GM-EMD lokomotiver i ..... (16 fotos)

af Niels Munch, 21/9 2016, 12:23 (2988 dage siden)

.... deres eget land!

Primo 1972 sendte FLV mig på et 9 ugers kursus på Sheppard Air Force Base (SAFB), små 10 kilometer uden for byen Wichita Falls, tæt på delstatsgrænsen til Oklahoma, i kvæg-, olie- og tornadoland.

For en ordens skyld havde jeg kamera og Agfa CT-18 diapositivfilm med, og se, ikke langt fra Visiting Officers Quarters var der hul i hegnet til et forbindelsesspor til basens Supply Depot. Sporet betjentes af Missouri-Kansas-Texas Lines (MKT):

[image]MKT-shunter (sandsynligvis MKT #11) passerer gennem hegnet til SAFB.

"MKT #11, type NW2u, was built by Electro-Motive in January 1947, #4587, FN E813-5, as 1030. It was renumbered 11 in 1958 and rebuilt by Electro-Motive in March 1960 - http://donsdepot.donrossgroup.net/dr696.htm ."

Ved forsyningsdepotet rangerede basens egen "44-tonner":

[image]USAF "44-tonner" #7439 ved SAFB Supply Depot.

"USAF #7439, 44 Ton, was built by General Electric in January 1943, #15764. It later became Department of Transportation 002 and then to Cadillac & Lake City Ry as 44. It was sold to Evans Railcar Co as 44 - http://donsdepot.donrossgroup.net/dr1205.htm ."

Wichita Falls var jernbanebetjent af "Burlington Northern", og en dag i marts 1972 besøgte jeg byens "Burlington Yard" - for at fastholde nogle amerikanske jernbaneindtryk.

[image]Wichita Falls med den typiske GMC-Bus til/fra SAFB.

På "Burlington Yard":

[image]Godstog med 4 lokomotiver klar til afgang.

[image]Burlington Northern (C&S) #906 (EMD SD40-2), spritnyt lokomotiv.

"C&S 906 (SD40-2) Serial Number: 5812-7, Order No: 5812, Frame Number: 5812-7, Built: 3/1972, BN #6354 - http://www.rrpicturearchives.net/locoPicture.aspx?id=12499 ."

[image]Burlington Northern (GN) #9851 (EMD SDP40, FNr. 31593/May 66, +May 89).

[image]Burlington Route (FW&D) #854 (EMD SD7).

"FW&D 854, SD7, was built by Electro-Motive in March 1953, #17125. It was renumbered 6083, Class SD-7, in 1979 and became BN 6083, Class SD-7, in January 1982. It was retired in July 1983 and sold to Iowa RR as 6083 in July 1983. It was later sold as Wyoming-Colorado RR 6083 in December 1987 - http://donsdepot.donrossgroup.net/dr1965.htm ."

[image]Burlington Route (FW&D) #859 (EMD SD7, FNr. 17922/Oct 53, +May 83).

[image]De 4 lokomotiver endnu en gang.

[image]Wichita Falls, div. godsvogne på "Burlington Yard".

[image]Burlington Route (C&S) #883 (EMD SD40).

"C&S 883, SD40, was built by Electro-Motive in April 1968, #33922. In August 1979 it was renumbered 6343, Class SD40. It was wrecked and retired in August 1980. It was scrapped by BN in March 1981 - http://donsdepot.donrossgroup.net/dr362.htm ."

[image]Fort Worth & Denver "Caboose" eller "Waycar" #5.

[image]Div. godsvogne ved usikret overkørsel.

[image]Burlington Route (FW&D) #608 (EMD SW1200, FNr. 25044/Mar 59, +May 83) rangerer ved overkørslen.

[image]Burlington Route #608 rangerer.

Stemningen i en sådan nordtexansk by gjorde, at man følte sig som statist i en amerikansk film, f.eks. "The Last Picture Show" fra 1971, jeg netop så i Wichita Falls for 1. gang.

[image]Wichita Falls, Scott Ave. tidlig eftermiddag.

Supplerende Link: BN Lokomotiver 1970-1997: http://www.trainpix.com/bn/ROSTER.HTM

OT: I mit kvarter delte jeg dagligstue med en major fra Bundesluftwaffe, som skulle etablere en tysk træningseskadrille på SAFB. Denne eskadrille blev senere grundlaget for Euro-NATO Joint Jet Pilot Training Program (ENJJPT), hvor også danske piloter blev uddannet.

Mer' OT: På SAFB var bl.a. også et stort militærhospital, hvor man uddannede Flight-Nurses, kvindelige sekondløjtnanter på 14-dages kurser. Så var der liv i messen!

Blandt læserne er der nok mange, der er vidende om GM-EMD lokomotiver; jeg imødeser meget gerne supplerende info og fotos.


Bedste hilsener
Niels


PS: Indlægget blev 2010 vist på Drehscheibe-Online, men p.g.a. billeddatabasen ImageShack's utilregnelighed fordampede billederne.

GM-EMD lokomotiver i ..... (16 fotos)

af Peter H, 21/9 2016, 12:50 (2988 dage siden) @ Niels Munch

Hej

Gode EMD billeder derovre fra.

Men var der virkelig ingen F7'ere A og B units?

Tak for kigget:-)

Mvh
Peter H.

GM-EMD lokomotiver i ..... (16 fotos)

af Niels Munch, 21/9 2016, 13:10 (2988 dage siden) @ Peter H

Men var der virkelig ingen F7'ere A og B units?


Nej, desværre, ikke medens jeg besøgte "Burlington Yard" i Wichita Falls. Der så jeg kun de viste Low- og High-Hood "apparatskabe". Men jeg forstår, at F7'erne - skønt bygget til godstog - ikke var særskilt populære i f.m. tog, hvor der skulle rangeres en del.


M.v.h. & tak for positive kommentarer
Niels

GM-EMD lokomotiver i ..... (16 fotos)

af KimC, 21/9 2016, 17:35 (2988 dage siden) @ Niels Munch

Herlige billeder, og "apparatskabene" kan også godt gå an. Sjovt at se den designforvirring med vidt forskellige bemalinger, til trods for at alle maskiner synes at tilhøre Burlington Northern.

GM-EMD lokomotiver i ..... (16 fotos)

af Niels Munch, 21/9 2016, 18:25 (2988 dage siden) @ KimC

Herlige billeder, og "apparatskabene" kan også godt gå an. Sjovt at se den designforvirring med vidt forskellige bemalinger, til trods for at alle maskiner synes at tilhøre Burlington Northern.


Ja, men Burlington Northern blev først dannet i 1970 gennem fusion af et antal selskaber, se "indbyggede links". Det tog selvsagt mere end en nat at gennemføre ensartet design - og nummersystem - for de ret mange lokomotiver m.v., der indgik det fortsættende selskab.

Outsideren, USAF 44-tonneren fra General Electric, var i øvrigt interessant på den måde, at nogle af mine forgængere ved privatbanerne efter 2. verdenskrig overvejede at anskaffe GEs 44- eller 45-tonner, af hvilke de amerikanske styrker jo havde medbragt så mange til Europa; og de kunne erhverves for rimelige penge - hvis ellers man fik valuta-tilladelse.

Det blev som bekendt i stedet dansk producerede Marcipanbrød og Rulleskøjter, omend sidstnævnte lokomotivtype gav mindelser om GEs nævnte rangerlokomotiver.


Bedste hilsener
Niels

GM-EMD lokomotiver i ..... (16 fotos)

af Oversmeden, 21/9 2016, 20:13 (2987 dage siden) @ Niels Munch

Ganske interessante fotos.
Særligt den med 2xSD40+2xSD7 syntes jeg er sjov.
Der er jo (næsten) en af hver af BNs bemalinger inc. forgængere. Der mangler kun en maskine fra NP, så havde den været der....
Den blå SDP40 var bygget til persontog på GN - kun 6 stk bygget - der har du sq været heldig!
Da Amtrak var dannet 1/5 1971, så var der ikke nødvendigvis brug for den (Amtrak overtog BUNKER af E+F). Vel derfor kunne BN bruge den i godstog?

Den lille SW1200 er faktisk at sammenligne med en Mx (12-567C motor og 4 banemotorer). Nå-ja, gearingen på SW1200 har næppe været til mere end 55-65 (ca.90-105 km/t). Vel meget passende for en rangermaskine.

I øvrigt tog det mig lidt tid at "lure" hvordan BN maskiner kunne komme til Wichita Falls, for både GN+NP ligger langt mod nord. CB&Qs linjer lå også for langt mod nord. Hvad så? Tanker gik lidt omkring "Trackage rights" - måske via "KATY"?
Men, men, men, det var jo via ejerskabet af Colorado&Southern (C&S) at CB&Q kunne komme den vej. Da BN dannes, overgår ejerskabet af C&S til BN. I 1981 ejede BN henad 92% af aktierne og kort efter lægges BN og C&S sammen.
C&S er også årsagen til at BN har en linje på tværs af UPs hovedlinje i Cheyenne, Wy (broen i vestenden af Cheyenne).

GM-EMD lokomotiver i ..... (16 fotos)

af Niels Munch, 21/9 2016, 21:17 (2987 dage siden) @ Oversmeden

Hej Oversmed,

Tak for dit indlæg! Ja, KATY (MKT) havde vist ikke meget med BN og "de andre" at gøre. CB&Q var jo også Burlington Route, og jeg må indrømme, at jeg var gennem alle selskabernes wikipedia-sider for at se sammenhængen i ejerskaberne. Det var næsten nødvendigt at tegne et diagram :-P .

Nå, men til syvende og sidst (1996) blev BN til Burlington Northern and Santa Fe Railway (siden benævnt BNSF Railway) og ejer af det næststørste godsjernbanenetværk i Nordamerika.


Bedste hilsener
Niels

GM-EMD lokomotiver i ..... (16 fotos)

af Oversmeden, 21/9 2016, 23:06 (2987 dage siden) @ Niels Munch

Nå, men til syvende og sidst (1996) blev BN til Burlington Northern and Santa Fe Railway (siden benævnt BNSF Railway) og ejer af det næststørste godsjernbanenetværk i Nordamerika.

Sammenlægningen blev annonceret i sommeren 1994 (faktisk læste jeg sammen med 2 kammesjukker herom i en avis mens vi jagtede tog i USA....)

Men ja, BN er store og sammensæt af ret mange selskaber.
Dette er dog ikke unikt - prøv bare det samme med UP (en af mine favoritter); det er heller ikke småting de har købt siden midt-70'erne.
For nogen tid siden havde "Trains" moret sig med at lave en art stamtræ for visse større baneselskaber - bestemt ikke kedeligt. Der blev brugt det meste af en A3 side for at få alt med, for naturligvis skulle man begynde i 1800-og-hvidkål.

GM-EMD lokomotiver i ..... (16 fotos)

af re20000, 21/9 2016, 21:59 (2987 dage siden) @ Niels Munch

Tak for spændende billeder og forklaringer! det er nogle spøjse skorstene på #608. Er der nogen, der kender grunden til denne udformning?

Nold

GM-EMD lokomotiver i ..... (16 fotos)

af Oversmeden, 21/9 2016, 23:31 (2987 dage siden) @ re20000

Tak for spændende billeder og forklaringer! det er nogle spøjse skorstene på #608. Er der nogen, der kender grunden til denne udformning?

Jeg gør ikke. I samme åndedrag må jeg bare konstatere at det var rimeligt populær fra ca. midten af 60'erne at sætte diverse "gnistfang" (eller hvad vi nu skal kalde dem) på udstødningen af diverse GM-loko.
Det ses hos mange baneselskaber - uden at jeg dog holder styr på type/tid/antal.
Hvis det var for en art lyddæmpning, så har det næppe haft den store virkning.

Via lidt google fandt jeg lidt på F'erne - forskellen skulle kunne ses rimeligt tydeligt.
F3 - ny

F3 - ældre
Denne maskine begyndte faktisk sit liv hos MKT og blev i slutningen af 1971 købt af C&NW.

