Mellemblok

af Allan Testrup, 18/12 2016, 12:13 (2946 dage siden)

Igen et spørgsmål om mellemblokpost.
Var der en mellemblokpost mellem Forlev og Slagelse?
Og hvad hed den?

Hilsen Allan

Mellemblok

af Børge Sundahl, 18/12 2016, 12:20 (2946 dage siden) @ Allan Testrup

Da jeg var elev i Forlev var der ingen

Mvh Børge

Avatar

Mellemblok

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/12 2016, 19:17 (2946 dage siden) @ Allan Testrup

Igen et spørgsmål om mellemblokpost.
Var der en mellemblokpost mellem Forlev og Slagelse?
Og hvad hed den?

Jo, men du er nok ikke gammel nok til at have oplevet den. Den 3. juli 1915 etableredes der en blokpost ved vogterhus 64 (4,2 km fra Slagelse/2,8 km fra Forlev), men den blev nedlagt på et så tidligt tidspunkt, at den ikke nåede at få tildelt navn og stationsforkortelse i 1949 sammen med de øvrige mellemblokposter.

Derudover har der ligget en station: Vaarbyaa Station, som etableredes i efteråret 1937 og nedlagdes i december samme år. Vaarbyaa Station var en interimistisk overgangsstation mellem dobbelt- og enkeltsporet strækning under forstærkningsarbejder på broen over Vårby Å. Der indlagdes sporskifter på begge sider af broen, der således blev befaret som enkeltsporet strækning, og der opstilledes signal for kørsel ad nordre spor (= højre spor Slagelse - Forlev), medens kørsel ad søndre spor dækkedes af Forlev stations udkørselssignal.

Mellem Forlev og Svendstrup Sjælland har der ligget hele to blokposter: Tjæreby (Vh 67a) 2,4 km fra Forlev fra 28. april 1909 til 31. marts 1913, og derefter en blokpost uden navn 5,3 km fra Forlev ved vogterhus 68a fra 1. april 1913 til engang i 1931. Sidstnævnte post erstattede blokposterne Tjæreby og Svendstrup Sjælland (6,0 km fra Forlev).

I Svendstrup Sjælland var der mellemblokpost (samt billetsalgssted med "periodiske" sidespor) fra 28. april 1909 til 31. marts 1913 og igen fra engang i 1931 til 6. april 1962, dog kortvarigt togfølgestation i hvert fald den 3. og 4. marts 1953 og muligvis også i andre perioder. Sikkerhedsmæssigt havde den private holdeplads med sidespor i Svendstrup status af krydsningsstation fra 1. april 1874 til 30. april 1898, men altså igen før din tid, og station har Svendstrup aldrig været ekspeditionsmæssigt; siden 1898 kun billetsalgssted med "periodiske" sidespor over fire omgange. og nå ja, for at gøre forvirringen total, så var her stykgodsekspedition fra i hvert fald før 1908 frem til udgangen af marts 1911 (derefter kun banepakkeekspediton frem til billetsalgsstedet nedlæggelse og persontrafikkens ophør 27. maj 1961).

Mellemblok

af KimC, 18/12 2016, 20:03 (2946 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Genopstod Svendstrup Sj ikke i en periode under byggeriet af Storebæltsforbindelsen? Jeg reddede mig en gang en tur i førerrumet på et Ma lyn, og der fik vi stop i - så vidt jeg husker - Svenstrup på grund af glemt signalgivning.

Mellemblok

af Børge Sundahl, 18/12 2016, 20:08 (2946 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Fin udredning af sikkerheden omkring Forlev, og som du skriver var det før min tid.

Børge

Mellemblok

af Niels Buch, 18/12 2016, 21:41 (2946 dage siden) @ KimC

Genopstod Svendstrup Sj ikke i en periode under byggeriet af Storebæltsforbindelsen? Jeg reddede mig en gang en tur i førerrumet på et Ma lyn, og der fik vi stop i - så vidt jeg husker - Svenstrup på grund af glemt signalgivning.

Hej Kim

På DVD'n med førerrrumsoptagelser fra MY 1101 mellem København H og Odense som Jernbanemuseet i Odense har udgivet passeres Svendstrup Sjælland under byggeriet af Storebæltsforbindelsen. Det er mig der har lavet optagelserne.

På billederne nedenfor kan du se indkørselssignalerne til stationen og selve forgreningen mellem sporene til Korsør gamle station og den nye.

[image]

[image]

Hilsen
Niels

Mellemblok

af Allan Testrup, 19/12 2016, 18:59 (2945 dage siden) @ Allan Testrup

Tak for en rigtig god orientering om Forlev og omegn.

Og god jul til jer-

Mvh

Allan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak