Kalenderlåge nr. 10 - 2016 - LØST
Godkendt som svar på spørgsmål 3 - med to ud af tre må det være dig Niels, som har stafetten og står for låge nr. 11!
Ifølge mine oplysninger, der stammer fra bogen, som du selv henviser til, blev Ferrovia Padova-Piazzola's tre damplokomotiver solgt eller rettere byttet med to kraftigere maskiner fra privatbanen Ferrovia della Valle de Senio i 1915.
I 1922 kom de tre lokomotiver imidlertid tilbage til deres oprindelige ejer, og de blev nu grundigt renoveret på værkstedet ”Officine Stanga de Padova” med nye større førerhuse bygget helt i stål og sandkasse ovenpå kedlen. Grunden til generhvervelsen var sikkert, at Ferrovia Padova-Piazzola i 1923 blev forlænget til Carmignano.
I hvert fald en af de tre maskiner overlevede 2. Verdenskrig, men selve banen blev nedlagt pr. 31. december 1958.
Jeg ved ikke, hvor lette spørgsmålene var, men i det mindste må emnet kunne kaldes historisk!
Bedste hilsner
Hans