GM-EMD lokomotiver i ..... (16 fotos)

af Oversmeden, 22/8 2019, 23:38 (1922 dage siden) @ re20000

Ikke at jeg kender grunden til at udstødningsrørerne er høje og slanke - mon ikke det er for at få udstødningen op over førerhuset?
På nogle tidligere modeller var skorstenene meget lave og det kan have givet klager.

Omkring gnistfang, så har jeg fundet noget ret spændende desangående.
Egentlig ledte jeg efter noget ganske andet, men sådan kan man nogle gange få en "sidegevinst". Anyway, læs de tre sider - niveauet er ikke særligt højt, så de fleste bør kunne være med. Beklager formatet, men det var bedste mulighed.
[image]
[image]
[image]

Jeg kan ikke se, om DSB, SJ eller NSB har fået denne information. Umiddelbart tvivler jeg på, at sådanne sæt er blevet brugt i Skandinavien.

I verden ser det ud til at denne information primært var rettet mod EMDs salgsgutter.

Avatar

GM-EMD lokomotiver i .....Oklahoma, Chichasha and El Reno

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 24/9 2016, 12:08 (2985 dage siden) @ Niels Munch

Jeg var godt igang med at gentage et indlæg, jeg lavede i det andet forum for 4 år siden, men Niels' minder fra Texas gav mig mindelser fra min egen tur til Oklahoma i 2010 (og der kan du virkelig tale om Tornado valey).

GM-EMD lokomotiver i .....Oklahoma, Chichasha and El Reno

af Niels Munch, 24/9 2016, 17:03 (2985 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej Michael,

Jeg kvitterer med dette billede:

[image]An early Halliburton truck for cementing oil wells can be seen in the background of this circa 1920s photo with an unidentified company employee sitting in a Model T Ford.

Kilde og baggrundshistorie: http://aoghs.org/technology/cementing-oil-wells/ .

Under opholdet på SAFB deltog jeg i en ekskursion til Oklahoma, hvor vi besøgte Halliburton Co. i Duncan, et af olieindustriens største firmaer, der blandt meget andet fremstiller cement- og olietanke til montering på lastbiler og jernbanevogne. Desuden Oklahoma City med besøg i bl.a. Oklahoma State Capitol og Cowboy Hall of Fame.

Men jernbanebilleder fra Oklahoma blev det ikke rigtig til, bortset fra denne udsigt fra mit hotelværelse over mod en fjern rangerbanegård:

[image]Ca. midt i billedet, under viadukten og foran de hvide siloer, ses rødbrune godsvogne! Oklahoma City marts 1972 (nm).

Klik på billedet for højere opløsning.


M.v.h.
Niels

GM-EMD lokomotiver i ..... (16 fotos)

af cslundsten, 10/7 2019, 12:15 (1966 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels,

Jeg ser først nu din beretning fra Sheppards Air Force Base og Wichita Falls. Jeg var på ferie med Fruen i området for nylig men ikke med togkiggeriet som prioritet. Faktisk var prioriteten fly, men Sheppards AFB blev dog valgt fra til fordel for Dallas/Ft. Worth Airport (og dét var ikke kedeligt..!).

Med hensyn til dine jernbanebilleder så kan det tilføjes at Burlington Northern jo i 1996 blev til BNSF, og strækningen forbi Wichita Falls trives fint. Vi kørte fra Amarillo TX as US-287 til Ft. Worth og på strækningen fra Amarillo til Wichita Falls så vi 10 tog. Trods at vi også kørte forbi aktivt sporarbejde et stykke udenfor Amarillo. Vejret var ikke til at fotografere de store vidder og vi havde også lidt travlt med at komme til bedre vejr (vi havde spist morgenmad i en restaurants "tornadorum" et par dage tidligere...). Så det blev kun til et enkelt billede med telefonen fra et sted nær Wichita Falls:
[image]
De sidste tre lokomotiver var fabriksnye GE, formentlig fra fabrikken i Fort Worth og på vej til Canada.

MKT-sidebanen er så vidt jeg kan finde ud af blevet til en shortline, the Wichita, Tillman & Jackson Railroad. Banen ender i Altus, Oklahoma. Hvor vi også var igennem på vej til Amarillo. I Altus krydser WTJR en BNSF-sidebane ved noget som WTJR's kort kalder "BNSF Interlocker". Hvilket plejer at betyde et automatisk sikringsanlæg som blot dækker selve krydsningen og automatisk giver togene signal efterhånden som de ankommer. Men i Altus var det den ældre og billigere version i form af en "låge" som spærrer det ene eller det andet spor (beklager billedet, det var blot et snapskud):
[image]
Sporet i forgrunden er et forbindelsesspor mellem de to strækninger - selve krydsningen er øverst til højre.

Altus er i øvrigt hjemsted for Altus Air Force Base. Vi tilbragte et par timer i nærheden af basen og mens vi ventede på at der skulle ske noget kørte et yderst delikat lille tog forbi på Stillwater Central Railroad. For langt væk til at varmeflimmeret tillod et hæderligt billede, men det var godt nok fristende at køre efter det...
[image]

Men snart kom der liv i basen og de næste par timer bød på 4 C-17 Globemasters og et KC-135 tankfly på træningsflyvninger. De to Globemasters forsvandt hurtigt, men de to andre og tankflyet lavede konstante"touch-and-go" nærmest hen over vores hoveder. :-)
[image]

Efter at have kigget lidt på en tredie lokal bane (Farmrail) [image] kørte vi vestpå.

Og et stykke fra Altus futtede de to sidste Globemasters i lav højde rundt over prærien.
[image]
Mvh
Carsten Lundsten

GM-EMD lokomotiver i ..... (16 fotos)

af Niels Munch, 10/7 2019, 13:25 (1966 dage siden) @ cslundsten

Hej Carsten,

Mange tak for dit interessante bidrag!

Ud over, at SAFB rummede Sheppard Technical Training Center med div. uddannelser og mange nationaliteter, og kom til at huse ENJJPT, var der også stationeret en B-52 Bomber Wing, der nok så meget prægede flyfeltet og trafikken i luftrummet over basen.

Bedste hilsener
Niels

GM-EMD lokomotiver i ..... (16 fotos) - OT

af cslundsten, 10/7 2019, 14:19 (1966 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels,

Det er lidt sjovt som forskellige oplevelser krydser hinanden. Jeg ville gerne have oplevet USA dengang, men i 1972 var jeg kun 5 år. ;-)

Ud over, at SAFB rummede Sheppard Technical Training Center med div. uddannelser og mange nationaliteter, og kom til at huse ENJJPT, var der også stationeret en B-52 Bomber Wing, der nok så meget prægede flyfeltet og trafikken i luftrummet over basen.


På en tur i 1998 kørte vi forbi Wichita Falls på vej mod Amarillo da en B-1 pludselig kom sejlende forbi. Den har nok haft et ærinde på SAFB. Desværre intet foto.

Billedet af Sentry'en var fra Tinker AFB i Oklahoma City, en kæmpestor base som vist også af og til ser en B-52. Der var udstillet en B-52 (og en B-1 anes lige bagved), men det er desværre det tætteste jeg endnu er kommet på sådan én:
[image]

Desværre blev besøget ved Tinker lidt negativt præget af at jeg tabte mit store zoom-objektiv på et betondæk. Og derefter trillede det i en vandpyt. Så humøret var noget under middel og flykiggeriet blev derefter. Heldigvis er der stadig en rigtig fotoforretning i Oklahoma City og jeg fik oprustet til resten af turen. ;-)

B-52 "bor" hovedsageligt på Barksdale AFB i Bossier City nær Shreveport, Louisiana. Det er ikke så langt fra SAFB men kunne desværre ikke passes ind i turen. Jeg har indtryk af at SAFB hovedsageligt er mindre fly nu til dags, hvilket var en af årsagerne til at den blev valgt fra.

/Carsten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak