LB nr. 3 (midlert. AB nr. 4) - 2 fotos og lidt snak
God søndag middag,
På ukristelig vis har jeg benyttet kirketiden til at vende tilbage til Sveriges Järnvägsmuseums dragende fotosamling, hvor jeg så skrev "Amagerbanen" i søgefeltet og straks fik ABs Nydquist-lokomotiver at se, plus dette:
Bildnummer JVM.KBIA04293: Amagerbanen lok 4, Köpenhamn - Fotograf: H. Bech.
Selv uden anlagt kendermine udbrød jeg; "Det er da en Henschel, ikke en Nydquist". Men "AB 4" står der altså på det karakteristiske, runde bronzeskilt.
Og en "gammel kending" var det, nemlig:
LB 3 i remisen i Rudkøbing, 25.07.1962 (nm).
Man ser stadig de 3 bolte, hvor ABs bronzeskilt sad, da den i 1946 var udlejet til AB*), som under krigen og frem t.o.m. august 1947 havde genoptaget persontrafikken.
En kopi af mit foto fra Rudkøbing (taget godt 2 måneder før Langelandsbanens lukning, uden stativ eller trådudløser og mens jeg langsomt talte til 3), sendte jeg til den venlige mekaniker Christoffersen, der viste mig rundt i LBs remise. Han var en af dem, der holdt skansen til det sidste. I et brev af januar 1963 berettede han om de omvæltninger, nedlæggelsen havde betydet, men var dog glad for sit nye job på DSBs rutebilværksted i Svendborg.
Om LB nr. 3 berettede han, at den var blevet hugget op. Desuden, at motorerne var blevet taget ud af M 3 og M 4 og solgt til GDS, og vognene ophugget ligesom M 2 og M 5. Endelig, at M 1 var solgt til DJK Museumsbanen, 1 skinnebus til GDS og 1 skinnebus til Danske Privatbaners Forsikringsforening G/S.
Nyttige oplysninger i en tid, hvor vi togtosser ikke vidste sådan noget "automatisk".
Jeg forstyrrede vel ikke søndagsfreden?
Bedste hilsener
Niels
*) Tante Edit tilføjer, at "Damptog til Dragør" (bane bøger 1986) kun omtaler leje af SKRJ 2 og HFHJ nr. 4.