Avatar

Dagens postkort - jernbaner der aldrig har eksisteret

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 2/10 2016, 17:17 (2979 dage siden)

Klik på billedet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]Hvis ellers ens jernbanenørdhjerne er krøllet nok, kan den se jernbaner, hvor der aldrig har været jernbaner. I forbindelse med bygningen af den gamle Lillebæltsbro overvejede jeg for år tilbage, om man midlertidigt forlængede havnebanen i Middelfart ud til byggepladsen. Jeg har aldrig nogensinde fundet "bevis" for at en sådan stump jernbane har eksisteret. Afstanden mellem havnebanens vestlige endepunkt og den gamle Lillebæltsbro er knap 1.500 meter. Har man brugt jernbanetransport frem til byggepladsen på Fynsiden har man jo sikkert bare anvendt det nye spor Middelfart-Fredericia fra Middelfart station og frem til Lillebælt. Så dagens postkort viser så bare et stykke af Danmark, hvor der aldrig har været jernbane. I baggrunden ser vi til højre den gamle Lillebæltsbro, den lyse bygning i to etager er den nu nedrevne "Restaurant Broen" og mon ikke den lave lysegrå bygning til venstre i billedet er skurbygningen ved Broen trinbræt for vestgående tog? Postkort. Postgået 28. juli 1958. "Luftfoto - Sylvest Jensen, Hillerød. - Eneret 97015". Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Skagensbanen 1890 - 1965
Skagensbanen 1890 - 1965

I 1965 kunne Skagensbanen fejre 75 års jubilæum og i den anledning udgav Jernbane-historisk Selskab dette hæfte. Heri fortælles grundigt om Skagensbanens første 75 år, hvor banen bl.a. blev ombygget fra smalspor til normalspor. Hæftet er på 64 sider og ændret til pdf-format.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak