DDR - "der Molli" i september 1963 (18 fotos)

af Niels Munch, 6/11 2016, 16:40 (2930 dage siden)

God eftermiddag i Forum,

Det var den 1. september 1963, en tidlig søndag morgen. Søndagskøreplanen bød endnu ikke på nogen buskørsel, hvorfor jeg på min trofaste Grand-knallert tilbagelagde de 10 kilometer til Københavns Hovedbanegård. Vort tog til Gedser afgik nemlig kl. 7:00.

Dansk Jernbane-Klub (DJK, stiftet den 15. januar 1961) gennemførte denne søndag en ekskursion via Warnemünde til smalsporsbanen Bad Doberan-Kühlungsborn.

Bortset fra Skandinavien var det min første udlandsrejse – med eget pas, og så til DDR – kun 2 år efter lukningen af "den indre tyske grænse". Det var vel også DJKs første udlandstur.

Færgen "Warnemünde" http://www.fs-warnemuende.de/ var spritny, afleveret 23. marts 1963 til DR. Der lugtede overalt af kunststoffer og rengøringsmidler.

[image]F/S Warnemünde (Museet for Søfart - filnr. 000023258 )

Næsten hele overfartstiden blev brugt til at deklarere valuta, ure og fotografiapparater samt få udstedt Tagespassierscheine. Og i Warnemünde kom vi gennem en minutiøs pas- og toldkontrol.

Fra DR havde DJK opnået eine kollektive Fotogenehmigung, iflg. hvilken vi måtte fotografere tog i Warnemünde og på smalsporbanen, hvor die Bahnpolizei pænt var til stede. Mine fotos følger her:

Billede 1:
[image]Warnemünde Fährhafen.

Billede 2:
[image]For færgerangeringen stod DR 57 2225 (Rheinmetall AG 1920, FNr. 8).

Billede 3:
[image]Portræt af DR 57 2225 (udrangeret 25.09.1967).

I Bad Doberan, hvortil vi var vel ankommet med 5 Ikarus-turistbusser, stod 5 personvogne i togparret 4615/4616 til vor rådighed. Vores busser fulgtes i øvrigt af en sort EMW med 2 mænd i cottoncoats og bløde hatte (!).

Billede 4:
[image]DR 99 323 rangerer med vores tog i Bad Doberan.

Billede 5:
[image]Personvogne, bemærk de forskellige tagformer.

Billede 6:
[image]"Einheitswagen" DR 990-102 (BC4i, Wismar 1930).

Billede 7:
[image]DR 996-002 (Ppost, Wismar 1913).

Billede 8:
[image]DR 990-303 (C4i, Wismar 1925).

Billede 9:
[image]"Einheitswagen" DR 990-002 (B4i, Wismar 1930).

Billede 10:
[image]DR 99 323 rangerer med vores tog.

Billede 11:
[image]DR 99 323 (O&K 1932, FNr. 12402 – senere 99 2323-6).

I Bad Doberan var der også tid til at fotografere lidt eksempler på godsvogne:

Billede 12:
[image]DR 98-02-03 (GGw, Wismar 1927, omb. til KB 990-316 i 1988).

Billede 13:
[image]DR 98-01-55 (GGw, Wismar 1915, solgt 1970).

Billede 14:
[image]Lidt rystet går det .....

Billede 15:
[image]..... gennem Bad Doberan.

Bild 16:
[image]I Ostseebad Kühlungsborn - lokomotivet løber om.

Dengang var jeg stadig bevæbnet med mit Agfa CLACK og havde kun råd til 2 film, altså i alt 16 stk. 6x9 billeder, alle vist her og alle optaget den 01.09.1963 (nm).

Et postkort fik jeg erhvervet, netop med 99 323:
[image]Tekst på bagsiden: "Molly" auf dem Bahnhof Kühlungsborn-Ost. VEB Bild und Heimat Reichenbach i.V. (V 11 28 3/62 DDR).

Læs endelig her, hvad DJK skrev efter denne vellykkede tur i sine foreningsmeddelelser M 7/63 - september 1963: http://www.jernbaneklub.dk/jernbaneartikler/jernbanen/blad_rsp.asp?searchkeyword=Bad+Do... .

Bemærk, at hjemturen fra Gedser var med et 4-vogns lyntog.


Bedste hilsener
Niels

DDR - "der Molli" i september 1963 (18 fotos)

af Jørgen Pagh Jensen, 6/11 2016, 22:16 (2930 dage siden) @ Niels Munch

Tak - det er fantastiske billeder. Bare man havde været med på den tur! Men jeg var kun 5 år dengang og havde ikke en gang fået mit første Fleischmann-katalog endnu.

Avatar

"Molli" noen år senere - og mere til

af Eyolf ⌂, Slemmestad, Norge, 7/11 2016, 13:17 (2929 dage siden) @ Niels Munch

Takk! Nydelig fotoreportasje fra en sjarmerende bane som fremdeles er vel verd et besøk - nå uten TraPo og Fotogenehmigung, men ved vennlige og imøtekommende ansatte som gjerne åpner alle de dører som åpnes kan. Se bare her!

Og fremdeles kjører toget quasi sporvogn gjennom Bad Doberan:[image]

Har man god tid, er det ikke langt fra Bad Doberan til Putbus på Rügen og "Rasender Roland". Og er man først på Rügen, må man også sørge for å få med seg Eisenbahn- und Technikmuseum Rügen i Prora. Ja, like ved 1930-tallets berømte giganthotell som også inneholder flere interessante museer. God reise!

Avatar

DDR - "der Molli" i september 1963 (18 fotos)

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 7/11 2016, 23:13 (2929 dage siden) @ Niels Munch

Et indlæg med ( i skrivende stund) 2.253 visninger, er noget en webmaster synes om. :-D :-D

DDR - "der Molli" i september 1963 (18 fotos)

af 87-Gruppen, 8/11 2016, 10:11 (2928 dage siden) @ Tommy Nilsson

Mange tak Niels for fine og sjældne billeder!

Hvad laver de to trætønder på 57'erens tender?

Mvh Vagn

DDR - "der Molli" i september 1963 (18 fotos)

af Georg Schmidt, 8/11 2016, 11:02 (2928 dage siden) @ Horst Ebert

Et par billeder ti år senere i Warnemünde.

[image]
Her den lidt mindre spektakulære styrbord side (:-D ) under indsejlingen til Warnemünde set fra KF IX.

[image]


[image]
På skiltet står: Pünktlichkeit im Berufsverkehr Kampfziel und Verpflichtung der Warnemünder Eisenbahner.

Mvh
Georg

Epilog - "der Molli" i august 2008 (+12 fotos)

af Niels Munch, 8/11 2016, 12:12 (2928 dage siden) @ Niels Munch

Kære alle,

Mange tak for positive bemærkninger og bidrag! Via linket i Horst's indlæg ses bl.a., at Svend havde sat et link på Drehscheibe-Online, Historisches Forum (HiFo). Deraf de mange klik, Tommy, fra vore tyske kolleger.

Som det også ses i HiFo, havde jeg bragt reportagen dér den 21.06.2010, men p.g.a. billeddatabasen ImageShack's utilregnelighed fordampede mine billeder derfra :-( .

I februar 1967 gav jeg møde i FLV, og så var det i maaange derefter år slut med rejser bag Jerntæppet. Men 45 år efter DJK-turen, næsten på dato - nemlig 30. august 2008, foranstaltede Forum for Nordisk Jernbanesamarbejde (NJS) en lignende éndags udflugt, denne gang med søsteren 99 2322-8 (O&K 1932, FNr. 12401) som togmaskine.

Her følger mine fotos fra denne tur, nu fortrinsvis optaget i Kühlungsborn West samt på turen mod Bad Doberan:

[image]

[image]Togmaskinen 99 2322-8 (O&K 1932, FNr. 12401).

[image]

[image]99 332 (LOWA Lokomotivbau Karl Marx, Potsdam-Babelsberg (LKM) 1951 F.nr.: 30013) med godsvogn som "blikfang" i Kühlungsborn West.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]Kühlungsborn West-Bad Doberan 30.08.2005 (alle fotos: nm).

Så blev tråden til lidt "før og nu"; bemærk f.eks., at variationen i personvognene er blevet mindre.

Vedr. navnet "der Molli" havde vi forklaringen i denne tråd, hvor der også var en henvisning til denne udmærkede bog om banen: "Der Molli, die Schmalspurbahn Bad Doberan - Kühlungsborn West" af Lothar Schultz, Transpress Verlag 2003 (ISBN 3-613-71208-3).

Banens website: http://www.molli-bahn.de/ .
Wikipedia: https://de.wikipedia.org/wiki/B%C3%A4derbahn_Molli .


Bedste hilsener
[image]
Niels

DDR - "der Molli" i september 1963 (18 fotos)

af Lars Kragh, 8/11 2016, 14:42 (2928 dage siden) @ Niels Munch

I forbindelse med Niels fantastiske beretning fra Molli 1961, vil jeg gerne supplerer med lidt billeder hvordan det så ud i maj 1983.

Det var min første tur til DDR, og siden er banen blevet besøgt flere gange, umiddelbart efter murens fald og i de senere år.

[image]
99-2323-6 Bad Doberan

[image]
Personvogn - sikkert lige ankommet fra værkstedet på en normalspors specialvogn

[image]
99-2323-6 Rangerer i Bad Doberan

[image]
99-2322-8 ved krydsningen i Heiligendam

[image]
99-2332-7 i Kühlungsborn med sneplov

[image]
99-???? og 99-2323-6 i Kühlungsborn West

[image]
99-2323-6 klar til afgang

[image]
99-2323-6 Kühlungsborn

[image]
Krydsning Heiligendamm

[image]
Rigtig "DDR" nostalgi Goethesstrasse Bad Doberan (Trabi og damp)

[image]
Goethesstrasse Bad Doberan

[image]
Den berømte Mollistrasse hvor toget snor sig gennem gaden.

Bare et lille udvalg af den 36 billedes film jeg den dag havde til rådighed ;-)

DDR - "der Molli" i september 1963 (18 fotos)

af Niels Munch, 9/11 2016, 10:36 (2927 dage siden) @ 87-Gruppen
redigeret af Niels Munch, 9/11 2016, 11:02

Hvad laver de to trætønder på 57'erens tender?


Hej Vagn,

Via Drehscheibe har jeg fået de svar, at tønderne sandsynligvis indeholder blødgørings- og antiskummidler til fødevandet. Deutsche Reichsbahn anvendte hhv. soda og et produkt, benævnt "Skiantan", som kan sammenlignes med f.eks. "NALCO", se evt.: https://de.wikipedia.org/wiki/Innere_Speisewasseraufbereitung .

M.v.h.
Niels

"Der Molli" revisited 2021 (+9 fotos)

af Niels Munch, 6/7 2021, 09:06 (1227 dage siden) @ Niels Munch

2021-turen til Mecklenburg-Vorpommern havde vi valgt Bad Doberan som base for at snuse kulrøg fra "der Molli", 900 mm banen Bad Doberan - Kühlungsborn West, formelt RB31.

I f.t. tidligere besøg ligner damptoget sig selv, men omgivelserne bliver stedse mere "velfriserede".

[image]99 2323-6 (O&K 1932) mod Kühlungsborn ved holdestedet "Stadtmitte" i Mollistraße, i baggrunden "Prinzenpalais", Bad Doberan 29.06.2021 (nm).

[image]Krydsning i Heilegendamm med 99 2322-8 (O&K 1932), 29.06.2021 (nm).

Bemærk, at trådtrækket til signaler og bomme er ganske nyt og betjenes på god gammeldags manér af Fdl:

[image]Centralapparatet i Heiligendamm, banens eneste krydsningsstation, 29.06.2021 (nm).

[image]99 2322-8 ved afgang fra Kühlungsborn West, 29.06.2021 (nm).

Imidlertid kunne det interessere, hvad der var nyt på banen "siden sidst". Først et nybygget (2009) damplokomotiv:

[image]99 2324-4 (Meiningen 2009) ankommer til Bad Doberan, 30.06.2021 (nm).

[image]

Dernæst en nylig renoveret rangertraktor:

[image]Rangertraktoren "Angelika" 199 016-7 (LKM 1962) ved remisekomplekset i Bad Doberan, 30.06.2021 (nm).

LKM FNr. 250288/1962, Typ V10C, C-dm, 900 mm
17.12.1962 geliefert an VEB Braunkohlenwerk Borna, Tagebau Witznitz "8" "Di 008-016-A3"
Mitteldeutsche Braunkohlenwerke AG MIBRAG, Tagebau Zwenkau "Di 008-016-A3"
09.02.2000 Mecklenburgische Bäderbahn Molli GmbH & Co. "8" (MBB 199 016-7).

Traktoren blev sat i drift efter renovering på Netinera's værksted i Neustrelitz.

Her kommer så billedet, der retfærdiggør indlægget på det historiske forum :-D :

[image]99 2321 vor dem Prinzenpalais am Alexandrinenplatz. Das Haus im Stil des Klassizismus wurde 1821 eigentlich als Privatresidenz des Erbauers, dem Architekten Carl Theodor Severin, erbaut. Kurz nach der Fertigstellung wurde er dazu gedrängt, das Haus an den Erbgroßherzog, späteren Großherzog Paul Friedrich von Mecklenburg-Schwerin zu verkaufen. Zu DDR-Zeiten war hier eine Schule untergebracht, heute ein Hotel. Foto: 06.09.1983 Joachim Schmidt - Eisenbahnstiftung Bildergalerie.

Og så skal jeg jo lige runde af med udsigten fra Hotel Prinzenpalais ;-) :

[image]99 2322-8 fra Kühlungsborn passerer Alexandrinenplatz i Bad Doberan, 29.06.2021 (nm).


Bedste hilsener
Niels

"Der Molli" revisited 2021 (+9 fotos)

af Baumann, 6/7 2021, 20:09 (1227 dage siden) @ Niels Munch

Nabo bygningen til Prinzenpalais er også interesant, nemlig
denne tidl. Kaiserliche Postamt.
Hvor den i dag tjener som lægepraksis
[image]
Tidl. Postamt, Bad Dobera d. 3. oktober 2020 ( Baumann )

DDR - "der Molli" i september 1963 (4 fotos)

af RJK, 6/7 2021, 21:13 (1227 dage siden) @ Niels Munch

når vi nu er på de kanter så et par billeder fra rostock og karov så kan man jo gætte hvem der er på billed i karov der er en 3-4 stykker her fra men de har lige fået 40år på bagen[image][image][image][image]

"Der Molli" revisited 2021 (+1 foto mere)

af Niels Munch, 6/7 2021, 21:50 (1227 dage siden) @ Baumann

Hej Baumann,

Ja, der er mange statelige bygninger på de kanter. F.eks. er "Haus Gottesfrieden", som toget her passerer på sin vej fra Mollistraße og over Alexandrinenplatz:

[image]99 2323-6 på Alexandrinenplatz, 29.06.2021 (nm).

..... opført 1823-24 af arkitekten bag "Prinzenpalais", Carl Theodor Severin.


M.v.h.
Niels

DDR - "der Molli" i september 1963 (4 fotos)

af RJK, 6/7 2021, 21:58 (1227 dage siden) @ RJK

jeg glemte lige at skrive at de er fra 1981

DDR - "der Molli" i september 1963 (ét 1963-foto mere)

af Niels Munch, 7/7 2021, 08:25 (1226 dage siden) @ RJK

Hej RJK,

Tak for dine supplerende DDR-billeder fra 1981; umiddelbart genkender jeg ingen, men det er der nok andre, der gør ;-) .

Via min kommunikation med forlæggeren Ludger Kenning, der bl.a. har 'arvet' Birger Wilcke's tyske fotos og benyttet dem i flere udgivelser, lykkedes det at steds- og tidsfæste dette foto:

[image]Bad Doberan, DJKs udflugt 01.09.1963 (foto: Birger Wilcke).

Her kan man (jeg) genfinde i hvert fald én af turarrangørerne (Skebye), og måske også mig selv.


Bedste hilsener
Niels

Motorfordon för Järnvägar
Motorfordon för Järnvägar

I 1925 udgav Aktiebolaget Hässleholms Werkstäder i Hässleholm en brochure med en oversigt med tekst og billeder over alle de forskellige typer af motordræsiner, som firmaet kunne levere. Brochuren er i pdf-format og fylder 6 Mb.

Læs mere
Indsend billederVeterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak