DDR - "der Molli" i september 1963 (18 fotos)
God eftermiddag i Forum,
Det var den 1. september 1963, en tidlig søndag morgen. Søndagskøreplanen bød endnu ikke på nogen buskørsel, hvorfor jeg på min trofaste Grand-knallert tilbagelagde de 10 kilometer til Københavns Hovedbanegård. Vort tog til Gedser afgik nemlig kl. 7:00.
Dansk Jernbane-Klub (DJK, stiftet den 15. januar 1961) gennemførte denne søndag en ekskursion via Warnemünde til smalsporsbanen Bad Doberan-Kühlungsborn.
Bortset fra Skandinavien var det min første udlandsrejse – med eget pas, og så til DDR – kun 2 år efter lukningen af "den indre tyske grænse". Det var vel også DJKs første udlandstur.
Færgen "Warnemünde" http://www.fs-warnemuende.de/ var spritny, afleveret 23. marts 1963 til DR. Der lugtede overalt af kunststoffer og rengøringsmidler.
F/S Warnemünde (Museet for Søfart - filnr. 000023258 )
Næsten hele overfartstiden blev brugt til at deklarere valuta, ure og fotografiapparater samt få udstedt Tagespassierscheine. Og i Warnemünde kom vi gennem en minutiøs pas- og toldkontrol.
Fra DR havde DJK opnået eine kollektive Fotogenehmigung, iflg. hvilken vi måtte fotografere tog i Warnemünde og på smalsporbanen, hvor die Bahnpolizei pænt var til stede. Mine fotos følger her:
Billede 1:
Warnemünde Fährhafen.
Billede 2:
For færgerangeringen stod DR 57 2225 (Rheinmetall AG 1920, FNr. 8).
Billede 3:
Portræt af DR 57 2225 (udrangeret 25.09.1967).
I Bad Doberan, hvortil vi var vel ankommet med 5 Ikarus-turistbusser, stod 5 personvogne i togparret 4615/4616 til vor rådighed. Vores busser fulgtes i øvrigt af en sort EMW med 2 mænd i cottoncoats og bløde hatte (!).
Billede 4:
DR 99 323 rangerer med vores tog i Bad Doberan.
Billede 5:
Personvogne, bemærk de forskellige tagformer.
Billede 6:
"Einheitswagen" DR 990-102 (BC4i, Wismar 1930).
Billede 7:
DR 996-002 (Ppost, Wismar 1913).
Billede 8:
DR 990-303 (C4i, Wismar 1925).
Billede 9:
"Einheitswagen" DR 990-002 (B4i, Wismar 1930).
Billede 10:
DR 99 323 rangerer med vores tog.
Billede 11:
DR 99 323 (O&K 1932, FNr. 12402 – senere 99 2323-6).
I Bad Doberan var der også tid til at fotografere lidt eksempler på godsvogne:
Billede 12:
DR 98-02-03 (GGw, Wismar 1927, omb. til KB 990-316 i 1988).
Billede 13:
DR 98-01-55 (GGw, Wismar 1915, solgt 1970).
Billede 14:
Lidt rystet går det .....
Billede 15:
..... gennem Bad Doberan.
Bild 16:
I Ostseebad Kühlungsborn - lokomotivet løber om.
Dengang var jeg stadig bevæbnet med mit Agfa CLACK og havde kun råd til 2 film, altså i alt 16 stk. 6x9 billeder, alle vist her og alle optaget den 01.09.1963 (nm).
Et postkort fik jeg erhvervet, netop med 99 323:
Tekst på bagsiden: "Molly" auf dem Bahnhof Kühlungsborn-Ost. VEB Bild und Heimat Reichenbach i.V. (V 11 28 3/62 DDR).
Læs endelig her, hvad DJK skrev efter denne vellykkede tur i sine foreningsmeddelelser M 7/63 - september 1963: http://www.jernbaneklub.dk/jernbaneartikler/jernbanen/blad_rsp.asp?searchkeyword=Bad+Do... .
Bemærk, at hjemturen fra Gedser var med et 4-vogns lyntog.
Bedste hilsener
Niels