LB nr. 3 (midlert. AB nr. 4) - 2 fotos og lidt snak

af Niels Munch, 18/11 2012, 12:25 (4388 dage siden)
redigeret af Niels Munch, 18/11 2012, 12:46

God søndag middag,

På ukristelig vis har jeg benyttet kirketiden til at vende tilbage til Sveriges Järnvägsmuseums dragende fotosamling, hvor jeg så skrev "Amagerbanen" i søgefeltet og straks fik ABs Nydquist-lokomotiver at se, plus dette:

[image]
Bildnummer JVM.KBIA04293: Amagerbanen lok 4, Köpenhamn - Fotograf: H. Bech.

Selv uden anlagt kendermine udbrød jeg; "Det er da en Henschel, ikke en Nydquist". Men "AB 4" står der altså på det karakteristiske, runde bronzeskilt.

Og en "gammel kending" var det, nemlig:

[image]
LB 3 i remisen i Rudkøbing, 25.07.1962 (nm).

Man ser stadig de 3 bolte, hvor ABs bronzeskilt sad, da den i 1946 var udlejet til AB*), som under krigen og frem t.o.m. august 1947 havde genoptaget persontrafikken.

En kopi af mit foto fra Rudkøbing (taget godt 2 måneder før Langelandsbanens lukning, uden stativ eller trådudløser og mens jeg langsomt talte til 3), sendte jeg til den venlige mekaniker Christoffersen, der viste mig rundt i LBs remise. Han var en af dem, der holdt skansen til det sidste. I et brev af januar 1963 berettede han om de omvæltninger, nedlæggelsen havde betydet, men var dog glad for sit nye job på DSBs rutebilværksted i Svendborg.

Om LB nr. 3 berettede han, at den var blevet hugget op. Desuden, at motorerne var blevet taget ud af M 3 og M 4 og solgt til GDS, og vognene ophugget ligesom M 2 og M 5. Endelig, at M 1 var solgt til DJK Museumsbanen, 1 skinnebus til GDS og 1 skinnebus til Danske Privatbaners Forsikringsforening G/S.

Nyttige oplysninger i en tid, hvor vi togtosser ikke vidste sådan noget "automatisk".

Jeg forstyrrede vel ikke søndagsfreden?

Bedste hilsener
Niels


*) Tante Edit tilføjer, at "Damptog til Dragør" (bane bøger 1986) kun omtaler leje af SKRJ 2 og HFHJ nr. 4.

LB nr. 3 (midlert. AB nr. 4) - 2 fotos og lidt snak

af Lars Viinholt-Nielsen, 18/11 2012, 21:49 (4387 dage siden) @ Niels Munch

Kære Niels
Ja vi nåede både højmessen kl. 10, og jeg når at svare dig inden midnat. Også jeg fotograferede LB 3 i remisen (8.august 1960), men negativet blev voldsomt underbelyst. Hvis man ser på det sådan lidt skråt i den rette belysning, ser det nu meget godt ud!
Langelandsbanens lokomotiver under og efter 2. Verdenskrig:
Banens noget diffuse arkiv giver følgende:
Nr. 1-3 (Henschel 1911) alle driftsklare i 1939.
Nr. 4 (Nydquist 1914) hensat maj 1934, men repareret og atter sat i drift 3. juli 1940.
Man havde højest brug for 2 lokomotiver selv, især efter M 3 og 4 fik generator i september henholdsvis marts 1941.
Nr. 2 udlejet til Odense Sukkerkogeri 1941 og herefter til HJJ (Horsens-Juelsminde)
indtil 1946.
Ikke en dyt i arkivet om nr. 3 og Amagerbanen, men Hesselink har fotograferet "AB 4" på Amagerbro station 19.oktober 1946, og andre har altså også været på færde.
Lokomotivet udlejes til SFJ i januar 1948, men såvidt jeg kan se, har det ikke været i drift på Sydfyn som togmaskine, men det er muligvis blevet brugt til rangering i Odense.
søndagshilsen
Lars

LB nr. 3 (midlert. AB nr. 4) - 2 fotos og lidt snak

af Niels Munch, 19/11 2012, 17:23 (4386 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Kære Lars,

Mange tak for de uddybende informationer!

Bedste hilsener
Niels


Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak