sneplovskørsel med damplokomotiver

af Gert, Aalborg, 5/11 2016, 14:37 (3016 dage siden)

Hvilke typer damplokomotiver blev primært anvendt af DSB til sneplovskørsel efter 1945?

Gert

sneplovskørsel med damplokomotiver

af Steffen Dresler, 5/11 2016, 14:46 (3016 dage siden) @ Gert

Som plovmaskiner blev anvendt godsmaskinerne litra H og D. Litra P var ikke anvendelig p.g.a. de store drivhjul. Ka´ ik´ lige finde de nærmere regler for sneplovskørsel, men som skrevet, litra D og H.

Mvh

Steffen Dresler

sneplovskørsel med damplokomotiver

af Gert, Aalborg, 5/11 2016, 15:37 (3016 dage siden) @ Steffen Dresler

Tak for det - det var også mit gæt, men nu fik jeg det bekræftet.

Gert

sneplovskørsel med damplokomotiver

af Togsøn, 5/11 2016, 15:42 (3016 dage siden) @ Steffen Dresler

Hejsa.

Litra E var som P med for store drivhjul og S maskinen havde for lille kul/Vand forråd.

Men Litra C og D blev brugt på sjælland.

Efter "Damplokomotivet og dets betjening" var der ved megen sne to maskiner, ikke i forspand men den bagerste til at trække den forreste og sneploven ud af den drive de var fastkørt i.

Som der også står: når en sneplov er drevet så langt frem i en snedrive som den kan komme skal den trækkes tilbage og den sammentrykkede sne bort skovles eller løsnes da sneploven ellers udsættes for at blive afsporet ved næste forsøg.

Hilsen Erling.

sneplovskørsel med damplokomotiver

af Gert, Aalborg, 5/11 2016, 16:41 (3016 dage siden) @ Togsøn

spændende - tak

Gert

sneplovskørsel med damplokomotiver

af Steffen Dresler, 6/11 2016, 11:45 (3015 dage siden) @ Gert

Nu har jeg gennemtravlet ”Politireglement for Statsbanerne”, ”Sikkerhedsreglement af 1936 (SR)”, ”Damplokomotivet og dets betjening” (flere udgaver), ”Almindeligt Lokomotivmandskab, Kørsel og fejl ved lokomotivet” og endelig ”Ordres og Bestemmelser vedrørende Maskintjenesten (Ordre P)”. Og jeg er ikke blevet klogere på, hvilke eventuelle litra, der måtte eller ikke måtte anvendes som ”Plovmaskiner”. Dog findes i anden anledning en bemærkning om, at litra P ikke må anvendes som plovmaskine, sikkert p.g.a. de store drivhjul.

Før den anden verdenskrig er der en del billeder og tegninger der viser, at plovene, blev fremført af enten litra G eller K og senere også litra H (afhængig af banens overbygning). Efter den anden verdenskrig viser DSB film igen litra H i Jylland/Fyn (Vinter 1947) og litra D på Sjælland.
Problemet var at passe på, med ikke at bruge for stor maskinkraft (mindst litra D eller større), da man – hvis ikke påpasselig og opmærksom på de ”signaler” man kunne se og ikke mindst mærke i plovmaskinen – enten kunne køre plovtoget uhjælpeligt fast, løfte ploven af skinnerne eller i uheldigste fald, kvase ploven. Husk på, at plovene helt op til midten af 1950´erne med Klimaplovenes fremkomst, udelukkende var bygget af ege- og bøgetræ med jernpladeforhudning.

Op til ca. 60 cm løs sne kunne dog ryddes med lokomotivernes snenæser efter svensk forbillede (fra 1937 og frem).

I midten af 1960´erne blev der så ombyggede et større antal udrangerede type III tendere (litra R, H I og P) til ”Tenderplove” til erstatning for træplovene, der havde udtjent deres ydeevne. Men nu var det dieslen, der var blevet Plovmaskiner. Men igen kunne det går galt og i snevinteren på Sydsjælland og Lolland-Falster i 1979/80 og 81, måtte man erkende, at flere tenderplove var tæret, hvorfor man fik byggede de såkaldte ”Scandia-plove”. Og her sidst, for et par år siden, lykkedes det p.g.a. manglende viden og erfaring, at køre et plovtog uhjælpelig fast på en privatbane.

Som et kuriosum skal bemærkes, at 1. Distrikt tilskriver Generaldirektoratet og bemærker, at de gamle træplove – her nr. 44 eller 64, faktisk var langt bedre end de nye plove. Træplovene kunne nemlig rydde sne op til 3,5 til 4 meters højde og i en længde af 150 – 200 meters længde. De nye plove kastede nemlig ikke sne op og ud til siderne, men kørte den fast.

Så det egentlige svar – som også før skrevet – var, at damplokomotiverne primært litra D og H blev anvendt som ”Plovmaskiner” efter den anden verdenskrig og op til og med ca. begyndelsen af 1960´erne, hvor tenderplove og dieselmaskiner tog over, sådan groft tidsmæssigt.

Træplovene blev udrangerede igennem 1960´erne helt frem til 1972.

[image]
Sneplov nr. 71, Hjemsted København, bygget af DSB i 1920, udrangeret 1969.
Foto: Ukendt, arkiv M. Olsen/Steffen Dresler

Vil man læse mere om DSB sneplove findes det her:

- Årsskrift 1996 for Jernbanemuseets venner, side 3 til 9 og
- Årsskrift 1998 for Jernbanemuseets venner, side 28 – 31.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

sneplovskørsel med damplokomotiver (+2 fotos)

af Niels Munch, 6/11 2016, 12:45 (3015 dage siden) @ Steffen Dresler

[image]Snestorm, februar 1953. Banerne kæmper mod de store snemasser. Sneploven ankommer fra Nyborg til Odense Banegård for at komme togene på Vestfyn til hjælp. Fotograf: Ukendt. www.fynskebilleder.dk - billednummer: 000520260022, billed-id: 107058.


Vi ser en smule af et damplok med høj barriere, røgplade, stigetrin og kurvepuffer, en R-maskine?

Sneploven er DSB nr. 75, overtaget fra Svendborg-Nyborg Banen i 1949, bygget af SFJ 1910 samtidig med denne:

[image]DSB Sneplov 74, Nyborg Syd 26.06.1964 (nm).


M.v.h.
Niels

Avatar

sneplovskørsel med damplokomotiver (+2 fotos)

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/11 2016, 15:39 (3015 dage siden) @ Niels Munch


Vi ser en smule af et damplok med høj barriere, røgplade, stigetrin og kurvepuffer, en R-maskine?

Det er næppe et plovtog, Niels, men en materieltransport. Sneen skulle ryddes på Vestfyn, Nyborg-Odense ligger som bekendt på Østfyn. Der er uden tvivl kommet en "frisk" maskine på i Odense.

sneplovskørsel med damplokomotiver (+2 fotos)

af KimC, 6/11 2016, 17:11 (3015 dage siden) @ Niels Munch

[image]Snestorm, februar 1953. Banerne kæmper mod de store snemasser. Sneploven ankommer fra Nyborg til Odense Banegård for at komme togene på Vestfyn til hjælp. Fotograf: Ukendt. www.fynskebilleder.dk - billednummer: 000520260022, billed-id: 107058.


Vi ser en smule af et damplok med høj barriere, røgplade, stigetrin og kurvepuffer, en R-maskine?

Mens andre undrer sig over hvad en R maskine mon laver med den sneplov, vil jeg undre mig over sneploven. Ser man tegningen af den, er forreste aksel næsten (også kun næsten!) på midten af ploven, så den næsten kan dykke med forenden når den tager godt fat.
Man kan endvidere se at de firkantede huller i siden passer med adgang til akselkasserne.
Men når man så ser ind uinder skørterne på snepplov 75, ser man noget af et hjul. Hjulets placering og tilsyneladende diameter passer ikke med hullet i siden. Er der sket ombygninger ift til deet oprindelige, evt for at flytte balancepunktet?

sneplovskørsel med damplokomotiver (1 nyt foto)

af Steffen Dresler, 6/11 2016, 19:08 (3015 dage siden) @ KimC

Fra en god jernbaneven med stor viden om banerne, har jeg fået tilsendt et billede af en litra R som plovmaskine, fotograferet i Brabrand af en nu afdød Lokomotivfører. Ser man efter med en lup – trods det lille format - kan man se røgnedslagsplader, hvilket afgør, at optagetidspunktet er efter 1932, hvor R får røgnedslagsplader monterede.
I øvrigt skulle lokomotivførerne være glade for at køre plovtog med litra R.

[image]

Til spørgsmålet om en eventuel flyttet bageste aksel på plov nr. 75 har jeg ikke nogen forklaring. Men jeg kan på andre billeder af plove se, at hullet i beklædningen ikke altid = akselkasse. Så tilsyneladende er akslen flyttet bagud. Plov nr. 75 er angiveligt først tilgået DSB (opført som kommende fra ONFJ) ved tillæg til DRM I i april 1950.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Sneplovskørsel med damplokomotiver (1 nyt foto)

af Niels Munch, 6/11 2016, 19:31 (3015 dage siden) @ Steffen Dresler

Hej Steff,

Dit billede virkede bekendt:

[image]1936-2, Brabrand Station. Fotograf: Fredslund Andersen, Åge. Demokraten 22.2.1936. Århus Amtstidende 23.2.1936.
Arkivnavn: Den Gamle By - Filnavn: b775100-CD0264-090150-24096-print.jpg .


M.v.h.
Niels

Avatar

Sneplovskørsel med damplokomotiver (1 nyt foto)

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/11 2016, 20:05 (3015 dage siden) @ Niels Munch

Jamen, der var dokumentationen jo. :-) :-) :-) ;-)

Sneplovskørsel med damplokomotiver (1 nyt foto)

af Steffen Dresler, 6/11 2016, 20:05 (3015 dage siden) @ Niels Munch

Go´aften!

Der kan man bare se. Morsomt med samme billede og med forskellige dateringer og andet. Men jeg er da glad for, at det til mig i dag tilsendte billede , er FØR havnet i DGB arkiv.

Fortsat god aften og tak for info, skal lade det gå videre.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

sneplovskørsel med damplokomotiver

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 6/11 2016, 13:32 (3015 dage siden) @ Steffen Dresler

[image]
Sneplov nr. 71, Hjemsted København, bygget af DSB i 1920, udrangeret 1969.
Foto: Ukendt, arkiv M. Olsen/Steffen Dresler


Teknisk set er det nok Sneplov nr. 61. ;-)

sneplovskørsel med damplokomotiver

af Steffen Dresler, 6/11 2016, 13:47 (3015 dage siden) @ Tommy Nilsson

Du har helt ret, igen et af disse mærkelige billeder, hvor nummeret ændrer sig, når man trykker "send":-D

Og til Niels, Jeps, en R. Og så har vi dokumentation for at OGSÅ at R har været anvendt som plovmaskine foruden H og D.

Mvh

Steffen Dresler

sneplovskørsel med damplokomotiver

af villy skovborg, 6/11 2016, 14:06 (3015 dage siden) @ Steffen Dresler

Det er en 2 cylindere R maskine
Jeg mener at der i ordre P står at der skal holde 2 stk. S maskiner til gennem kørning af S banen

Avatar

sneplovskørsel med damplokomotiver

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/11 2016, 15:41 (3015 dage siden) @ Steffen Dresler


Og til Niels, Jeps, en R. Og så har vi dokumentation for at OGSÅ at R har været anvendt som plovmaskine foruden H og D.

Nej, det har vi ikke, Steff. Vi har kun dokumentation for, at en R-maskine har skubbet en sneplov fra Nyborg til Odense, hvor sneen - i modsætning til på Vestfyn - ikke nævnes som et problem. Se mit svar andetsteds til Niels om materieltog.

sneplovskørsel med damplokomotiver

af Holger Sørensen, Hedehusene, 6/11 2016, 16:04 (3015 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det var jo sådan, at "alt var tilladt" og kunne forekomme i påkommende tilfælde uanset div. bestemmelser i reglementer m.m. Men selvfølgelig under ansvar. Men datidens jernbanefolk var jo også generelt allround uddannede.

Hilsen fa Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Avatar

sneplovskørsel med damplokomotiver

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/11 2016, 21:11 (3015 dage siden) @ Holger Sørensen

Men datidens jernbanefolk var jo også generelt allround uddannede.

Ja, og ikke nok med det. Mange af dem var også erfaringsbelastede. Det kan knapt nok være meget værre. ;-)

sneplovskørsel med damplokomotiver

af Steffen Dresler, 6/11 2016, 16:24 (3015 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

D eller større er vel også en R, når der nu IKKE i de papirer jeg har tilgang til, IKKE står at R ikke må anvendes. Og som HBDS skriver, alt under ansvar.
Jeg har ikke i mit eksemplar af samling P fundet noget om, at have 2 S klar som plovmaskiner på/for/til S-banen. Dermed ikke sagt, at det ikke har været korrekt.
Da der er foretaget en masse nyere rettelser i min udgave, kunne det jo være, at det har stået i en ældre ikke mere gældende RM??

Mvh

Steffen Dresler

sneplovskørsel med damplokomotiver

af ojk37, 6/11 2016, 19:55 (3015 dage siden) @ Steffen Dresler

Ja-ja -skulle lige en tur i familiealbummet - snerydning med E-maskine på Falster formentlig i 40'erne
Ole-Jørn[image]

sneplovskørsel med damplokomotiver

af Gert, Aalborg, 6/11 2016, 21:38 (3015 dage siden) @ Steffen Dresler

Det er godt nok blevet til en informationsrig tråd.
Klima sneplovene fik en kort karriere i DK. Var det fordi de lodrette splovskær simpelt hen bare pakkede sneen til en kompakt masse, når det var tøsne der skulle ryddes? De har da - så vidt jeg ved - været ret anvendt i alperne.Det samme må have været tilfældet med de første tenderplove, der også havde de flade skær.

De gamle træplove var i grunden nogle store og imponerende konstruktioner - utroligt at træet kunne holde til belastningen.

Billede fra førerrummet på en KLIMA sneplov fra mueum Heizhaus i Lienz, Ost Tirol, Østrig

[image]

Gert

Klimaplovene.

af Steffen Dresler, 7/11 2016, 10:21 (3014 dage siden) @ Gert

Jeg skal ikke gøre mig til ekspert i ”Klima-plove”. Men jeg kan da læse, at Baneafdelingen, hvorunder snerydning hørte, var yderst tilfreds med de to plove og at de kunne rydde is p.g.a. deres vægt bl.a. på en 3 km lang strækning i Rold skov i vinteren 1965/66. Pudsigt, at man hér foretrækker damplokomotivet litra E i dette tilfælde, nok fordi at MX/MY ikke kunne levere den fornødne mængde luft til manøvrering af plovens aggregater. I øvrigt var man betænkelig med at anvende Midterploven (den mellem skinnerne, der brugtes til rydning ned til 80 mm under S.O.).
Selvom plovene blev sat i drift i 1957, blev de faktisk ikke anvendt før end (1. Distrikt) i DEC 1959 ved rydning omkring Klarskov på Sydbanen. Der manglede sne!! Her viste de sig effektive og arbejdede tilfredsstillende. Men som ved 2. Distrikt, der jo først et par år senere kunne indhente erfaringer, måtte man konstatere, at hvis sneen lå højere end 1,5 til 2 meter højde i driver, var de gamle træplove ganske at foretrække.
Som skrevet tidligere, blev træplovene gradvist erstattede af ”Tenderplove”, dog med lodret skær som på Klimaplovene.
Da Klimaplovene var RASENDE DYRE i anskaffelse i forhold til ombygning af tendere samt vedligeholdelse af de bedste af træplovene, TROR jeg, at DSB mente, at kunne klare sig med det tilrådighed værende materiel. En årsag var jo bl.a., at selvom vi jo som drenge altid syntes, der var sne om vinteren, så var det altså ikke i et sådan omfang, at de værende plove ikke kunne klare strabadserne. Først ved snevintrene 1978/ 1979/1980/1981 blev man NØDT til at se på nyt materiel. De to Klimaplove var ikke tilstrækkelige og tenderplovene var lige så gode/dårlige rydningsmæssigt. Træplovene var jo nu udrangerede. Det endte jo op med de underhængte ”Norrlandsplove” på motormateriellet og styrevognen, to sneslynger og endelig Scandiaplovene. Sidstnævnte blev først helt anvendelige, da man ændrede skæret til de nuværende og ikke lodrette.
I øvrigt kan man (næsten som sædvanligt) læse om plovene i ”Årsskrift for Danmarks jernbanemuseum” 1991.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Klimasneplovene.

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 7/11 2016, 12:02 (3014 dage siden) @ Steffen Dresler

Da Klimaplovene var RASENDE DYRE i anskaffelse i forhold til ombygning af tendere samt vedligeholdelse af de bedste af træplovene, TROR jeg, at DSB mente, at kunne klare sig med det tilrådighed værende materiel..........
Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hej

Rasende dyre ? Det er vel det hydrauliske system der kostede, det er vel patenterede dele indkøbt udefra ?
Det er en ombygget en D-maskine, der er den bærende konstruktion. Vurderes til skrotværdi eller er nedskrevet. Arbejdsløn ved ombygning ?
Projektering ?

[image]

Frederikshavn februar 1977

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Indsend billeder
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ

Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak