden) @ Michael Deichmann
Man havde løftet i noget tungt, men glemt at sænke støttebenene!
Det var min teori B da det er tydeligt at knækket er sket der hvor kranen er fæstnet og hvor støttebenene sidder. Jeg tænkte bare at den almindelige "lastvognskran" vel ikke havde kræfter nok til at bukke de ret kraftige vanger. Der skal altså noget til at bøje sådan en U-bjælke i de dimensioner.
Men det forklarer så ikke hvorfor pufferne i begge ender er blevet beskadiget.
Den har givetvist været i klemme.
af Michael Deichmann , Gribskov kommune, 25/11 2012, 14:44 (4367 dage siden) @ KimC
Man havde løftet i noget tungt, men glemt at sænke støttebenene!
Det var min teori B da det er tydeligt at knækket er sket der hvor kranen er fæstnet og hvor støttebenene sidder. Jeg tænkte bare at den almindelige "lastvognskran" vel ikke havde kræfter nok til at bukke de ret kraftige vanger. Der skal altså noget til at bøje sådan en U-bjælke i de dimensioner.
Men det forklarer så ikke hvorfor pufferne i begge ender er blevet beskadiget.
Den har givetvist været i klemme.
Præcis! Det var også det jeg bemærkede. Det har været et ordentligt smæld.
af 1146Repratør, 25/11 2012, 22:21 (4367 dage siden) @ Niels Munch
Vi købte engang én på Østbanen - til reservedele -, som led af samme syndrom, dog knap så "knækket". Man havde løftet i noget tungt, men glemt at sænke støttebenene! Og så var der dømt skrot. Var der en epidemi i 1993?
Ex DSB Trolje 115 "Bananen" (Meulengracht 1968) ank. til Hårlev, juni 1993 (nm)."Jens Vognbjørn" leverede.
M.v.h.
Niels
Hej Niels
Har Østbanen stadig reservedele til at ligge fra denne trolje?
af Niels Munch, 25/11 2012, 23:10 (4367 dage siden) @ 1146Repratør
Har Østbanen stadig reservedele til at ligge fra denne trolje?
Aner det ikke! Østbanen havde i sin tid 2 driftsklare af samme type, hvoraf 1 kom til SHS Skjoldenæsholm i 2002.
Selv forlod jeg Østbanen i maj 2002 til fordel for Hovedstadens Lokalbaner A/S; herefter blev Østbanen drevet af Lokalbanen A/S og fra 2009 af Regionstog A/S, så der kan være sket meget. Men spørg evt. sidstnævnte.
M.v.h.
Niels
af Niels Munch, 28/11 2012, 17:35 (4364 dage siden) @ Niels Munch
Teorien eller formodningen om, at DSB Trolje 115 "havde forløftet sig", er nu skudt i sænk af et 1. hånds vidneudsagn, mailet til mig fra en af dette forums flittige læsere:
"I slutfirserne / starthalvfemserne agerede trolje 115 rangertraktor i Slagelse. 7574 afsatte hver nat 2 Hbis-vogne i spor 1 som postvæsnet herefter tømte. Når det var sket, blev de rangeret til "HJ-rampen" (ved pakhuset) af trolje 115, ført af en stationsbetjent. Havde man "glemt" at samle luft mellem trolje og vogne, kunne det være svært at stoppe i tide, og troljen kom herved i klemme mellem sporstopper og vogne. Det sket jævnligt. På et tidspunkt var den blevet så skæv at den fik frataget attesten, og til sidst fik den kørselsforbud. Den havde i al den tid slet ikke kran".
På Mikkel Elling's udmærkede hjemmeside findes oven i købet et foto af Trolje 115 i Slagelse:
http://www.mikkel-elling.dk/Billeder-Tog/DSB%20Trolje%20115%20Slagelse%20031292.jpg .
Bedste hilsener & tak for beretningen
Niels
af Erik Kjærgaard, 24/11 2012, 22:51 (4368 dage siden) @ Tommy Nilsson
Har ikke svaret.
Men kunne det være den, der i Sindal (Sa) kom ud for "en presset situation"?
Årstallet kunne meget vel passe.
De venligste hilsener
Erik Kjærgaard
af MH-B, 26/11 2012, 19:17 (4366 dage siden) @ Tommy Nilsson
Hej.
Der er vist flere der er endt i den facon.
Jeg har hørt fra kolega at der var et uheld i Skelbæk, hvor løbske vogne kom ned af bakken og klemte en trolje op mod en sporstopper. Det var vist TR100.
Mvh. Martin
af Ole Dinesen , 26/11 2012, 20:39 (4366 dage siden) @ MH-B
Der er vist flere der er endt i den facon.
Jeg har hørt fra kolega at der var et uheld i Skelbæk, hvor løbske vogne kom ned af bakken og klemte en trolje op mod en sporstopper. Det var vist TR100.
Den kan ses her:
http://www.oledinesen.dk/danmark-1990-1999/?album=163&gallery=218&pid=4995
af LBC, 28/11 2012, 17:03 (4364 dage siden) @ Tommy Nilsson
Min far har fortalt om et uheld i Lejre hvor et Mz-lokomotiv fortsatte ud i det lange afløb i Hvalsø-enden. Her stod et eller flere arbejdskøretøjer som ikke slap så godt fra mødet med Mz-eren.
Ved nærmere eftertanke må det uheld være sket ca 1988. Da kom en Mz med "knækket" forende ind til reparation på Cvk Kh mens jeg var lærling.
Mvh
Lars
af Filip Gram, 28/11 2012, 22:13 (4364 dage siden) @ LBC
Min far har fortalt om et uheld i Lejre hvor et Mz-lokomotiv fortsatte ud i det lange afløb i Hvalsø-enden. Her stod et eller flere arbejdskøretøjer som ikke slap så godt fra mødet med Mz-eren.
Ved nærmere eftertanke må det uheld være sket ca 1988. Da kom en Mz med "knækket" forende ind til reparation på Cvk Kh mens jeg var lærling.
Hej Lars
Kan det være denne?
http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=8&lokid=125
- Umiddelbart ser førerhuset ikke knækket ud, og det er heller ikke Lejre, men så ofte er sådan noget vel heller ikke sket?
/Filip