Når vi nu er ved temaet "automobilteknologi på skinner", vil jeg godt dvæle ved et par tidlige skandinaviske eksempler:
www.danskebilleder.dk - Århus Kommunes Biblioteker. Lokalhistorisk Samling.
Billednummer: CD0469-123973. Filnavn: b775100-CD0469-123973.tif. Fotograf: E.A. Ebbesen - Demokraten 10.1.1929.
Billedtekst: "Januar 1923, baneterrænet ved Århus Hovedbanegård, motoromnibus til Brabrand."
Billedet er et af de mindre hyppigt viste af Triangel's forsøgsmotorvogn, medens DSB havde den til test på Århus-Brabrand. Kørslen blev en publikumssucces i det omfang, at DSB undertiden måtte erstatte vognen med et mindre damptog. DSB beholdt ikke vognen, men gik videre ad motoriseringens vej med MA og MC. Vognen solgtes 1923 til AHTJ som M 3.
Sveriges Järnvägsmuseums samlinger Bildnummer: Jvm.KAFQ00032.
Billedtekst: "Östra Centralbanans (ÖCJ) motorvagn 23 med släp 26. Tillverkad av AB Svenska Järnvägsverkstäderna. Linköping 1926."
Om denne "bilvagn" er en af de allerførste svenske udgaver af fænomenet, ved Bengt bedre end jeg; men om "rälsbussar" har jeg fundet bl.a.:
"Flera järnvägsföretag experimenterade tidigt med olika rälsbussliknande lösningar för att få ner de höga driftkostnaderna. Under 1920-talet tog till exempel Kalmar-Berga Järnväg och Östra Centralbanan fram lösningar som byggde på ombyggda landsvägsbussar."
Emnet er ikke uinteressant, og i Danmark kan vi følge dette særlige kapitel i jernbanehistorien videre ad sporet "rutebiler på skinner", repræsenteret ved HFJ M 4 og M 6, KRB "Midtsjællænderen", KB Mønboen, FFJ M 1211 samt de robuste, seriebyggede FFJ M 1212 og 1213, AHB M 3204 og AHJ M 5204.
Den sidste til at stå på egne jernbanehjul var denne:
KB Sm 2 i Kalvehave, 22.03.1959 (foto: JB-P, arkiv nm).
Disse danske "galloping gooses" er vel beskrevet i litteraturen, hvorimod der ikke er meget at finde om de mindre inspektionsbiler og lignende "automobiler på jernbanehjul".
Så her ligger en udfordring!
M.v.h.
Niels