Meget tidligt morgentog på Frederiksværkbanen

af Jørgen Pagh Jensen, 20/8 2016, 12:16 (3021 dage siden)

Allerede som barn undrede jeg mig over, at det første morgentog fra Hundested til Hillerød på hverdage kørte meget tidligt. Jeg undrer mig faktisk stadig - her f.eks. fra K71: tog nr. 2: Hundested afgang 3.42, Hillerød ank. 4.32.
Har nogen en forklaring på, hvorfor dette tog kørte så tidligt - man finder ikke så tidlige morgentog på andre lokalbaner, vel??
Det er IKKE for at nå det første S-tog mod København (afg. Hillerød 4.58). Det kunne nås ved 20 min. senere kørsel. Det er heller ikke fordi toget skal hurtigt retur. (Afg tog 1 fra Hillerød 5.02) Heller ikke forbindelse fra Grenå (færge ank Hundested 4.15)

Har nogen en forklaring? Har nogen ligefrem kørt med toget?

Meget tidligt morgentog på Frederiksværkbanen

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 20/8 2016, 12:53 (3021 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Allerede som barn undrede jeg mig over, at det første morgentog fra Hundested til Hillerød på hverdage kørte meget tidligt. Jeg undrer mig faktisk stadig - her f.eks. fra K71: tog nr. 2: Hundested afgang 3.42, Hillerød ank. 4.32.
Har nogen en forklaring på, hvorfor dette tog kørte så tidligt - man finder ikke så tidlige morgentog på andre lokalbaner, vel??
Det er IKKE for at nå det første S-tog mod København (afg. Hillerød 4.58). Det kunne nås ved 20 min. senere kørsel. Det er heller ikke fordi toget skal hurtigt retur. (Afg tog 1 fra Hillerød 5.02) Heller ikke forbindelse fra Grenå (færge ank Hundested 4.15)

Har nogen en forklaring? Har nogen ligefrem kørt med toget?

Hej Jørgen

Postbefordring på tilbageturen. Remiseanlæg i Hundested derfor udgik togene derfra.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Meget tidligt morgentog - postbefordring på HFHJ og GDS

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 20/8 2016, 14:55 (3021 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej

Her er en oversigt over postførende tog på HFHJ fra tjenestekøreplanen 1968, tog 1 er første tog fra Hillerød:

[image]

GDS havde også et morgenposttog fra Hillerød men det var ikke personførende:

[image]

Fra tjenestekøreplanen 1967-68.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Meget tidligt morgentog - postbefordring på HFHJ og GDS

af Jørgen Pagh Jensen, 20/8 2016, 16:32 (3021 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Det forklarer sagen. Der har næppe været mange passagerer, men dog nogle, siden man valgte at stoppe ved de fleste stationer undervejs. Sikkert en temmelig søvnig stemning undervejs.

Meget tidligt morgentog og et returløb om aftnen 1 foto

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 20/8 2016, 17:14 (3021 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Det forklarer sagen. Der har næppe været mange passagerer, men dog nogle, siden man valgte at stoppe ved de fleste stationer undervejs. Sikkert en temmelig søvnig stemning undervejs.

HFHJ's tog 1 stoppede nok ved alle stationer mest for at læsse post af. HFHJ's resonnement var at når man alligevel skulle køre toget så kunne man lige så godt lade det være personførende og offentliggøre det.
Posttoget fra København til Hillerød og videre til Helsingør var ikke offentliggjort men medførte personvogn for dem der kendte til det mm. I øvrigt var der postvogn til Hälsingborg F og en der fortsatte ned ad kystbanen og leverede post til de nordlige stationer med 3xxx postnumre, Nivå har postnummer 2990 og var den sidste der fik post sydfra.
Postnumrene afspejlede bureauruterne i 1968.
Der afgik i 70'erne et ikke offentliggjort tog Hillerød-Hundested, returløbet fra tog 560, jeg har for sjov taget det og blev spurgt hvor jeg ville af, jeg var eneste passager og hoppede af i Frederiksværk, så blev lyset i passagervognen slukket og de fortsatte mod Hundested. Toget ses her før afgang fra Hillerød i august 1976:

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Meget tidligt morgentog - postbefordring på HFHJ og GDS

af Svend, Storkøbenhavn, 20/8 2016, 19:00 (3021 dage siden) @ Lars Møller Jensen

I Hillerød var der en hel del postudlæsning/-udveksling/-indlæsning i de tidlige morgentimer. Mine erindringer stammer fra omkring 1975:
Posttoget fra København afsatte en postvogn (DA) i Hillerød - blev af togmaskinen rangeret til Gribskovbanens perronspor. Post til byerne på Gribskovbanen blev befordret med nævnte posttog. Ikke bare Y-togenes pakrum blev anvendt, også passagerafdelingerne. Postvognen blev senere på morgenen indrangeret i et tog til Helsingør - og muligvis var det den der fortsatte helt til Helsingborg (her må vi have fat i en togplan for at se løbet).
Posten til Hillerød blev kørt til posthuset af en stribe gule perroncarrer.

Meget tidligt morgentog - postbefordring på HFHJ og GDS

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 20/8 2016, 19:25 (3021 dage siden) @ Svend

I Hillerød var der en hel del postudlæsning/-udveksling/-indlæsning i de tidlige morgentimer. Mine erindringer stammer fra omkring 1975:
Posttoget fra København afsatte en postvogn (DA) i Hillerød - blev af togmaskinen rangeret til Gribskovbanens perronspor. Post til byerne på Gribskovbanen blev befordret med nævnte posttog. Ikke bare Y-togenes pakrum blev anvendt, også passagerafdelingerne. Postvognen blev senere på morgenen indrangeret i et tog til Helsingør - og muligvis var det den der fortsatte helt til Helsingborg (her må vi have fat i en togplan for at se løbet).
Posten til Hillerød blev kørt til posthuset af en stribe gule perroncarrer.

Det var en Ph der i 1971 gik til Hälsingborg i 97107 (daglig) , den returnerede via kystbanen i tog 428 hverdage og 426 søn og helligdage (S). Jeg mener at der har holdt en DB (=Pb) i spår 10 på Hälsingborg F i tresserne.
Sjovt nok gik der senere "DA" til Hundested med det tidlige tog,
det er dog ikke det tog der er på billedet fra januar 1977:

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Meget tidligt morgentog - postbefordring på HFHJ og GDS

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 20/8 2016, 19:36 (3021 dage siden) @ Svend

I Hillerød var der en hel del postudlæsning/-udveksling/-indlæsning i de tidlige morgentimer. Mine erindringer stammer fra omkring 1975:
Posttoget fra København afsatte en postvogn (DA) i Hillerød - blev af togmaskinen rangeret til Gribskovbanens perronspor. Post til byerne på Gribskovbanen blev befordret med nævnte posttog. Ikke bare Y-togenes pakrum blev anvendt, også passagerafdelingerne. Postvognen blev senere på morgenen indrangeret i et tog til Helsingør - og muligvis var det den der fortsatte helt til Helsingborg (her må vi have fat i en togplan for at se løbet).
Posten til Hillerød blev kørt til posthuset af en stribe gule perroncarrer.

Hej

Togplan 5 for 1.distrikt 1965
http://rundremisen.dk/attachment.php?aid=5089 se side 14 øverst

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Meget tidligt morgentog - postbefordring på HFHJ og GDS

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 20/8 2016, 22:41 (3021 dage siden) @ Niels Munch

[image]Mo 1857 - Bhs - Pbh (tog 2022) i Fredensborg, 01.08.1979 (nm).

Pbh-vognen kan identificeres som nr. 103 - beskiltet "løb 170, 97107".

Vi drøftede dette postvognsløb videre i denne tråd: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=13880 .


M.v.h.
Niels

Hej

Det var postvogns løb 175 der gik til Hälsingborg iflg. arbejdplan Kh 1971, i 1969 hed det løb 83
ad kystbanen til København i tog 432 hv og 426 S. (klide: arbejdsplan for Københavns Hovedbanegård.)

[image] returløbet (forrest) i Kokkedal 1970.

og her på Østerport 1971

[image]

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Meget tidligt morgentog - postbefordring på HFHJ og GDS

af Niels Munch, 21/8 2016, 07:41 (3020 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Mange tak, Lars. Har du evt. noget om postvognsløb 170?

M.v.h.
Niels

Avatar

Postbefordring på HFHJ og GDS - Perroncar

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/8 2016, 08:06 (3020 dage siden) @ Svend

Posten til Hillerød blev kørt til posthuset af en stribe gule perroncarrer.

Af denne type formoder jeg?
[image]
Min har tydeligvis - måske som de fleste af P&T's været indregistreret da der sidder både beslag og nummerpladebolte på den:
[image]
Jeg har også en af de rigtige påhængsvogne, der styrer i begge ender:
[image]
så jeg kan lave et autentisk "perroncar tog" som man så dem i 1960'erne på enhver større station med postbetjening.
Det skulle vel ikke være så heldigt at der er nogen af jer der har et billede af en af Hillerøds P&T perroncars hvor man kan se nummerplade og nummer?
(Min vanvidsplan er faktisk at restaurere min P&T HHH Perroncar/Perrontraktor og få den indregistreret på historiske 2-bogstavs plader. Hvis nogen i jernbanearkiverne støder på materiale om enten P&T eller DSB perroncar's/perrontraktorer fra Hans Henrik Hvids maskinfabrik i Hillerød vil jeg meget gerne have et hint. På forhånd tak).

Postbefordring på HFHJ og GDS - Perroncar

af Niels Munch, 21/8 2016, 09:38 (3020 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej Michael,

Desværre er mit billede ikke tydeligt nok, hvad angår P&Ts perroncar, der betjener Cle-vognen (HFHJ B 64) bagerst i dette tog:

[image]HFHJ M 11 med tog 560 (D 73 - 4 gods - B 64) i Hillerød 07.07.1983 (nm).

..... men den synes at være af en nyere type.

Har tidligere været vist i det andet forum.


M.v.h.
Niels

Avatar

Postbefordring på HFHJ og GDS - Perroncar

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 21/8 2016, 09:44 (3020 dage siden) @ Niels Munch

Hej Michael,

Desværre er mit billede ikke tydeligt nok, hvad angår P&Ts perroncar, der betjener Cle-vognen (HFHJ B 64) bagerst i dette tog:

[image]HFHJ M 11 med tog 560 (D 73 - 4 gods - B 64) i Hillerød 07.07.1983 (nm).

..... men den synes at være af en nyere type.

Har tidligere været vist i det andet forum.


M.v.h.
Niels

Tak Niels - ja det er en senere type. DSB fik nogle elektriske "golfbiler" som afløsning af HHH perroncarene. Firmaet skulle iøvrigt tage de gamle retur cars og på den måde havnede de ældste, der havde "Kölner-motor" i (en stærkt forbedret udgave of Ford A motoren), hos veteranbilmanden Børge Kaa. Han høstede motorerne og sendte resten til Bagsværd Jernhandel. De motorer kører nu lystigt rundt i et større antal Ford A med op til 50% større motorkraft end originalt :-)

Postbefordring på HFHJ og GDS - Perroncar

af Thyge, Rønnede, 21/8 2016, 10:18 (3020 dage siden) @ Michael Deichmann

Hej!
Motorerne hed G28T ligner ved første øjekast en A motor! men passer ikke reservedele
sammen, hvilket har givet mangen reservedelsmand grå hår i hovedet! når ejeren
oplyste at det var en Ford A motor!
Iøvrigt mener jeg at der i en del af Hvids perroncars, var Engelske Ford junior motorer,
både den gamle Y model og den lidt nyere E93A ?

Med venlig hilsen

Thyge

Meget tidligt morgentog - postbefordring LilleNord (+1 foto)

af Niels Munch, 21/8 2016, 10:20 (3020 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Åbenbart har jeg været lidt fascineret af postvognen bag på Bhs'en:

[image]MO 1808 - Bhs - Pbh som tog 2022 i Hillerød, 11.06.1977 (nm).

Flaget skyldes prinsgemalens 43-års fødselsdag, det var en lørdag, og vi har givetvis været på vej til svigerfaderens sommerhus i Hornbæk, hvor der sikkert var solskin.

M.v.h.
Niels

Postbefordring på HFHJ og GDS - Perroncar

af Georg Schmidt, 21/8 2016, 10:22 (3020 dage siden) @ Michael Deichmann

Nu vi er ved perronkærrer fandt jeg denne liste på Rigsarkivet over gummislid.:-D

[image]

Mvh
Georg

Meget tidligt morgentog og et returløb om aftnen 1 foto

af Holger Sørensen, Hedehusene, 21/8 2016, 17:30 (3020 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Der var en del faste passagerer med posttoget fra Købenavn H til Hillerød, typisk medarbejdere fra dagbladene, hvor afgangstiden passede med, at arbejdet med dagens avis var afsluttet. Så det var udover postbefordringen et vigtigt tog som nød stor bevågenhed fra togledelsens side.

Hilsen fra Holger i Hedehusene :-) ;-) :-)

Postbefordring på HFHJ og GDS - Perroncar

af Svend, Storkøbenhavn, 21/8 2016, 19:30 (3020 dage siden) @ Michael Deichmann

I denne bog er der også et afsnit om Postvæsenets perroncarrer, herunder et billede fra Hillerød station af en elektrisk udgave "model Esslingen 1960"

[image]

Bogen kan lånes på biblioteket

Postbefordring på HFHJ og GDS - Perroncar P&T

af Niels Munch, 21/8 2016, 21:31 (3020 dage siden) @ Niels Munch

Er ret sikker på, at P&T-køretøjet er en STILL Elektrokarre:

[image]STILL Elektro Gepäckkarre (arkivfoto STILL).


VIKING har i øvrigt fremstillet typen i model.


M.v.h.
Niels

Avatar

Postbefordring på HFHJ og GDS - Perroncar

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/8 2016, 00:11 (3020 dage siden) @ Thyge

Motorerne hed G28T ligner ved første øjekast en A motor! men passer ikke reservedele
sammen, hvilket har givet mangen reservedelsmand grå hår i hovedet! når ejeren
oplyste at det var en Ford A motor!

Korrekt.

Iøvrigt mener jeg at der i en del af Hvids perroncars, var Engelske Ford junior motorer,
både den gamle Y model og den lidt nyere E93A ?

Ja, det har jeg også hørt, men sådan en har jeg aldrig set. Den P&T jeg har har topventilet Ford Consul motor og er vist fra sidste serie.
[image]

Meget tidligt morgentog - postbefordring på HFHJ og GDS

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 22/8 2016, 10:28 (3019 dage siden) @ Niels Munch

Mange tak, Lars. Har du evt. noget om postvognsløb 170?

M.v.h.
Niels

Hej Niels

Til tjeneste, men det er dog fra Togplan 5 fra 1.6.1980:

[image]

Tog 361 er formiddagsforbindelsen fra Göteborg an Kh 12.36

Tog 9247 er "mat" men med "Godsbefordring i Pbh 175 fra Hbg" ank Kh 11.21 spor 5
(Kilde: Arbejdsplan for Kh 1980 sommer)

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen
på sin post.

Meget tidligt morgentog - postbefordring på HFHJ og GDS

af Niels Munch, 22/8 2016, 10:53 (3019 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Okay! Mange tak, Lars!

Bedste hilsener
Niels

Meget tidligt morgentog på Frederiksværkbanen

af metrohenrik, 22/8 2016, 14:29 (3019 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Allerede som barn undrede jeg mig over, at det første morgentog fra Hundested til Hillerød på hverdage kørte meget tidligt. Jeg undrer mig faktisk stadig - her f.eks. fra K71: tog nr. 2: Hundested afgang 3.42, Hillerød ank. 4.32.
Har nogen en forklaring på, hvorfor dette tog kørte så tidligt - man finder ikke så tidlige morgentog på andre lokalbaner, vel??
Det er IKKE for at nå det første S-tog mod København (afg. Hillerød 4.58). Det kunne nås ved 20 min. senere kørsel. Det er heller ikke fordi toget skal hurtigt retur. (Afg tog 1 fra Hillerød 5.02) Heller ikke forbindelse fra Grenå (færge ank Hundested 4.15)

Har nogen en forklaring? Har nogen ligefrem kørt med toget?


Hej Jørgen

Postbefordring på tilbageturen. Remiseanlæg i Hundested derfor udgik togene derfra.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

I min tid, tog toget også stykgods med fra Hillerød. Ved ankomst til Frederiksværk, kørte rangertraktoren bagpå, og så afkoblede man stykgodsvognene, som man så trak bagud, og derefter skubbede in til pakhuset, som lå efter busholdepladserne.

Meget tidligt morgentog på Frederiksværkbanen

af gamle ole2, 25/8 2016, 18:12 (3016 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Den første erindring fra Hillerød st mht til "jernbaneposten", var det lille "udhus" der lå i den nordlige ende af stationsbygningen på vek gennem den lille smøge ud til rutebilerne. Vi taler om 50erne og 60erne.
Der var en voldsom aktivitet med personale og div. perrontraktorer og påhængsvogne mm.

Hilsen Ole

Avatar

Meget tidligt morgentog på Frederiksværkbanen

af T. Rithmester @, Struer, 25/8 2016, 23:43 (3016 dage siden) @ gamle ole2

Den første erindring fra Hillerød st mht til "jernbaneposten", var det lille "udhus" der lå i den nordlige ende af stationsbygningen på vek gennem den lille smøge ud til rutebilerne. Vi taler om 50erne og 60erne.
Der var en voldsom aktivitet med personale og div. perrontraktorer og påhængsvogne mm.


Postbygningen eksisterer skam endnu :-)

[image]Postbygning ved Hillerød station set fra sporside, 12. august 2016 (thr)

Meget tidligt morgentog på Frederiksværkbanen

af gamle ole2, 26/8 2016, 11:45 (3015 dage siden) @ T. Rithmester

Ja det er da også rigtigt. Efter at være "flygtet" til Falster kommer jeg så sjældent på den gamle hjemmebane. Tror sogar der har været cafe, grillbar der på et tidspunkt. Men tak

Hilsen Ole

Avatar

Meget tidligt morgentog på Frederiksværkbanen

af T. Rithmester @, Struer, 26/8 2016, 15:55 (3015 dage siden) @ gamle ole2

Ja det er da også rigtigt. Efter at være "flygtet" til Falster kommer jeg så sjældent på den gamle hjemmebane. Tror sogar der har været cafe, grillbar der på et tidspunkt. Men tak


Der har ganske rigtigt været burgerbar i bygningen :-)
Hvornår denne er lukket ved jeg desværre ikke noget om.

Avatar

Postbefordring på HFHJ og GDS - Perroncar P&T

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/8 2016, 22:00 (3015 dage siden) @ Niels Munch

Er ret sikker på, at P&T-køretøjet er en STILL Elektrokarre:

Så hedder det vel også en 'benzinkarre' eller en 'perronkarre' og ikke en 'perroncar'. Det danske ord 'karre' er ifølge "Ordbog over det danske sprog" det samme som en kærre, og stammer formentlig fra det tyske 'karre'. På engelsk hedder en karre en 'cart', mens 'perroncar' lyder som en sproghybrid, som nogen har brygget sammen på grund af ukendskab til ordet 'karre'. Det er næsten lige så slemt som 'skiftespor', 'togbane', rungevogn' og 'sækstation'.

Postbefordring på HFHJ og GDS - Perroncar P&T

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 27/8 2016, 12:01 (3014 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

og 'sækstation'.

Hej
Hvad er der galt med sækstation. Det er sikkert et levn fra fransk "blindgyde" (Cul-de-sac) fra dengang man talte fransk i jernbanekredse, jfr. perron og coupé.
Det blev jo forresten fortysket i det Tyske Rige i 1870 da Frankrig blev til fjender og det blev ændret til Bahnsteig og Abteil.
Det er heller ikke alle der kan stave til rebroussementsstation (den her angivne stavning er fra Politikens håndbog Jernbanen Hvem Hvad Hvor og håbes være i overensstemmelse med den gængse danske retskrivning også den nutidige.:-)

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Avatar

Postbefordring på HFHJ og GDS - Perroncar P&T

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/8 2016, 12:22 (3014 dage siden) @ Lars Møller Jensen

og 'sækstation'.

Hej
Hvad er der galt med sækstation.


Hej,

Ikke andet end at det lyder grimt (subjektiv vurdering).

Det er sikkert et levn fra fransk "blindgyde" (Cul-de-sac) fra dengang man talte fransk i jernbanekredse, jfr. perron og coupé.

Givetvis: 'Station-de-sac'. Men hvorfor siger vi så ikke 'sækgyde' i stedet for 'blindgyde'? Eller 'blindstation' i stedet for 'sækstation'?

Det er heller ikke alle der kan stave til rebroussementsstation

Og?

Det er heller ikke alle, der kan stave til 'perronkarre', og det var ligesom det, der var min pointe.

Postbefordring på HFHJ og GDS -meget OT

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 27/8 2016, 12:37 (3014 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

og 'sækstation'.

Hej
Hvad er der galt med sækstation.

Hej,

Ikke andet end at det lyder grimt (subjektiv vurdering).

Givetvis: 'Station-de-sac'. Men hvorfor siger vi så ikke 'sækgyde' i stedet for 'blindgyde'? Eller 'blindstation' i stedet for 'sækstation'?

Ikke andet end at det lyder grimt (subjektiv vurdering) som du selv anfører.
Men vi siger jo i og for sig en blind vej, eller at den ender blindt. Lyder det bedre ?
Jeg kunne ikke helt lade være selv om vi er ude på overdrevet, Etymologi er ganske underholdende.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Avatar

Postbefordring på HFHJ og GDS -meget OT

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/8 2016, 12:49 (3014 dage siden) @ Lars Møller Jensen

og 'sækstation'.

Hej

Men vi siger jo i og for sig en blind vej, eller at den ender blindt. Lyder det bedre ?

Ja, 'blindstation' lyder bedre, mens 'sækvej' ville lyde lige så grimt som sækstation eller for den sags skyld togbane og skiftespor.

Jeg kunne ikke helt lade være selv om vi er ude på overdrevet,

Der skal man også befinde sig en gang imellem. Ellers bliver det hele så kedeligt. ;-)

Etymologi er ganske underholdende.

Ja, bestemt. :-) Og god ugeslutning herfra. :-D

Postbefordring på HFHJ og GDS - Perroncar P&T

af Thyge, Rønnede, 27/8 2016, 13:22 (3014 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tjah!
Hvad skal man sige?
I mine meget unge dage, da jeg var i lære på det forlængst hedengangne Vordingborg Motor Co.
blev både postvæsenets og DSBs perronkøretøjer indskrevet som " Perrontraktor" når der skulle repareres noget på dem!
Jeg tror ikke at værkfører Olsen kendte betegnelsen " Karre"

Med venlig hilsen

Thyge

Postbefordring på HFHJ og GDS -meget OT - eftertanke

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, 27/8 2016, 13:56 (3014 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

og 'sækstation'.

Hej

Ved nærmere eftertanke er en rebroussentsstation ikke det samme som en sækstation.
De eneste sækstationer i Danmark jeg lige kan komme i tanke om er Helsingørs nuværende station og Sønderborgs fra 1966, Farums og Frederikssunds nuværende. Thisted og Assens kan måske også falde ind i den katergori.

Rebrousementsstationer kræver vel at togene rebrousserer til en anden bane og ikke bare ender på stationen.

gott veckoslut fra Röbäck
og venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Postbefordring på HFHJ og GDS -- OT/sproglig blindyde

af esni, Frederikssund, 27/8 2016, 14:06 (3014 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg vil blot supplere med at en blind vej har forskellige udenlandske betegnelser:

Sackgasse
Cul-de-sac
Impasse
No Through Road
Dead End

osv.

Specielt det amerikanske 'Dead End' lyder mindre godt i mine sarte danske ører!

God week-end til alle!

Meget tidligt morgentog på Frederiksværkbanen

af gamle ole2, 27/8 2016, 15:30 (3014 dage siden) @ T. Rithmester

Og med risiko for at "afspore" hovedtemaet, lå der ikke også et tilvarende lokale fysisk forbundet med stationsbygningen til venstre for stien ud til rutebilerne, hvor rejsegods mm blev ekspederet og hvor der også altid var stor aktivitet herunder perrontraktorer med på+hængsvogne etc?

Hilsen Ole

Meget tidligt morgentog på Frederiksværkbanen ( Hillerød st

af henning h087 ⌂, Græsted, 27/8 2016, 15:34 (3014 dage siden) @ gamle ole2
redigeret af henning h087, 27/8 2016, 16:21

:-)

må man venligst tillade sig at henvise til denne

[image]
[image]
[image]

RBG mappe om Hillerød station
http://www.rundremisen.dk/showthread.php?tid=479

for at åbne og downloade PDF filer, klikke billeder større og downloade dem samt skrive indlæg betinger det at man opretter sig som bruger på rundremisen, men alle kan gå på og se boardene og hvad de indeholder !!!
http://www.rundremisen.dk/index.php

mvh
henning h087

Meget tidligt morgentog på Frederiksværkbanen

af gamle ole2, 2/9 2016, 13:14 (3008 dage siden) @ gamle ole2

Husker jeg mon rigtigt mht til at de yo banernes rutebiler af og til eller måske fast, også medpragte post og mindre pakker? (Foruden lastbilerne og varevogene selvfølgelig udbragte gods)

Hilsen Ole

Meget tidligt morgentog på Frederiksværkbanen

af Niels Munch, 2/9 2016, 17:41 (3008 dage siden) @ gamle ole2
redigeret af Niels Munch, 2/9 2016, 18:02

Det var ikke ualmindeligt, at rutebilerne i sin tid på bestemte afgange tømte postkasser undervejs efter kontrakt med P&T. På nogle ruter havde busserne brevindkast/postkasser, hvori publikum kunne lægge deres frankerede breve. På rutebilstationen afhentede P&T postsækken.

Desuden fandtes også egentlige rutebilpakker, hvor rutebilselskabet tog sig betalt for befordring af pakkeforsendelser (en pendant til "banepakker"). Pakkerne frankeredes med egentlige rutebilmærker eller med en ALMEX A pakkebillet og kunne indleveres på rutebilstationen eller til chaufføren.

M.v.h.
Niels

Avatar

Buspakker

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 2/9 2016, 21:45 (3008 dage siden) @ Niels Munch

Det var ikke ualmindeligt, at rutebilerne i sin tid på bestemte afgange tømte postkasser undervejs efter kontrakt med P&T. På nogle ruter havde busserne brevindkast/postkasser, hvori publikum kunne lægge deres frankerede breve. På rutebilstationen afhentede P&T postsækken.

Det foresvæver mig at man ser fænomenet i lystspillet med Dirch Passer "Bussen".

Meget tidligt morgentog på Frederiksværkbanen

af gamle ole2, 4/9 2016, 12:14 (3006 dage siden) @ Niels Munch

Tak Niels.
Ja indtil fornylig tømte busserne postkasserne her på Nordfalster.
Nu ved jeg godt jeg kommer ud på et "sidespor" (igen) med diverse hukommelsesstumper, men jeg mener at HHGBs 306 også tog post/pakker mm med, og man så stillede sig op ved vejkanten-i Nødebo som jeg husker- og gjorde tegn til rutebilen da der jo ikke var noget der hed stoppesteder, og så fik man sine ting udleveret af chaufføren. En pudsig detalje var at HHGB jo ikke var repræsenteret på Hillerød St, og GDS 354 først et stykke ind i 50erne begyndte parallelkørslen med 306 gennem hele Nødebo, og ikke blot fra/til Kildeportvejen (midt i byen ved kirken).

Hilsen Ole

Meget tidligt morgentog - postbefordring på HFHJ og GDS

af Georg Schmidt, 12/3 2021, 22:50 (1356 dage siden) @ Niels Munch

Her lidt om postvognsløb 170 i det tidlige posttog 97107 på Nordbanen i kpl. af 31/5 1970. Der var også en Gs med til Hillerød (løb 440) i toget. Afg. Kh 2.30, Birkerød 2.55-58, Allerød 3.05-08, Hillerød 3.16-3.32, Fredensborg 3.41-44, Kvistgård 3.51-53, Helsingør an 4.05.
[image]
[image]
M v h
Georg

Meget tidligt morgentog - postbefordring på HFHJ og GDS

af Niels Munch, 13/3 2021, 10:18 (1355 dage siden) @ Georg Schmidt

Her lidt om postvognsløb 170 i det tidlige posttog 97107 på Nordbanen i kpl. af 31/5 1970. Der var også en Gs med til Hillerød (løb 440) i toget. Afg. Kh 2.30, Birkerød 2.55-58, Allerød 3.05-08, Hillerød 3.16-3.32, Fredensborg 3.41-44, Kvistgård 3.51-53, Helsingør an 4.05.

Kære Georg,

Mange tak!

Uanset, at den Pbh-vogn, jeg et par gange har fotograferet bag på LilleNord-tog 2022 (en lørdag 1977 og en onsdag 1979), så vidt jeg husker, var beskiltet "løb 170, 97107", har jeg med garanti ikke været så tidligt oppe :-|.

Af et notat fra lørdag, den 23.04.1977 (intet foto :-( ) fremgår: "Ved DSBs varehus parallelt med GDS' perronspor en DSB Pa. Efter ankomst af LilleNord tog 2021 (08:23) rangerede stammen (Mo-Bhs) over og hentede Pa-vognen, hvorefter toget kunne afgå 09:26 som tog 2022 mod Hg."

Bedste hilsener
Niels

Meget tidligt morgentog - postbefordring på HFHJ og GDS

af K564, 13/3 2021, 10:37 (1355 dage siden) @ Niels Munch

Uanset, at den Pbh-vogn, jeg et par gange har fotograferet bag på LilleNord-tog 2022 (en lørdag 1977 og en onsdag 1979), så vidt jeg husker, var beskiltet "løb 170, 97107", har jeg med garanti ikke været så tidligt oppe :-|.

Af et notat fra lørdag, den 23.04.1977 (intet foto :-( ) fremgår: "Ved DSBs varehus parallelt med GDS' perronspor en DSB Pa. Efter ankomst af LilleNord tog 2021 (08:23) rangerede stammen (Mo-Bhs) over og hentede Pa-vognen, hvorefter toget kunne afgå 09:26 som tog 2022 mod Hg."

Bedste hilsener
Niels

Hej Niels og Georg

Det skete også i 1979, at det var en Cls, som var i LilleNord stammen.

[image]
MO 1848-Cls-Pbh, Hillerød marts 1979 (kh)

Tak til Georg for at han viser os "guldkorn" fra hans samling.

Hilsner Keld

Meget tidligt morgentog - postbefordring på HFHJ og GDS

af Georg Schmidt, 13/3 2021, 19:48 (1355 dage siden) @ K564

Hej Niels og Keld
Her lidt fra vinter 1975-76 hvor Lille Nord har fået nye tognumre, men systemet ser ud til at være nogenlunde det samme postvognene med 2022 9.26 fra Hi. Personvognene fra 97107 (341) kører lokalvogne i 241 fra Hg 5.50. Bemærkning 3 siger, at de to Ph kun er med 2022 onsdag og fredag.
[image]
[image]
Udsnit.
M v h
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak