Gæt et sted
Ja, gæt et sted.
Ja, gæt et sted.
Hej Tommy,
Et transportspor af "sporvejsdimension", hvor der nok aldrig har kørt en sporvogn?
Det kan muuuligvis være heromkring?
Foto: 25.07.1981 (nm).
M.v.h.
Niels
Åhh, hvad er det nu, --jeg synes, at jeg har det lige på tangen.
Erik V.
www.evp.dk
Du tager vist strøm på alle
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
jeg gætter på at der var også sådan en på stedet ...
For os der bor i nærheden, er det ikke svært.
I øvrigt et spændende sted til en udflugt
Børge
Der er vist mange, der tangerer det rigtige svar
- hvis altså det er det sted, jeg har i tangerne?
Poul Erik.
Ja, gæt et sted.
Energimuseet i Tange er det rigtige svar. Jeg har ikke haft tid til at forske i, om spornettet har stået i forbindelse med resten af Danmarks jernbanenet. Det ser ud til at være normalspor og der er under 1 kilometer op til Tange station.
Jeg har ikke haft tid til at forske i, om spornettet har stået i forbindelse med resten af Danmarks jernbanenet. Det ser ud til at være normalspor og der er under 1 kilometer op til Tange station
Gudenaacentralen havde privat sidespor fra Tange Billetsalgssted. Sidesporet blev ibrugtaget 21. august 1918 og sporskiftet blev atter fjernet 3. oktober 1923.
Sidesporet fremgår af viste sporplan, der var en del af den tinglyste deklaration. Det viste sidespor blev "forlænget" helt ind i centralen; men kunne ikke benyttes at konventionelt jernbanemateriel.
I 1946 retablerede man sporforbindelsen midlertidigt, idet der skulle transporteres et par transformatorer til centralen. Det specielle ved sporarrangementet var, at sidesporet nu udgik fra et blindspor nord for de øvrige spor og passerede disse på sveller lagt ovenpå skinnerne i de øvrige spor. Forbindelsen kunne således kun benyttes i togfrie intervaller og er sandsynligvis kun blevet benyttet i to nætter. Desværre er arkivet fra trafiktjenesten i 2. distrikt blevet destrueret, så detaljerne får vi aldrig kendskab til.
Sagsakterne kan findes på Landsarkivet for Nørrejylland TTDSB-100A BB-742.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort
Tak for svar. Tænkte nok, at der havde været en forbindelse. Tilsyneladende primært anvendt i forbindelse med værkets opførelse.
Tak for svar. Tænkte nok, at der havde været en forbindelse. Tilsyneladende primært anvendt i forbindelse med værkets opførelse.
Tja - når værket er færdig har de heller ikke så meget at bruge jernbaneforbindelse til. Råvarerne kommer ad vandvejen, og det færdige produkt distribueres via nettet
Tak for svar. Tænkte nok, at der havde været en forbindelse. Tilsyneladende primært anvendt i forbindelse med værkets opførelse.
Tja - når værket er færdig har de heller ikke så meget at bruge jernbaneforbindelse til. Råvarerne kommer ad vandvejen, og det færdige produkt distribueres via nettet
Vedligehold og reparation.
Det du beskriver lyder som et såkaldt klatresporskifte. Er det rigtigt forstået ?
I så fald er det første gang jeg har hørt om anvendelse af klatresporskifter i Danmark.
I Sverige var de almindelige anvendt mange steder, både ved omformerstationer og de såkaldte "lokskjul". Har dog aldrig fundet noget dokumentation, tegning og andet.
Kunne være interessant med en nærmere beskrivelse, hvis en sådan findes.
Det du beskriver lyder som et såkaldt klatresporskifte. Er det rigtigt forstået ?
Kunne være interessant med en nærmere beskrivelse, hvis en sådan findes
Jeg er ikke sikker på, at jeg kan beskrive det nærmere - dertil er mit kendskab for begrænset. Men jeg kan da vise de sagsakter, der specifikt omtaler emnet.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.sidesporpaafribane.dk/Tange/TTDSB-100A%...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.sidesporpaafribane.dk/Tange/TTDSB-100A%...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.sidesporpaafribane.dk/Tange/TTDSB-100A%...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.sidesporpaafribane.dk/Tange/TTDSB-100A%...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.sidesporpaafribane.dk/Tange/TTDSB-100A%...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.sidesporpaafribane.dk/Tange/TTDSB-100A%...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.sidesporpaafribane.dk/Tange/TTDSB-100A%...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.sidesporpaafribane.dk/Tange/TTDSB-100A%...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.sidesporpaafribane.dk/Tange/TTDSB-100A%...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.sidesporpaafribane.dk/Tange/TTDSB-100A%...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.sidesporpaafribane.dk/Tange/TTDSB-100A%...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.sidesporpaafribane.dk/Tange/TTDSB-100A%...
Interessant og omfattende korrespondance.
Der er ikke tale om et klatresporskifte - snarere om et "klatrekryds". Det fremgår også at sporet aldrig blev etableret, pga. ændrede overhøjder i hovedsporet.
Vi skal vel have et foto med af stationen:
Tange Station ca. 1980. Fotograf: Ukendt. Arkiv: Bjerringbroegnens Lokalhistoriske Arkiv - billedenummer B6281.
Bemærk specialvognene i baggrunden. Klik på billedet for oprindelig størrelse.
M.v.h.
Niels
Det fremgår også at sporet aldrig blev etableret, pga. ændrede overhøjder i hovedsporet
Som jeg læser sagsakterne blev sporet etableret.
Den sagsakt, der omtaler, at sporet ikke blev etableret, er fra 1944 og her konstateres det, at sporet ikke kan etableres på samme sted, som det oprindelige sidespor var tilsluttet 1918-1923 på grund af, at der nu er etableret overhøjde.
To år senere, i 1946, kommer man så frem til den løsning, som blev etableret. Jeg synes i øvrigt, at løsningen er "ret godt tænkt".
At sporet blev etableret dokumenteres i øvrigt af at Gudenaacentralen betalte DSB for at etablere sidesporet og for leje af spor (se nedenstående sagsakter).
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.sidesporpaafribane.dk/Tange/TTDSB-100A%...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.sidesporpaafribane.dk/Tange/TTDSB-100A%...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.sidesporpaafribane.dk/Tange/TTDSB-100A%...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.sidesporpaafribane.dk/Tange/TTDSB-100A%...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.sidesporpaafribane.dk/Tange/TTDSB-100A%...
https://dl.dropboxusercontent.com/u/7341176/www.sidesporpaafribane.dk/Tange/TTDSB-100A%...
Godaften.
Man kan også tydligt se den gamle trace på Cowi 1954 luftfoto over området.
Mvh
Torben
DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i et godstog ved Klarskov på Sydsjælland.
Læs mereSpørg Fagfolket: Hvad er formålet med de V-formede skinner på den gamle lillebæltsbro?
Se billederne af utætheder og rust: Knippelsbro mistænkt for skjulte skader
Overvågning afslører: Skandaletog har kørt med løs container over det halve Fyn
Trods flere tilsyn og skærpede regler: Løse containere skøjter stadig rundt ved Storebælt
Spørg Fagfolket: Hvorfor er gelænder og lamper jordet på togstationerne?