Sveriges Jernbanemuseum - billedarkiv online
Sveriges Jernbanemuseum har gang i et stort digitaliseringsprojekt.
Indtil videre er et stort antal billeder blevet tilgængelige online.
Sveriges Jernbanemuseum har gang i et stort digitaliseringsprojekt.
Indtil videre er et stort antal billeder blevet tilgængelige online.
af Thomas Boberg Nielsen , Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 14/11 2012, 09:31 (4442 dage siden) @ Ole M. Nielsen
Sveriges Jernbanemuseum har gang i et stort digitaliseringsprojekt.
Indtil videre er et stort antal billeder blevet tilgængelige online.
Yderst nice! Der dukker mange lækre ting op, hvis man f.eks. søger på "dsb" eller "köpenhamn".
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
af Mire , København, 14/11 2012, 12:36 (4442 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Ja det var noget af et link - jeg opdagede bla. KFA Damp-lok nr.1.
men elles så skal man jo bare lige kunne skrive svensk - ik´
der er bus fotos og sikkert meget andet godt.
Link : http://www.samlingsportalen.se/
hilse Jean Henrik
af Svend, Storkøbenhavn, 14/11 2012, 17:47 (4441 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
Der dukker mange lækre ting op, hvis man f.eks. søger på "dsb" eller "köpenhamn".
... og "Trollhättan"!
af Svend, Storkøbenhavn, 15/11 2012, 18:24 (4440 dage siden) @ Ole M. Nielsen
Det er dog de mest forbløffende ting man kan finde:
MPMB M6 - den første udgave - som hurtigt blev returneret til Nakskov og senere solgt til Sverige:
http://www.samlingsportalen.se/all/CgiText-GetRecord?Table=fg_Foton&ID=26075&Fo...
Citat fra Jernbanen.dk:
"Holeby 8-cyl. dieselmotor. Dieselhydraulisk. Akselafstand 2 + 4,2 + 1,8 meter. Rejsegodsrum. Stålvognkasse. Trykluftbremse. Undervogn bygget af Nohab. Prøvekørt 8/11-26 på NKJ. Prøvekørt nov. 1926 på NPMB. 7/12-26 retur til fabrikken. Prøvekørt 10/6-27 på NPMB, herefter retur til fabrikken og kontrakt opsagt. 1928 til Nohab. Ophugget i 1930erne."
af Niels Munch, 15/11 2012, 19:45 (4440 dage siden) @ Svend
redigeret af Niels Munch, 15/11 2012, 20:02
Det er åbenbart "time out" på direkte links. Skriv i stedet "NPMB" i søgefeltet på hovedsiden: http://www.samlingsportalen.se/ .
Prøv også at skrive "KMV" og se 2 Kockums-byggede rangertraktorer á la HP 40 og LJ M 11 med Frichs-motor!
Den side er en fandens tidsrøver!
M.v.h.
Niels
af Ole M. Nielsen , 16/11 2012, 08:15 (4440 dage siden) @ Niels Munch
Det er åbenbart "time out" på direkte links. Skriv i stedet "NPMB" i søgefeltet på hovedsiden: http://www.samlingsportalen.se/ .
Man evt. højreklikke på det store billede, gå til "Egenskaber", find feltet "Adresse (URL)" og kopier adressen ind i browserens adresselinje.
af Asger Christiansen, 17/11 2012, 13:47 (4439 dage siden) @ Niels Munch
I efteråret 1933 indgik Frichs en 15-årig licensaftale med Kockums Mekaniske Verkstad, der herefter kunne fremstille dieselmotorer og motorlokomotiver til svenske jernbaner. Licensafgiften var en engansgbetaling på 46.000 kr. og derefter 6-8 kr. pr. leveret HK.
I 1934 fremstillede Kockum selv efter Frichs tegninger 3 stk dieselmotorer med hver 125 HK. To af motorerne benyttedes i rangertraktorer der leveredes til Varberg-Borås-Herljunga Järnväg - altså de rangertraktorer der nu kan ses på hjemmesiden for det svenske jernbanemuseum (skriv blot KMV i søgefeltet).
Motorerne fremstilledes af Kockum, men Frichs havde leveret alt støbegods og forskellige andre komponenter.
af Niels Munch, 17/11 2012, 15:42 (4439 dage siden) @ Asger Christiansen
Tak for afklaringen, Asger!
Fandt i øvrigt en interessant tråd om Frichs-/Kockums leverancer her:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=2562
(..... som Claus sikkert vil nikke genkendende til ).
Om den sære SJ Zss 106, se desuden: http://wickström.se/olof/zss106.php .
M.v.h
Niels
af Ole M. Nielsen , 16/11 2012, 08:08 (4440 dage siden) @ Svend
Det er dog de mest forbløffende ting man kan finde:
MPMB M6 - den første udgave - som hurtigt blev returneret til Nakskov og senere solgt til Sverige:
Det er det samme billede som findes i bogen "MotorMateriel 6", side 16.
Ifølge bogen er billedet taget i Nakskov 1926.
@ Niels Munch : Undskyld hvis min link-henvisning tager for meget af din fritid .
Tænk hvis vi havde sådan en side herhjemme.
af UTJ, 16/11 2012, 08:44 (4440 dage siden) @ Ole M. Nielsen
Tænk hvis vi havde sådan en side herhjemme.
det er vel ikke utænkeligt.........alt kan ske og det er i den retning museer går.
af Lars Henning Jensen, 17/11 2012, 14:32 (4439 dage siden) @ UTJ
Tænk hvis vi havde sådan en side herhjemme.
det er vel ikke utænkeligt.........alt kan ske og det er i den retning museer går.
Men desværre er "Jernbanemuseet" herhjemme jo ikke et museum, men en (statslig) virksomheds samling af egne og enkelte beslægtede virksomheders efterladenskaber.
Og bevares, det gør man faktisk ganske godt, men med den hidtidige politik, der klart har været at holde "kortene tæt til kroppen", er der meget langt til en service som i Sverige.
Men lad os se, om de "nye koste" ikke vælger at feje anderledes ...
- vi er da nok en del, der har store forhåbninger i den retning.
God weekend!
Mvh
LHJ
af Svend, Storkøbenhavn, 17/11 2012, 15:03 (4439 dage siden) @ Lars Henning Jensen
I Sverige er jernbanemuseet ikke en del af SJ men af Trafikverket.
Spørg Fagfolket: Hvad er formålet med de V-formede skinner på den gamle lillebæltsbro?
Se billederne af utætheder og rust: Knippelsbro mistænkt for skjulte skader
Overvågning afslører: Skandaletog har kørt med løs container over det halve Fyn
Trods flere tilsyn og skærpede regler: Løse containere skøjter stadig rundt ved Storebælt
Spørg Fagfolket: Hvorfor er gelænder og lamper jordet på togstationerne?