Kalenderlåge nr. 10 - 2016

af Hans T. Møller, 10/12 2016, 07:03 (2940 dage siden)

Dagens billede er hentet i en bog, og jeg beklager, at man kan se rasterne. Der er tale om et udsnit af et postkort fra før 1. Verdenskrig.

Hvis lokomotivet i baggrunden forkommer bekendt, er det meget naturligt. Det er bygget efter tegningerne til en dansk type, men både postkort og lokomotiv er udenlandsk.

Spørgsmålene er nu:

1. Hvilken dansk type er lokomotivet en kopi af?
2. Hvilken jernbane ejede lokomotivet?
3. Hvor mange eksemplarer af typen ejede banen?

Bonusspørgsmål: Den oprindelige ejer solgte på et tidspunkt maskinen, men købte den tilbage igen. Hvad hed den midlertidige ejer?

God fornøjelse. Hvis man kan sine klassikere, burde det være muligt at svare på spørgsmålene. Bonusspørgsmålet er for viderekommende, men dem skal der også være plads til.

Jeg kan kigge på svarene indtil ved halvellevetiden, hvor jeg ”desværre” skal til julefrokost. Jeg vender først tilbage en gang i aften - eller nat.

Bedste hilsner


[image]

Kalenderlåge nr. 10 - 2016

af Hans T. Møller, 10/12 2016, 08:08 (2940 dage siden) @ Hans T. Møller

Jeg skal måske lige tilføje, at "bonusspørgsmålet" er stillet for at give eksperter mulighed for at flash'e deres viden.

Man ikke behøver at besvare det for at vinde retten til at stå for næste låge.

Bedste hilsner

Kalenderlåge nr. 10 - 2016

af Niels Munch, 10/12 2016, 10:26 (2940 dage siden) @ Hans T. Møller

Jeg skal måske lige tilføje, at "bonusspørgsmålet" er stillet for at give eksperter mulighed for at flash'e deres viden.


Lidt morgenkaffegurglen gav følgende bonussvar: La ferrovia del Senio (FVS).

Jeg er ikke nået langt i mit italienske selvstudium, og Google translate virker undertiden ret fordrukken; men Ferrovia Padova-Piazzola (FPP) synes at have haft 3 to-koblede Breda-lokomotiver (fabrikationsnr. 1246-1248) med navnene "Bacchiglione" "Brentella" og "Brenta", bygget i 1910 eller 1911, hvoraf mindst 1 i en periode indtil 1922 var solgt til FVS.

Kilde: http://www.castelbolognese.org/miscellanea/trasporti/ferrovia-del-senio/ .

Sorry, men der er således næppe tale om "ekspertviden", og jeg må tage stort forbehold for sproglige handicaps.


Bedste hilsener
Niels

Kalenderlåge nr. 10 - 2016 - LØST

af Hans T. Møller, 10/12 2016, 10:45 (2940 dage siden) @ Niels Munch

Godkendt som svar på spørgsmål 3 - med to ud af tre må det være dig Niels, som har stafetten og står for låge nr. 11!

Ifølge mine oplysninger, der stammer fra bogen, som du selv henviser til, blev Ferrovia Padova-Piazzola's tre damplokomotiver solgt eller rettere byttet med to kraftigere maskiner fra privatbanen Ferrovia della Valle de Senio i 1915.

I 1922 kom de tre lokomotiver imidlertid tilbage til deres oprindelige ejer, og de blev nu grundigt renoveret på værkstedet ”Officine Stanga de Padova” med nye større førerhuse bygget helt i stål og sandkasse ovenpå kedlen. Grunden til generhvervelsen var sikkert, at Ferrovia Padova-Piazzola i 1923 blev forlænget til Carmignano.

I hvert fald en af de tre maskiner overlevede 2. Verdenskrig, men selve banen blev nedlagt pr. 31. december 1958.

Jeg ved ikke, hvor lette spørgsmålene var, men i det mindste må emnet kunne kaldes historisk!

Bedste hilsner

Hans

Kalenderlåge nr. 10 - 2016 - LØST

af Niels Munch, 10/12 2016, 11:01 (2940 dage siden) @ Hans T. Møller

Jeg ved ikke, hvor lette spørgsmålene var, men i det mindste må emnet kunne kaldes historisk!


Sværhedsgrad er noget subjektivt; men dagens låge gav indblik i en stump italiensk jernbanehistorie, der i hvert fald pirrede min nysgerrighed. Jeg faldt derfor bl.a. over denne side: https://sites.google.com/site/cartolinedipiazzolasulbrenta/la-ferrovia-di-camerini .

Vi ses i morgen
Niels

Kalenderlåge nr. 10 - 2016

af Baumann, 10/12 2016, 08:47 (2940 dage siden) @ Hans T. Møller

Den ligner meget en HS (II ) lokomotiv
Kan det være at vi er i Italien? en Breda-bygget lokomotiv?

Kalenderlåge nr. 10 - 2016

af Niels Munch, 10/12 2016, 09:03 (2940 dage siden) @ Baumann

Den ligner meget en HS (II ) lokomotiv
Kan det være at vi er i Italien? en Breda-bygget lokomotiv?


Kan det oven i købet være, at billedet stammer fra denne bog:

[image]

..... som jeg desværre ikke har i reolen?


M.v.h.
Niels

Kalenderlåge nr. 10 - 2016

af Hans T. Møller, 10/12 2016, 09:17 (2940 dage siden) @ Niels Munch

OK, OK - godkendt som svar på spørgsmål 2!

Ejeren af lokomotivet var Ferrovia Padova-Piazzola, fra 1923: Ferrovia Padova-Piazzola-Carmignano - i Italien.

Kalenderlåge nr. 10 - 2016

af Hans T. Møller, 10/12 2016, 09:14 (2940 dage siden) @ Baumann

Godkendt som svar på spørgsmål 1! Det er en Hs'er.

Kalenderlåge nr. 10 - 2016

af KimC, 10/12 2016, 14:48 (2940 dage siden) @ Baumann

Den ligner meget en HS (II ) lokomotiv
Kan det være at vi er i Italien? en Breda-bygget lokomotiv?

Gad vide om DSB fik talt efter om Breda virkelig leverede alle de Hs der var bestilt. Det er jo siden set at "Breda" produkter oprindelig bestilt til DSB er kommet på uransagelige afveje.

Kalenderlåge nr. 10 - 2016

af Hans T. Møller, 11/12 2016, 10:03 (2939 dage siden) @ KimC

Breda leverede tolv Hs (II) til DSB i 1899-1900, mens de tre til Ferrovia Padova-Piazzola blev bygget i 1910, så de to ordrer har næppe direkte noget med hinanden at gøre.

Men det er da interessant, at man valgte at bygge maskinerne til den lille italienske privatbane efter mere end 25 år gamle danske tegninger. Ved nogen, om fabrikken spurgte Busse om lov til at bruge dem? Findes der spor i arkiverne om sagen?

God søndag til alle her i forum: folk, der kommer med gode indlæg, folk, der rejser gode spørgsmål, saglige kritikere, brokhoveder, fluekne - nej, vi skal ikke være vulgære: folk, der er udpræget detailorienterede, det lyder bedre - samt alle, der bare kommer forbi.

Bedste hilsner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak